Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forskjell på ap1 og ap2

Startet av nightking, onsdag 12. juli 2017, klokken 19:18

« forrige - neste »

Øggen

#75
Fakta e at bilane fortsatt ikkje klare det som va lovt. Hverken i EU eller i USA. Det fungera kun i fantasi-verdenen til Elon. Og den e det få som leve i.
Beskytte seg bak EU regla funka ikkje.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Hodetelefoner

Jeg skjønner ikke hva du mener her?
Bilen har jo muligheter for dette. Men det er ikke LOVLIG.
Tesla regnet neppe med dette når de lanserte bilen.
Derfor har de skrevet "bla bla bla reguleringer lokale staten SS bla bla bla" ang selvkjøring på AP2 biler.
Tesla må stille seg bak EU, akkurat som du må :) 

daktari

Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 03. juli 2018, klokken 11:09
Jeg skjønner ikke hva du mener her?
Bilen har jo muligheter for dette. Men det er ikke LOVLIG.
Tesla regnet neppe med dette når de lanserte bilen.
Derfor har de skrevet "bla bla bla reguleringer lokale staten SS bla bla bla" ang selvkjøring på AP2 biler.
Tesla må stille seg bak EU, akkurat som du må :)
Det finnes ikke noe smart summon. Bilen er fysisk ikke i stand til å gjøre dette p.t., selv om det hadde vært lov. Hackerne i USA har ikke sett spør av dette.

Merk også at den lovede hel-autonome kjøringen fra vest- til østkysten før jul 2017 ikke ble noe av.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jay-blue

Hei! Prøver meg på et spørsmål i denne tråden på et tema jeg ikke har funnet så mye om:

Denne plutselige bråbremsingen som bilen av og til foretar seg når man kjører på autopilot, hva er andres erfaringer med dette og hva er årsaken? Jeg mistenker et elendig kartgrunnlag og noen sammenheng med fartsgrensene (som lever sitt eget liv helt på siden av faktisk skilting).

Dette fremstår for meg som det mest uforutsigbare når det gjelder autopiloten i øyeblikket og kanskje også det jeg synes utfordrer trafikksikkerheten i litt vel stor grad. Mangelen på fornuftig manøvrering i visse situasjoner kan man på mange måter forutsi etter litt kjøreerfaring med autopilot på. Men disse voldsomme oppbremsingene som kommer helt ut av det blå setter en støkk i meg.

Jeg kjører stort sett med autopiloten der den er ment for å virkelig bruks, dvs E18 sydover fra Oslo og E6 nordover. Dvs firefeltsvei og mye 100- og 110-grense.

Hører gjerne hva andre mener her.

fonberg

Sitat fra: Jay-blue på onsdag 11. juli 2018, klokken 11:57
Hei! Prøver meg på et spørsmål i denne tråden på et tema jeg ikke har funnet så mye om:

Denne plutselige bråbremsingen som bilen av og til foretar seg når man kjører på autopilot, hva er andres erfaringer med dette og hva er årsaken? Jeg mistenker et elendig kartgrunnlag og noen sammenheng med fartsgrensene (som lever sitt eget liv helt på siden av faktisk skilting).

Dette fremstår for meg som det mest uforutsigbare når det gjelder autopiloten i øyeblikket og kanskje også det jeg synes utfordrer trafikksikkerheten i litt vel stor grad. Mangelen på fornuftig manøvrering i visse situasjoner kan man på mange måter forutsi etter litt kjøreerfaring med autopilot på. Men disse voldsomme oppbremsingene som kommer helt ut av det blå setter en støkk i meg.

Jeg kjører stort sett med autopiloten der den er ment for å virkelig bruks, dvs E18 sydover fra Oslo og E6 nordover. Dvs firefeltsvei og mye 100- og 110-grense.

Hører gjerne hva andre mener her.

Jeg erfarer i hvert fall tre situasjonstyper hvor man kan få "fantombremsing":

1) Flerfeltsvei der bilen foran bytter fil, f.eks. til avkjøringsfelt, og reduserer farten. AP bremser da ned ift. bilen foran en stund etter den har krysset linja mellom filene.

2) Biler som ligger foran bilen nærmeste bil foran deg bremser; da vil AP tolke det som en potensielt farlig situasjon og bremse ned tidligere enn vi som sjåfører gjerne registrerer det som skjer lenger fram.

3) Trange tunneler - her trenger ikke andre biler være involvert, men det virker som refleksjon fra tunnelveggene til radar kan gjøre at avstandsmålingen blir usikker og derfor bremser. Dette opplevde jeg en god del langs kystriksveien mellom Mosjøen og Bodø tidligere i sommer. Dette er jo heller ikke veiforhold AP er særlig egnet for.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Jay-blue

Hei

Nei, det jeg tenker på henger ikke sammen med dine punkter 1-3, det er definitivt motivert av noe annet. Det er riktig at bilen bremser slik i de nevnte situasjonene, men dette oppfatter jeg som ganske forutsigbare reaksjoner når man har kjørt en stund med ap.

Som sagt, jeg tror det har sammenheng med tolkningen av fartsgrenser og at autopiloten ikke tillater så mye høyere fart enn tillatt hastighet.

Eksempelvis har jeg særlig opplevd dette der lokalveier går i nærheten av hovedvei eller krysser med hovedvei. Tror kanskje også det har noen sammenheng med at veien er ny/lagt om og kartgrunnlaget ikke er oppdatert med hverken veinett eller riktig hastighet.

Men skulle gjerne hørt noe kvalifisert om dette.


Sent from my iPhone using Tapatalk

fonberg

Enig i at punktene jeg lister opp er rimelig forutsigbare og greie å venne seg til.

Problemstillingen du henviser til, med nedbremsinger relatert til feiltolkning av fartsgrenser, er diskutert rundt omkring i dette delforumet: https://elbilforum.no/forum/index.php?board=123.0
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

cra

En ting jeg savner er at bilen kan slakke litt roligere ned før lavere fartsgrense, i stedet for å bråbremse når den kommer f.eks. fra 80 til 60.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Jay-blue

Takker, skal sjekke ut den tråden.


Sent from my iPhone using Tapatalk

daktari

#84
Du burde kunne se eventuell feil i kartdata via angitt
fartsgrense i displayet. Det hender den skifter.

Min tolkning er derimot bruer, store overhengende skilt og annet som lurer radaren når vinkelen er "den rette".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

emmern

Synes alt dette høres ut som "amatørfeil", andre biler med adaptiv reagerer ikke sånn. Stoler de altfor mye på computer vision framfor radar?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Rav4_EV

Har hatt 2 forskjellige MB b-klasse electric. Begge har hogd i bremsene og meldt om "collision warning" uten en eneste bil foran.
Er nok flere "amatører" ute der.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

emmern

Hehe, har bare ikke opplevd noe sånt på min e-golf. Kanskje radaren er smalere eller noe?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

nortrahof

Joda, det skjer på VW E-Golf også - dessverre!

Dette med SW til AP2 tror jeg blir "et langt lerret å bleke"?
Dersom man introduserer flere kameraer, radarer og sensorer, må disse evalueres og vektes av SW før de endrer opp som bekreftede hendelser og gir videre grunnlag for kontroll. For hver sensor man inkluderer dobles SW som er nødvendig - var det tidligere en regel som sa. Derfor er selvkjørende biler utrolig komplisert!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Jay-blue

Jeg tror som sagt fortsatt at 95 prosent av disse bråbremsene skyldes kartgrunnlaget og at det er lagt inn en avhengighet til fartsgrensene i kartgrunnlaget. Skulle gjerne sett en mulighet for å kunne slå av denne koblingen og testet hva som skjedde etterpå.

Merkelig at ikke veimyndighetene reagerer på sikkerhetsutstyr som kan gi slike brå oppbremsinger? Men det gir kanskje større sikkerhet for innhentingsulykker for egen del enn at noen treffer deg i stjerten ved en kort bråbremsing?


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA