Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

fvn.no 2017-07-20: Tesla Model X vs. fjellvegg i Frobusdalen

Startet av elekTrond, torsdag 20. juli 2017, klokken 23:17

« forrige - neste »

elekTrond

To personer er fraktet til legevakten etter at en bil Model X kjørte i en fjellvegg i Frobusdalen.



Kilde: https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/yqpbK/Bil-kjorte-i-fjellvegg

Har ikke fått lest hele saken da jeg sitter gjemt bak en masete påloggings-mur.  :police:



Les Fædrelandsvennen helt gratis på NTNU!Visste du at Accenture og Aftenposten Event tilbyr fri tilgang til fvn.no når du bruker dette trådløse nettverket? For å få tilgang må du være innlogget.
Vennlig hilsen Accenture og Aftenposten Event.




'13 Mjau

jlan

Ja, den veien ender jo i en fjellvegg, men den er bare 90 meter lang. Han må nesten ha gitt flat pedal fra krysset...
https://www.google.no/maps/@58.1483476,7.9873633,118a,35y,270h,39.53t/data=!3m1!1e3?hl=en

Edit: Hvis en sammenligner med crash test i 35 mph, så ser vel skadene omtrent like ut. En standard Model X klarer vel å oppnå den farten på ca 20 meter faktisk.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

elektrolux

Ut fra bildene tviler jeg på om fartsgrensen der er mer enn 50 km/t. Kan det være at fører tok feil av farts og bremsepedal i enden av veien?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

krl

Sitat fra artikkelen: "– Ulykka har skjedd i forbindelse med igangsettelse av bilen. Bilen har da bykset framover og truffet fjellveggen i innkjørselen, sier Alsaker."

Det ser ut til å være en P90D. Så det er nok ikke nødvendig med veldig mange meters tilløp for å få dette skadeomfanget..

jlan

I de fleste slike tilfeller har det vel vist seg at det er trykket på feil pedal, men det burde vel være mulig å bruke navigasjonsystem og radar mm., for å sjekke at føreren gjør fornuftige valg, ut fra hvor bilen befinner seg .
http://bgr.com/2017/01/02/tesla-lawsuit-crash-model-x-ji-chang-son/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

krl

Helt klart.. F.eks. redusert effekt/akselerasjonsmulighet som standard utenfor veier med 50 km/t eller høgere. Men med mulighet for å slå av denne funksjonen.

elektrolux

Hva med noe så enkelt som anti kollisjons system som er standard på en avde rimeligste elbilene på markedet: e-Up?

Ikke vits i å overkomplisere dette.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Viking800

Sitat fra: elektrolux på søndag 23. juli 2017, klokken 12:03
Hva med noe så enkelt som anti kollisjons system som er standard på en avde rimeligste elbilene på markedet: e-Up?

Ikke vits i å overkomplisere dette.

Har ikke TMX automatisk nødbrems?

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA