Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke leaf modell trenger jeg?

Startet av Playez, tirsdag 18. juli 2017, klokken 01:15

« forrige - neste »

Playez

Hei, vil kjøpe leaf

Jeg bor i Bergen så det er ikke mye vinter.
Tur retur jobb er i underkant av 35 km og utenom det så er det kun små kjøring til butikk trening unger i bhg. En sjelden tur til Stavanger kanskje 1 gang pr år.

Jeg er på utkikk etter hvilke modell som dekker mitt behov. Jeg trenger plass i bilen. Jeg frakter snart 2 barn til barnehage, så barneseter må ha plass i baksete samt jeg liker å kunne bevege meg i førersete. Derfor er det leaf og ikke andre biler som er i kikkerten.

Men det er mange leaf modeller så trenger en pekepinn på hvilken.

24kwh eller 30kwh?

Hvilke modell er best å selge igjen senere? Minst tap osv?

Ny? Brukt?

Kommer en hel haug nye modeller den nærmeste fremtid som blir mer attraktive enn de nåværende bilene og modellene.

Ingen kan spå fremtiden men hva er det beste leaf kjøpet nå og hvorfor med tanke på å ikke tape minst mulig penger og fortsatt ha en strålende bil.

sjossang

Det høres ut som om en 24kWt-utgave kan holde for deg, og da kan du finne mange gode kjøp på Finn.no. Du bør kjøpe en bil som er gen2 (dvs, produsert etter juni 2013 - bilen har da en pedal for P-brems) og gjerne en europeisk modell. Bare de nordiske har lyktespylere, så du kan se etter disse også.

Vil uansett anbefale en 30kWt da du får bedre rekkevidde og det er en nyere modell, men her vil vel budsjettet bestemme. Nissan har avsluttet produksjonen av Leaf, så hvis din forhandler ikke allerede har usolgte biler på vei inn, så må du gå for en bruktbil.

Kan du vente, så blir den nye utgaven lansert 6. september, med forventet levering i mars 2018.
Y LR hvit/hvit

nr1rayner

Enig at en 24 kWh burde holde fint i det daglige med de behov du skisserer.
Turen til Stavanger (husk at svært mange av oss bor i andre deler av landet, så hvor mange km det er snakk om vet vel ikke så mange..). Ser ut som det er ca 200km, det går vel fint en vei om sommeren med 30 kWh, men ikke sjans med 24 kWh.

Minst verditap får man som regel bestandig ved å handle eldst og billigst mulig.
Ellers er det som vanlig, de bilene med mest utstyr er mest ettertraktet i bruktmarkedet.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

haavardw

Har en 30kwh fra februar 2016 og bruker den til all familiekjøring i byen og nærmiljøet hver dag, men i tillegg langturer/ferieturer på 1000km+. I går kom vi hjem fra en tur til og fra København. Har ikke erfaring med 24kwh selv, men venner som har denne sier at vårt kjøremønster bare er å glemme med 24kwh uten å få magesår m.m. Kan virkelig snakke varmt om 30kwh. Dieselbilen vår brukes kun til og fra søppelfyllinga nå.
Ladehastigheten på 30kwh er god. Vi har takboks som brukes når kona slår seg løs på Ullared, men i hverdagen er bagasjeplassen mer enn god nok. Har egentlig ikke noe å utsette på 30kwh.
–––
- Tesla model 3 SR, 2021
- Leaf 30kwh, 2016
- Cybertruck 2023(?)

Løve

Kjører Leaf 24kWh i jobb, og da en del gjennom Rennfast. Du kommer IKKE fra Bergen til Stavanger uten ladestopp! Rennfast suger batteri selv om en regenrerer nedover i tunnelene. Da har jeg ikke en gang tenkt over hvor mye batteri Bømlafjordtunnelen tar.

Glan

#5
Her holder det lenge med 24kwh modellen er da ikke noe problem med en hurtiglading Noen få ganger i året selv har jeg 24kwh og er fornøyd med den selv om jeg må hurtiglade en gang i blant. Mye bil for pengene og lave driftsutgifter.

elpharaoh

Sitat fra: Løve på søndag 30. juli 2017, klokken 21:33
Kjører Leaf 24kWh i jobb, og da en del gjennom Rennfast. Du kommer IKKE fra Bergen til Stavanger uten ladestopp! Rennfast suger batteri selv om en regenrerer nedover i tunnelene. Da har jeg ikke en gang tenkt over hvor mye batteri Bømlafjordtunnelen tar.

Kjørte Bergen-Stavanger tur/retur i sommer og min erfaring var at disse undersjøiske tunnelene tok ca 1 % per km totalt. Ladet gjerne 4-5 % nedover og brukte minst det dobbelte på vei opp igjen :) Dette var med 24kWh Leaf fullstappet med både folk og utstyr på sommerferie.

Leaf kan forøvrig anbefales for familieferie med 2 barn. Har hundegitter for å utnytte bagasjerommet mest mulig. God plass til både barnevogn og klær til 3 ukers ferie.
Kjører Nissan Leaf og Ford S-Max.
Drømmer om Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA