Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger hjelp vedrørende garanti TMS!!

Startet av Kito76, torsdag 13. juli 2017, klokken 19:21

« forrige - neste »

Kito76

Hei,

Har nylig kjøpt en brukt TMS P 85, 2014 og fikk med 21" uoriginale felger
med sommerhjul 245/35-21 fremme og 255/40-21 bak. Vinterdekkene er med 21" GS felger, 255/40/21 Pirelli Scorpion winter og de skal jeg ikke bruke. Er det slik at garantien utgår om jeg kjører på uoriginale hjul fra Tesla?

Ser jo at mange selge sine Tesla med garanti på FINN med uoriginale hjul...
Takk for eventuelle svar.

Tuxedo

Nei, garantien utgår ikke.  Men Tesla tar ikke noe ansvar for de uoriginale felgene.

Daniel80

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 13. juli 2017, klokken 19:58
Nei, garantien utgår ikke.  Men Tesla tar ikke noe ansvar for de uoriginale felgene.
eller følgeskader av disse..
Ryker f.eks ett hjullager og du har uorginale felger kan de finne på å nekte å bytte det. Eller hvis hjulstillingen gjør at dekk slites skjevt.   Lettere å få ordnet slikt med originale felger, for da kan de ikke skylde på noe annet :P
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

Kito76

Takk for svar. Vurderer nå å selge mine 21" sommer og vinterhjulene og kjøpe originalene på FINN. Hva ligger prisen på? Hva er egentlig godkjent dimensjon til sommer og vinterdekk for TMS 85p?

Kito76

Er det mange her på forumet som kjører uoriginale hjul og har hatt problemer med garantien?

Mons

Jeg hadde et problem med at min Model S var litt ustabil i autobahn-hastigheter. Det viste seg til slutt å være feil justering av luftfjæringen (bilen var litt skjev), men jeg ble avspist flere ganger med at dekkene mine var uoriginale og at årsaken var forbundet med dette. Dette til tross for at det var vinterdekkene som var uoriginale, ikke sommerdekkene jeg brukte i Tyskland...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

Kito76

Hva om jeg bytter til original hjul før eventuell service på bilen? Vil Tesla kunne finne ut at det har vært brukt uoriginale?

Tuxedo

#7
Neppe. Medmindre forrige eier har hatt den inne med uoriginale felger, og dette er notert i servicehistorikken.

Kito76

Vil unngå problemer med Tesla og leter nå etter original hjul i 19".

E_S

De kan uansett ikke fraskrive seg ansvar på annet enn det som direkte kan "skyldes på" uoriginale hjul. Altså maksimalt hjulopphengsdeler som bærekuler, hjullager og sånt. Kan ikke akkurat skylde på hjulene om skjermen eller batteriet konker..

En annen sak er at 19" hjul er stort sett mye bedre egnet til absolutt alt enn 21" hjul, så jeg støtter valget av 19". :)
:)

Rolf Gjerdsjø

Når der gjelder bruk av uoriginale hjul så er Tesla sin praksis tvilsom dersom de setter seg på bakbeina. Det er nemlig de som må bevise eller sannsynliggjøre at det er de uoriginale hjulene som er direkte årsak til at feks et hjullager ryker - ikke motsatt. En runde i FTU så er presedens antakelig satt.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Kito76

Fant original 19" felger til mellom kr 6000,- til kr 10.000,- uten dekk. Er Cyclon felger best? Hva bør jeg passe på og burde jeg kjøpe dekk med original hjul fremfor å kjøpe dekkene separert?

Siggen

Sitat fra: Kito76 på lørdag 15. juli 2017, klokken 01:45
Fant original 19" felger til mellom kr 6000,- til kr 10.000,- uten dekk. Er Cyclon felger best? Hva bør jeg passe på og burde jeg kjøpe dekk med original hjul fremfor å kjøpe dekkene separert?

De fleste av teslas egne felger er samme billige kvalitet uansett hvilke du velger. Ta de som er billigst, hvis utsende ikke betyr noe for deg.. Er det goodyear dekk så har de lang kjørelengde og ruller lett, men noen syns de er litt mer støy fra dem enn andre 19" dekk i den dimensjonen.

Muffinman

Ehm. Goodyear Eagle ruller ikke spesielt lett, særlig hvis temperaturen er under 15ish grader  ;)

Siggen

Sitat fra: Muffinman på lørdag 15. juli 2017, klokken 08:55
Ehm. Goodyear Eagle ruller ikke spesielt lett, særlig hvis temperaturen er under 15ish grader  ;)

Ser det var litt uklart. Den andre vår hadde Michelin ps3(?) i 19" levert fra Tesla og følte dem ble raskere slitt og hadde høyere forbruk selv om de står på en 90D og de andre på en P85D(Goodyear Eagle RS-A 2 eller hva dem nå het)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA