Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med BMW i3 i forhold til Tesla S

Startet av BadCat, lørdag 15. juli 2017, klokken 22:54

« forrige - neste »

BadCat

Hadde gjerne hørt fra dere som har praktisk erfaring med begge disse to, om hvilken bil dere foretrekker og hvorfor. Hvordan er det med reparasjonskostnader/ timepris for Tesla versus BMW. Leste en plass i Tesla subforum at Tesla fakturer 1400.-/ time?

Har sjekket litt servicekostnader for disse to biler og dette ser jo ut som om det er en ganske dyr affære sammenlignet med vanlig bil: Ser ut som om Tesla har service fra 1. året mens BMW i3 fra 3. året eller tar jeg feil der?
https://www.bmw.no/content/dam/bmw/marketNO/bmw_no/Topic/Offer-and-services/service-and-warranty/service-inclusive/BMW%20i%20SI-priser%20(NOK)%20nov%2016.pdf

https://www.tesla.com/no_NO/support/maintenance-plans

Trodde service på el biler var en enkel sak. 

02jan

Avhengig av km og valg av serciceavtale, men 5 år avtale og kjøring på 20-30'km pr år, blir det ca 1200 kr pr år for i3.

Hvilken (nye) vanlig bil har vesentlig rimigere servicekostnader ?

men interresant spørsmål, da eneste likhet (tror jeg) er at de kan rulle på 4 stykk på19/20" hjul og er RWD.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Amigakongen

Har akkurat hatt min på service nå. :) Første service på i3'n etter 2år. Bilen har gått ca.44000km.
Skal du ha i3 bør du ta med service avtale. Kosta ca.5500kr. Verdt penga sine. Sparer vel ca.50%. Bilen sier at neste service er i 2019.
2015 BMW I3 - 11800km

BadCat

Hvordan omtrentlig forventes ren verditap, ved salg etter 1 år å være, hos en Tesla til 650 000.- sammenlignet med en BMW i3 på 300 000.- ?

Espen Hugaas Andersen

Det er to veldig forskjellige biler. Sånt sett blir det rart å i det hele tatt sammenligne de.

Men forvent 100k i verditap på Teslaen og 50k i verditap på i3en. Verditapet generelt bør være lignende i prosent, men da altså ca dobbelt så stort i kroner og øre for Teslaen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#5
Sitat fra: BadCat på lørdag 15. juli 2017, klokken 22:54Ser ut som om Tesla har service fra 1. året mens BMW i3 fra 3. året eller tar jeg feil der?
BMW krever vel service fra 3. år for å beholde garantien, mens hos Tesla beholder du garantien selv om du aldri tar bilen inn for service. Men ja, Tesla anbefaler service hvert år/20k km. Du velger fritt om du vil gjøre dette eller ikke.

(Har ikke helt bestemt meg for hva jeg gjør første året. Bytte vindusviskere, rotere dekk og bytte batteri i nøklene kan jeg gjøre selv, hjulstillingssjekk kan jeg få billigere andre steder, og drive unit garantien gjelder jo selv om oljen ikke sjekkes/byttes.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

BadCat


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA