Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt Tesla S eller ny Kona?

Startet av Pilot, torsdag 13. juli 2017, klokken 10:57

« forrige - neste »

Pilot

Tenker å oppgradere fra BMW i3 grunnet familieøkning. Klarer greit med i3, men er en del logistikk i bagasjerommet og mas med bakre dørene.

Ser på finn.no en del Tesla S fra '13 og '14 som har kjørt rundt 45-50' km til 470-500kNOK, samtidig har jeg fått tilbud på ny Kona til 350kNOK (tipper det  den ender på 400 kNOK siden jeg ønsker stor 68kWh batteri og en del utstyr)

Skjønner st det er vanskelig å uttale seg om Kona, men jeg lurer på om hva er mer lurt. Brukt Tesla med mer plass, men bakhjulsdrift og lite igjen av garantien eller Kona som er helt ny, forhjulsdrift, men mindre plass.

Noen tanker?

Ebe

Holder plassen i Kona for dere, så hadde jeg kjøpt den. For meg veier det tyngst med pris og garanti, pluss selvfølgelig helt ny bil.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Hebb74

Kan man bestille Kona el nå?  Evt. Hvor


Sent from my iPhone using Tapatalk

Troald

Med tanke på familieøkning uten at jeg vet hvor mange du har fra før, holder Kona sitt bagasjerom? 361 liter på fossilutgaven. 350-400.000 virker overpriset på meg.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Ladrab

Sitat fra: Hebb74 på torsdag 13. juli 2017, klokken 12:43
Kan man bestille Kona el nå?  Evt. Hvor


Sent from my iPhone using Tapatalk

Du kan registere din interesse på www.kona.no
Da får du et nummer i bestillingskøen og blir kontaktet av forhandleren når prisene for e-utgaven er klar.
Venter og håper på en elbil med hurtig hurtiglading, varme i baksetet, god app, firehjulstrekk, skiluke, plass til et par tre store kofferter bak og frunk foran, uten at bilen er på størrelse med et lite isfjell og koster en mill...hmmm høres jo egentlig ut som Model Y...

TMYP hvit September 2022
TMYP sort utlevert juni22
TM3#2021 utlevert des20
Venteliste plass #54 Hyundai Kona (solgt)

Daniel80

Jeg hadde kjøpt en brukt Tesla og kjøpt utvidet garanti i 3 år/60.000km

Kona er sikkert grei nok, men kan ikke sammenlignes med Tesla synes jeg. Selvsagt kommer personlige preferanser og behov inn i bildet her, men lenger rekkevidde, superladere, større plass, normalt utseende, komfort og sportslighet m.m gjør at min mening ville gått i Teslas favør ihvertfall :)

Kona sine rare lykter, forskjellige farger på tak osv, liten plass osv trekker ned for min del. Den havner litt i samme kategori som Ampera synes jeg, som sikkert også er en grei bil, men også har blitt vurdert vekk av meg. Skal sies at jeg er ferdig med mine vurderinger og har bestillt Tesla fordi det var riktig for meg :)

Verdt å merke seg er at om du ser etter en brukt Tesla i den prisklassen , så kan du nå evt kjøpe en helt ny tesla til samme lånekostnaden siden Tesla har rentekampanje med 0.25% rente på billån :O 
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

Ebe

Tesla er helt klart er bedre bil. Lengre rekkevidde, større plass og mer sporty. Men det har også vært mange feil og tull med dem, men også veldig bra garanti.

Er ikke Kona større enn Ampera-e?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Luftventil

Sitat fra: Pilot på torsdag 13. juli 2017, klokken 10:57
Tenker å oppgradere fra BMW i3 grunnet familieøkning. Klarer greit med i3, men er en del logistikk i bagasjerommet og mas med bakre dørene.

Ser på finn.no en del Tesla S fra '13 og '14 som har kjørt rundt 45-50' km til 470-500kNOK, samtidig har jeg fått tilbud på ny Kona til 350kNOK (tipper det  den ender på 400 kNOK siden jeg ønsker stor 68kWh batteri og en del utstyr)

Skjønner st det er vanskelig å uttale seg om Kona, men jeg lurer på om hva er mer lurt. Brukt Tesla med mer plass, men bakhjulsdrift og lite igjen av garantien eller Kona som er helt ny, forhjulsdrift, men mindre plass.

Noen tanker?

Når kommer Kona til Norge?
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Elmo

Sitat fra: Ørjan Volpe Bardal på torsdag 13. juli 2017, klokken 13:39
Sitat fra: Hebb74 på torsdag 13. juli 2017, klokken 12:43
Kan man bestille Kona el nå?  Evt. Hvor
Du kan registere din interesse på www.kona.no
Da får du et nummer i bestillingskøen og blir kontaktet av forhandleren når prisene for e-utgaven er klar.

Flere forhandlere har sendt ut skriftlig tilbud allerede. Feks. Aaby Auto i Bærum (telf. 67171604)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Gordon Retriever

Sitat fra: Ebe på torsdag 13. juli 2017, klokken 18:30Er ikke Kona større enn Ampera-e?

Lengde 4165 mm
Bredde 1800 mm
Høyde 1550 mm
Akselavstand 2600 mm


Lengde 4166 mm
Bredde 1765 mm
Høyde  1595 mm
Akselavstand 2601 mm


Hvilke tall som tilhører hvilken bil?
Bolt/Ampera-e er slår Kona på alle mål unntatt bredde. 

Ebe

Med de målene der, så er Kona størst for en familie... :)

Men uansett kommer det ann på hvordan plassen er utnyttet innvendig. F.eks er jo  Tesla veldig bred utvendig, men ikke spesielt bred innvendig...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

bmw2002

Har selv Ampera-E, Kona har vel enda mindre bagasjerom. Jeg synes denne fungerer godt med barn i det daglige, men er for lite bagasjerom til ferier/hjem til jul etc.

Er du villig å kjøre med skiboks de gangene du har behov for å få med noe annet enn vogn? Det må du regne med med Kona.

Hadde valgt Tesla forutsatt at 3 års garantien dekker ALT. Kvaliteten på de første Teslaene er vel ikke akkurat direkte bra.

Crown

Sitat fra: bmw2002 på fredag 14. juli 2017, klokken 22:12
Har selv Ampera-E, Kona har vel enda mindre bagasjerom. Jeg synes denne fungerer godt med barn i det daglige, men er for lite bagasjerom til ferier/hjem til jul etc.

Er du villig å kjøre med skiboks de gangene du har behov for å få med noe annet enn vogn? Det må du regne med med Kona.

Hadde valgt Tesla forutsatt at 3 års garantien dekker ALT. Kvaliteten på de første Teslaene er vel ikke akkurat direkte bra.

Det påstås hardnakket at Kona får mulighet for hengerfeste. Det hjelper jo på noen situasjoner hvis man kan ha en liten varehenger.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Counterpointer

Sitat fra: Crown på fredag 14. juli 2017, klokken 22:35
Sitat fra: bmw2002 på fredag 14. juli 2017, klokken 22:12
Har selv Ampera-E, Kona har vel enda mindre bagasjerom. Jeg synes denne fungerer godt med barn i det daglige, men er for lite bagasjerom til ferier/hjem til jul etc.

Er du villig å kjøre med skiboks de gangene du har behov for å få med noe annet enn vogn? Det må du regne med med Kona.

Hadde valgt Tesla forutsatt at 3 års garantien dekker ALT. Kvaliteten på de første Teslaene er vel ikke akkurat direkte bra.

Det påstås hardnakket at Kona får mulighet for hengerfeste. Det hjelper jo på noen situasjoner hvis man kan ha en liten varehenger.
Inntil de påstandene bekreftes, tror jeg det blir hengerfeste til sykkelstativ.......

Dvs lite interessant

Burger

Så lite interessant at jeg er 380 ish i køen for el modellen  :) Jeg driter i bagasjeplass, gi meg komfor og masse rekkevidde til billig penge. Tesla ryker på punkt 3.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA