Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Synspunkter angående denne artikkelen her?

Startet av BadCat, fredag 21. juli 2017, klokken 20:12

« forrige - neste »

BadCat

https://www.thestreet.com/story/14163815/1/tesla-s-are-so-expensive-to-repair-that-one-insurer-says-premiums-need-to-rise-30.html

I denne artikkelen står det blant annet: Citing the Highway Loss Institute, the report said, "The rear-wheel-drive Tesla Model S is involved in 46 percent more claims than average, and those claims cost more than twice the average."
Det betyr nok at Tesla blir en svært dyr bil når garantitiden løper ut!? Synspunkter? 

olavxxx

Artikkelen handler vel om reperasjonskostnader og årsaken for at RWD model S er mer involvert i "claims" (krav gjort mot forsikringselskap) er antageligvis på grunn av at man har en bakhjulstrekker med mye moment?

Kostnadene ved reperasjon mot forsikringselskapet er jo uvesentlig for garantien, det eneste er at du kan risikere at bilen blir kondemnert for det som ikke fremstår som "veldig alvorlige" skader.

BadCat

Tenkte at når en må betale for disse reparasjoner selv, dvs. etter utløp av garantien, så blir dette her riktig dyr hvis det stemmer at bilene er 40% hyppigere inn til reparasjon og hvis det stemmer at reparasjonen i tillegg er adskillig dyrere. Det synes jeg virker foruroligende.

dissern

Kort og enkelt sagt så summerer dette seg opp til økt risiko som igjen fører til høyere forsikringspremie. Faktorer som markedsandel, kampanjer, antall, lokasjoner, alder på bil og forsikringstaker, bonusberegning, modell, osv. Er faktorer som vil forsterke eller dempe priseffekten som følge av økt risiko.
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

GOS

Sitat fra: olavxxx på fredag 21. juli 2017, klokken 21:10
....er antageligvis på grunn av at man har en bakhjulstrekker med mye moment?

Den teorien støtter jeg overhodet ikke. Det skal veldig mye til for å klare å gjøre noe galt med RWD om du ikke da har skrudd av antispinn/ESP og det er det få som gjør. Antispinn/ESP'en slår vanvittig raskt inn, så selv om du har mye moment på bakhjula så skal det godt gjøres at det går gale.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Chris Neumann Ruud

Tmc har en lengre tråd om at selv om delene til Tesla ikke er så dyre, så er de overpriset og det fører til at for mange blir avskrevet helt ("totaled") av forsikringsselskapene :
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/this-is-why-teslas-are-totaled-so-easily.93909/
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Navl1

Jeg jobber med forsikring, og vi har sett på dette med elbiler nøye.

Spesielt for tesla blir utslagene høye. Bilene kjøpes uten mva, men deler og rep. har mva. Det gjør at det skal mindre til for at en kollisjon skadet tesla ender opp som kondemnert enn fossilbiler.

En annen utfordring med elbiler, og spesielt tesla er at vi må forholde oss til merkeverksted for reparasjon av bilene, og de har betydelig høyere timepriser enn mange av avtaleverkstedene.

Forholdsmessig har vi ikke sett at tesla, eller andre elbiler, er involvert i flere ulykker enn andre biler. Det er kun kostnadene ved reparasjon og kondemnering som er mye høyere.

Interessant er det faktumet at leaf er den bilen som forholdsmessig har mest skader hos akkurat oss, som tidligere leafeier så la jeg merke til at astolpene på leafen er skumle, ganske stor blindsone de lager.

Internasjonalt i bransjen så er det sett at biler med autopilot er involvert i mindre kollisjoner enn de uten, noe som har medført at flere store selskap i Asia og Europa har begynt å differensiere på biler med og uten autopilot.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

sjossang

Sitat fra: Navl1 på lørdag 22. juli 2017, klokken 08:45
Interessant er det faktumet at leaf er den bilen som forholdsmessig har mest skader hos akkurat oss, som tidligere leafeier så la jeg merke til at astolpene på leafen er skumle, ganske stor blindsone de lager.

Er det fordi det er flest Leaf på norske veier, eller er det noe med førerne?
Y LR hvit/hvit

kaiat

Sitat fra: sjossang på lørdag 22. juli 2017, klokken 13:19
Sitat fra: Navl1 på lørdag 22. juli 2017, klokken 08:45
Interessant er det faktumet at leaf er den bilen som forholdsmessig har mest skader hos akkurat oss, som tidligere leafeier så la jeg merke til at astolpene på leafen er skumle, ganske stor blindsone de lager.

Er det fordi det er flest Leaf på norske veier, eller er det noe med førerne?

Mange Leaf'er går i kommunale tjenester som hjemmesykepleie og lignende, eller i bedrifter. Mange forskjellige førere og ikke alle behandler arbeidsbilen som sin egen. Mye skader på slike biler... Samboeren min var bilansvarlig i hjemmesykepleien der vi bodde før og hun ble godt kjent med karrosseriavdelingen på bilverkstedet de skulle bruke. De hadde konstant en leiebil i bilparken fordi det hele tiden var minst en bil inne for reperasjon.

Jeg har opplevd det samme med andre biler som brukes mye i næring at forsikringen kan være stiv, for eksempel "pizzavarebiler" og pickuper.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA