Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skifte girolje på Twizy

Startet av jsher, søndag 16. juli 2017, klokken 09:12

« forrige - neste »

jsher

#1
Ifølge denne linken bruker Twizy 80w90 GL5 med EP (Extreme pressure) girolje:

http://forum.evowners.com/t/gearbox-oil-change-done/319

Er det riktig spesifikasjon på giroljen?

Da bør vel en kunne bruke denne giroljen fra Biltema?:

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-SAE-80W90-2000022982/

jsher

Noen som vet om det anbefales å bytte girolje hver 5.000 eller 10.000 km på Twizy?

jkirkebo

Sitat fra: jsher på søndag 16. juli 2017, klokken 10:17
Noen som vet om det anbefales å bytte girolje hver 5.000 eller 10.000 km på Twizy?

Hvorfor i all verden skulle det være nødvendig? Hvis den skal byttes i det hele tatt tviler jeg på at intervallet er noe mindre enn 100.000km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jsher

Fant tekniske spesifikasjoner fra produsenten:

http://www.comexspa.com/index.php/en/products/item/38-differential-gearboxes

@jkirkebo:
Ifølge innholdet i denne linken: http://forum.evowners.com/t/gearbox-oil-change-done/319/14
anbefales det å bytte til en bedre girolje enn den som er standard fra Renault, i tillegg til at den skiftes årlig for å unngå overoppheting.

RazAquato

Drister meg til å svare på en gammel tråd.
Har lest litt selv mtp å bytte olje, og ser at for kalde vintre, så anbefales 75w90 fremfor 80w90, men at det viktigste uansett er at oljen er helsyntetisk istedenfor "conventional"
Sitat80W becomes pretty much solid around -15F, while 75W won't reach that thickness until around -40F"

Kommer personlig til å bytte til Mobil 1 SHC 75w90, da dette bl.a. er anbefalt av Kenneth N. (han som har laget PowerBox)
SitatNo I have not had any problems with my gearbox but I will add that I quite early replaced the oil in my gearbox to an oil which is slightly better.
I would recommend to everyone whether they tuner car or not to change the transmission oil to Mobil 1 SHC 75w90.
The gearbox also makes less sound with this oil
Mobil 1 SHC 75w90

Torman

Mener å ha lest at ved oljebytte så reduserer man litt av ulinga. Stemmer dette?

RazAquato

Dessverre har jeg ikke lagt merke til noen reduksjon i uling ved bytte av olje..

Derimot var renault påståelige på at jeg brøt garantien ved å bytte gear olje selv?! (Høres helt fjernt ut, og kommer fortsatt til å bytte selv.)

elektrolux

Herlig hvordan forhandlere desperat forsøker å komme seg ut av kunderettighetene. Fikk samme advarsel av motorsykkelforhandleren da jeg tok et ekstra "mellombytte" av oljen på bakakslingen.

Det er selvfølgelig ikke riktig, men har arbeidet en gjør på egne varer ført til følgeskader vil en selvfølgelig selv måtte ta ansvar. F.eks ved bruk av feil olje, eller forårsaket lekkasje som i sin tur medfører tørrkjøring
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Acebeam

Jeg har byttet girolje og vil egentlig ikke anbefale det.

Jeg opplevde at det begynte å lekke olje etter jeg hadde byttet, det var ikke så mye, men nok til at det ble en bekymring. Spesielt når det var veldig varmt var det oljeflekker under bilen, det er en beskyttelses-plate under bilen, så om det drypper noen dråper ned på den lukter det oljesøl av bilen i en liten evighet hvis ikke en skrur av platen og rengjør den.

Jeg gjorde en haug av inspeksjoner, men klarte ikke å finne noe lekkasjer, og konkluderte med at det måtte komme ut fra en "breather pipe" på toppen av girkassen. Etter en stund tok jeg å bytte olje igjen fordi jeg var redd for tørrkjøring, satt å hørte etter ulyder, og slik kan en bli gal av i en Twizy fordi en hører jo lyder hele tiden.
Bildene jeg legger ved er da jeg byttet olje andre gang. Det var fortsatt rundt 0.8L olje igjen i girkassen, så ingen problemer der.

Skal sies at det også var olje på beskyttelsesplaten første gang jeg tok den av, så også Renault sin olje har også "svettet" litt. Men nå som jeg skulle legge bilen ut for salg, tok jeg den inn til Renault og ba de sjekke girkassen for lekkasjer, det tok de rundt 1500kr for, og fant ingen feil.

Jeg hadde planer om å trimme bilen, så var derfor jeg byttet, men ombestemte meg da jeg heller ville selge den.

https://imgur.com/a/mvQNxR5

RazAquato

Konklusjonen er vel at man bør skifte jevnlig (årlig) dersom man har powerbox/OVMS, og da gjerne bytte til en litt mer tyntflytende olje; men dersom Twizy er utrimmet så kan man heller lar verkstedet utføre skifte ift. sine service-intervaller.

Når det er sagt, høres det ut som om du fylte på for mye olje?
I følge manualen ('4.0 Seminarunterlage Twizy Technik 03-2012 (Renault).pdf') så skal man visstnok fylle 1 liter, men samtidig er konsensus i andre forum er å heller fylle 0,8L; da alt over dette kan føre til lekkasje fra toppventilen.

Personlig målte jeg bare hvor mye olje som ble tappet, og fylte opp nøyaktig like mye, (og det var circa 0,8L).  - og har ikke opplevt noen lekkasjer.

Har du solgt din enda?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA