Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bagasjesikring - behov?

Startet av Go-carter, lørdag 15. juli 2017, klokken 22:43

« forrige - neste »

Go-carter

Ettersom jeg prøver å legitimere behovet for å ha en 3D-printer stående, så har jeg tenkt en stund på å ta i bruk de "mystiske" skjulte festene oppe i bagasjerommet bak i X'en. Det ideelle hadde vært å kombinere dette med en løsning for å sikre bagasje, men ettersom disse festene er 25-15 cm bak seteryggen på 5-seter så blir det litt uforholdmessige stort "dødareal" mellom setene og gitter/rollo. Kanskje ikke et like stort problem på 6/7 seter hvor setene kommer lengre bak?

Før jeg gidder bruke noe mer tid på det - er det et behov for dette der ute? Har så langt bare tegnet fester/braketter for å montere Biltema sitt universale hundegitter uten behov for modifikasjoner på noe, legger ved litt bilder for å starte diskusjonen :) (se bort i fra lastestropp til venstre og skeiv stang, driver fortsatt med tilpassing og printing av de siste festene)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Mr.TMX

Ja!! Det er et behov. Alle bør ha noe skikkelig.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nasatech

Men er vel bare de "eldre" bilene som
har disse? Kan ikke huske å ha sett det på nyere biler og har lagt merke til at de er helt "rette" bak i bagasjerommet?

Go-carter

Sitat fra: Nasatech på lørdag 15. juli 2017, klokken 23:57
Men er vel bare de "eldre" bilene som
har disse? Kan ikke huske å ha sett det på nyere biler og har lagt merke til at de er helt "rette" bak i bagasjerommet?

Jo, dette er festene som er på det nye bilene. De er gjemt under en luke.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Nasatech


Go-carter

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Go-carter

Sitat fra: o.b.lix på søndag 16. juli 2017, klokken 10:19
Hvor sterke blir disse klipsene?

Jeg printer i ABS så det - og designet -  setter begrensningene. Absolutt en av utfordringene som må ivaretas... Det tryggeste hadde vært å sveise noe i stål/alu som kobler seg inn på festene i bilen, men i første omgang tenkte jeg å prøve ut hva man får til med ting rett fra butikkhylla :)

Sånn sett er nok også Jula sitt hunde "gitter" et bedre utgangspunkt siden det kun er rør og ikke nett, og derfor er litt enklere å tilpasse, men det får jeg se på etter hvert.

Tenkte å laste opp 3D-filene så andre med tid og kunnskap kan prøve å lage noe og :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

morpheos

#8
Jeg er veldig interessert og betalingsviljen er tilstede, så gi gjerne en lyd om du vil produsere litt for salg :) har levering august/tidlig september (X90D 6-seter).


Edit: blir dette bak tredje eller andre seterad? Evt begge? Behovet er på begge steder, men på langtur er det særlig bak andre seterad.

Oddaa

Har problemer med å se at denne løsningen kan gi noen økt sikkerhet? Ved en kollisjon kan vel fort den eneste endringen være at passasjerene får et stålgitter i hodet, i tillegg til bagasjen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Go-carter

Sitat fra: Oddaa på søndag 16. juli 2017, klokken 10:55
Har problemer med å se at denne løsningen kan gi noen økt sikkerhet? Ved en kollisjon kan vel fort den eneste endringen være at passasjerene får et stålgitter i hodet, i tillegg til bagasjen?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja det gjenstår som sagt å finne begrensningene i designet og materialene. ABS tåler -ekstremt- mye, så tror det er potensiale for en del forbedring iallefall.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jlan

Jeg foretrekker som nevnt før en hel filttrukket plate, men jeg synes denne løsningen med gitter er bra også. For å få bedre styrke og redusere risk for at den flyr fremover, tror jeg du bør utvide den helt ned til gulvet, og feste den der også. Da er den også egnet for 6-seter.

Det finnes isofix top tether fester nede på seteryggene (merket med anker). I min bil er det også noen surrefester på rad 3 ryggene (som er nesten fremme ved rad 2 når de ligger nede).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Go-carter

Sitat fra: jlan på søndag 16. juli 2017, klokken 12:49
Jeg foretrekker som nevnt før en hel filttrukket plate, men jeg synes denne løsningen med gitter er bra også. For å få bedre styrke og redusere risk for at den flyr fremover, tror jeg du bør utvide den helt ned til gulvet, og feste den der også. Da er den også egnet for 6-seter.

Det finnes isofix top tether fester nede på seteryggene (merket med anker). I min bil er det også noen surrefester på rad 3 ryggene (som er nesten fremme ved rad 2 når de ligger nede).

Utrolig godt poeng. Gjør det både bedre, og sterkere, ved å montere ett gitter til og føre det helt ned til det fremste gulvet.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Rav4_EV

Sitat fra: Oddaa på søndag 16. juli 2017, klokken 10:55
Har problemer med å se at denne løsningen kan gi noen økt sikkerhet? Ved en kollisjon kan vel fort den eneste endringen være at passasjerene får et stålgitter i hodet, i tillegg til bagasjen?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Et stålgitter kommer neppe susende mellom setene, vel?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jlan

Sitat fra: Go-carter på søndag 16. juli 2017, klokken 15:00
Gjør det både bedre, og sterkere, ved å montere ett gitter til og føre det helt ned til det fremste gulvet.
Og kanskje en liten skiluke?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA