Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Daglig bruk av Leaf

Startet av jabe1807, mandag 31. juli 2017, klokken 20:52

« forrige - neste »

sylwester

Gratulerer med ny elbil. Jeg selv kjøpte en rimelig 2012-Leaf og er kjempefornøyd. Jeg er helt sikker på at du vil bli fornøyd med din.

Både programmering av lading og forvarming kan gjøres fra bilen. Jeg har aldri testet dette, men på forumet har jeg lest at selv uten strømtilkobling så blir bilen forvarmet, men at den da stopper etter å ha gått 15minutter.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Carl Anton Stenling

#31
Forvarming programmeres greit i bilen for de vanlige dagene. Du kan angi avgangstidspunkt for hver ukedag samt hvilken temperatur det skal forvarmes til. Så bruker du app til å fjernstarte varming ved andre avgangstidspunkter eller når bilen ikke er tilkoblet strøm. App fungerer litt ustabilt tidvis. Jeg bruker en tredjepartsapp Leaf Manager og den kan anbefales hvis du har Android-telefon.

Ved lading på 10 A, f.eks. med den medfølgende ladekladden, så vil bilen dra noe strøm fra batteriet i tillegg under forvarmingen. Dermed går det med 2-4 prosent av batterikapasiteten før start. Hvis du har veggladeboks med 16-32 A så unngår du dette.

Man kan også sette ladetimer. For din del ville jeg satt ladetimeren slik at bilen er fulladet kort tid før avgang. Det gir best batteriholdbarhet og sørger kanskje for at batteriet er litt varmet før avgang de kaldeste dagene. De dagene hvor du planlegger å bruke bilen på kveldstid bør du da overstyre ladetimeren slik at lading skjer med en gang, f.eks. mens du spiser middag. Har du faste aktiviteter visse dager kan du programmere start av lading annerledes for disse dagene.

Et annet tema er dekk. Husk som sagt riktig dekktrykk. Jeg bruker appen Leaf Spy Pro til å lese av dekktrykk. Hvis du skal kjøpe nye dekk så er det meget viktig at du velger riktige dekk - se egen tråd.

I forhold til sparekjøring så finnes det også egne tråder om dette. Generelt smart å kjøre smidig og holde jevn hastighet samt unngå for høy hastighet.  Bruk av varmeapparatet om vinteren har stor innvirkning på forbruket. Her anbefales så mye resirkulering av luft som mulig, men likevel ikke slik at rutene dugger. Viktig å forstå bruken av knappene "AC" og "Heat".
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jabe1807

Takk for all god info. Henter bil i morgen. I miljøvennlig ånd så skal jeg sykle 6 mil til bilselger (hvis været tillater det) alternativet er å evt ta buss.  :)

nr1rayner

@kavorland
Nå skyter du i glasshus.. Står ingen steder i mitt innlegg at han må kjøpe bil med større kapasitet.
Derimot står det at det ikke er sikkert at bilen dekker behovet alle dager. Vel optimistiske innlegg har vært gjennomgående i mange slike tråder, en som er ny med kortrekkevidde elbil og lang pendlervei MÅ kunne planlegge nødløsning på et tidligst mulig stadium og vite at det faktisk kan bli et behov på de verste dagene, eller hvis det skulle bli omkjøring f.eks.

At en elbil kan lades er underforstått, men på tur hjem fra jobb er det ikke nødvendigvis slik at alle har mulighet, tid og ork til ladestopp.
Nå har jeg ikke lest hvert ord i denne tråden, men kan ikke erindre å ha lest noe om ladetilgang. Årsaken er vel nettopp pga at for mange sier "jaada, dette går bra".
Når da lading ikke nevnes kan det, for alt vi vet,  være en strekning som ikke engang har en vanlig stikkontakt å oppdrive..

@jabe
Gratulerer og lykke til.  :)
Fin tid å handle på og gjøre seg kjent med forbruk og lademuligheter i området.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Kjører 2x42 km uten jobblading og med uteparkering med 12-Leaf (90 km/t vei). Dette er utfordrende nok på vinteren i 15 minus. Jeg har måttet modifisere bilen litt for å klare det, og batteriet taper seg jo merkbart år for år. Regner med bilen holder ca. 2 vintrer til for min jobbpendling.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Carl Anton Stenling

Jeg prøver vanligvis å gi råd til bilkjøperne som innebærer at de oppnår ukomplisert bilhold. Tanken er at det gir den beste starten på overgangen til elbil.

I denne tråden har vi ihvertfall synliggjort utfordringene knyttet til kjøremønstret og gitt noen råd om hvordan komme best ut av det.

Dette handler altså både om å gi kjøpsråd, men også om forventningsstyring slik at kjøperen vet hva som kan forventes av en gitt biltype.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jabe1807

#36
Da er Leafen i hus og brukt i 2 dager. Det er faktisk litt konge å kjøre uten å spy ut eksos, det var en god opplevelse.
Så kommer neste utfordring: hurtiglading. Jeg forstår det slik at jeg må tegne medlemskap i Elbilforeningen og grønn kontakt (kanskje flere) for å kunne bruke deres ladestasjoner, men det står ingenting på hjemmesidene om det er kostnader vedrørende årsabonement.
Med bilen fulgte det med brikke fra elbilforeningen, kan jeg registrere denne på meg?
Ønsker litt oppklaring på dette.

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

sylwester

#38
Bare å registrere seg og installere app hvis du har smarttelefon.
Hvis du melder deg inni elbilforeningen så får du ladebrikke du kan bruke på alle gratis ladestasjoner og du kan registrere nummeret hos Fortum og GK når du registrerer deg hos dem.  Hvis du ikke er det så er det å huke av for gratis brikke fra Fortum og jeg tror de koster 50kr hos GK.

Fortum og GK har per dags dato hurtiglading for 2,5kr/minutt. GK har en rabattrapp, men de færreste bruker hurtiglading så ofte at de vil merke nevneverdig til det. Det lønner seg å unngå Artic Roads siden de tar en engansbeløp på 225kr. 

I praksis så lønner det seg for deg å hurtiglade så lav SOC som mulig å heller dra før 70% for å få mest for pengene. Lader du til det stopper så er snittet under halvparten av det ladestasjonen klarer. Eneste ganger jeg lar den lade til 80% er når jeg allikevel kombinerer det med et måltid på restauranten.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

kavorland

Sitat fra: nr1rayner på fredag 04. august 2017, klokken 04:21
@kavorland
Nå skyter du i glasshus.. Står ingen steder i mitt innlegg at han må kjøpe bil med større kapasitet.
Derimot står det at det ikke er sikkert at bilen dekker behovet alle dager. Vel optimistiske innlegg har vært gjennomgående i mange slike tråder, en som er ny med kortrekkevidde elbil og lang pendlervei MÅ kunne planlegge nødløsning på et tidligst mulig stadium og vite at det faktisk kan bli et behov på de verste dagene, eller hvis det skulle bli omkjøring f.eks.

At en elbil kan lades er underforstått, men på tur hjem fra jobb er det ikke nødvendigvis slik at alle har mulighet, tid og ork til ladestopp.
Nå har jeg ikke lest hvert ord i denne tråden, men kan ikke erindre å ha lest noe om ladetilgang. Årsaken er vel nettopp pga at for mange sier "jaada, dette går bra".
Når da lading ikke nevnes kan det, for alt vi vet,  være en strekning som ikke engang har en vanlig stikkontakt å oppdrive..

@jabe
Gratulerer og lykke til.  :)
Fin tid å handle på og gjøre seg kjent med forbruk og lademuligheter i området.


Skyter ikkje i glasshus by far... nr1rayner
Men reagere på ditt utsagn " Dette bør virkelig både selger og folk på et slikt forum være voksne nok til å kunne fortelle, trodde jeg da i hvert fall...Dette bør virkelig både selger og folk på et slikt forum være voksne nok til å kunne fortelle, trodde jeg da i hvert fall..."

Eg er absolutt voksen nok til å fortelje om realitetane rundt dagleg pendling og bruk av 24 kwh Leaf gjennom 2 år og 45 000 tilbakelagte km, utan å vere dommedagsprofet.

Eg har delt mine erfaringar med mitt bruk, og held meg for god te å bli dømd av slikt vås.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

jabe1807

Da er ladebrikke regisrert og da mangler kun bombrikke.
Tann igjen for innspill.
P.S usaklig krangling kan dere gjøre på en annen tråd. :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA