Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte 12v batteri på Twizy

Startet av jsher, søndag 16. juli 2017, klokken 09:16

« forrige - neste »

RazAquato

#1
Tenkte gi litt tilleggsinfo her dersom noen er på jakt etter 12v batteri til sin twizy..

Da mitt 1år gamle 12v batteri nettopp har implodert? (ref. bilde av tilsvarende hendelse) så begynte jeg å se meg om etter alternativer. Ser forøvrig mange bilder på nett av lignende tilfeller, så anbefaler visuell årlig sjekk av batteri.

Tenkte først å svippe innom biltema, men så enkelt er det nok ikke.
Etter å ha trålet noen forum forstår jeg det slik at man i praksis trenger ett batteri som klarer ta i mot 27A ved lading.  - og av de batteriene som er tilpasset Twizy (foruten originalbatteri) er det: Exide EK143 og Sønnak SK143 som kan benyttes. (Finnes sikkert andre i markedet også)

Originalt Twizy-batteri koster hos forhandler  ~1350kr
Kjøper man derimot Sønnak SK143, koster det ca. 830kr

nb: mitt eksisterende batteri blir byttet på garanti, men tenkte kjøpe ett ekstra å ha i reserve; slik at jeg ikke står og banner på morgenen når jeg skal på jobb.

on a sidenote:
jeg får ikke lov til å bytte 12v batteri selv. Neida, Renault veihjelp måtte hente bilen for å kjøre den til verkstedet (som er gangavstand unna), for at verkstedet skal skifte batteriet; hvis ikke ville det ikke gått på garanti *geez*




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA