Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fjell og vinter - Oslo-Tinnoset-Rjukan-Gaustablikk T/R

Startet av Orbit, torsdag 05. januar 2017, klokken 19:49

« forrige - neste »

Orbit

Planlegger denne turen i morgen, men er ikke sikker på om jeg skal velge i3 94Ah eller bensinbilen. Det kritiske strekket er Notodden-Gaustablikk-Notodden, til sammen 165km inkl bakken opp og ned fra Rjukan.

Blir dette avhengig av lading på toppen? Jeg ikke lyst til å vente til 100% SOC på hurtiglader på Notodden, dersom dette ikke er strengt nødvendig. Kvitåvatn Fjellstoge på toppen skal angivelig ha en 11 kW Type-2, men de var ikke helt sikker på om den bare gikk til Tesla eller ikke. Er det noen som har erfaring med den? Vi vil uansett ha mulighet til å lade med vanlig ladekladd på toppen, men i utgangspunktet har vi ikke planlagt å være der så mange timer.
En annen usikkerhet er varsel om dårlig vær, men forhåpentligvis blir det ikke motvind begge veier på samme dag!

Er denne turen for optimistisk med i3? Saktelading nede i Rjukan på tur eller retur blir også en backupmulighet, så det er vel først og fremst et spørsmål om hvor mye ladetid turen vil ta. Best case, er start med 100%, lading på Notodden til 95%, 1 time på 11kW på fjellet, og refill til 95% på Notodden på vei tilbake.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Pallesnekkern

I dag var første dag jeg fikk testet bilen i skikkelig kulde t/r jobb. 15-17 minusgrader og god varme i bilen ga et forbruk på ca 21Kw/t per 100km. Da får jeg trolig ikke mer enn 13-15 mil på en 100% lading. Kan kanskje forvente noe lavere forbruk på langkjøring, men jeg hadde ikke gamblet på det. Dette var på saltet vei som gir litt høyere forbruk. 

Jeg tror 165km inkl en stigning er i overkant. Men nå er det kanskje spådd en del mildere i morgen?

SveinJ

Sitat fra: Orbit på torsdag 05. januar 2017, klokken 19:49
Planlegger denne turen i morgen, men er ikke sikker på om jeg skal velge i3 94Ah eller bensinbilen. Det kritiske strekket er Notodden-Gaustablikk-Notodden, til sammen 165km inkl bakken opp og ned fra Rjukan.

Blir dette avhengig av lading på toppen? Jeg ikke lyst til å vente til 100% SOC på hurtiglader på Notodden, dersom dette ikke er strengt nødvendig. Kvitåvatn Fjellstoge på toppen skal angivelig ha en 11 kW Type-2, men de var ikke helt sikker på om den bare gikk til Tesla eller ikke. Er det noen som har erfaring med den? Vi vil uansett ha mulighet til å lade med vanlig ladekladd på toppen, men i utgangspunktet har vi ikke planlagt å være der så mange timer.
En annen usikkerhet er varsel om dårlig vær, men forhåpentligvis blir det ikke motvind begge veier på samme dag!

Er denne turen for optimistisk med i3? Saktelading nede i Rjukan på tur eller retur blir også en backupmulighet, så det er vel først og fremst et spørsmål om hvor mye ladetid turen vil ta. Best case, er start med 100%, lading på Notodden til 95%, 1 time på 11kW på fjellet, og refill til 95% på Notodden på vei tilbake.
Et godt spørsmål du stiller. Jeg pendler mellom Notodden og Austbygde = 81km og ser at forbruket er ganske forskjellig på denne veien, styrt av utetemperaturen. Ved lading hjemme med forvarmer, brukte jeg i dag 50%, temperatur mellom 13 og 17 kalde. Og det går mer strøm fra Notodden enn til Notodden. Kanskje fordi batteriet er kaldere ved reise fra jobb?
En hurtiglader i Rjukanområdet har vært diskutert i kommunen og Tinn Energi, men ting tar tid.
Ville nok tro at om du får ladet med en 11kW på toppen, bør du kunne komme deg fram og tilbake til hurtigladeren på Notodden.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Orbit

Takk for tips. Jeg fikk bekreftet før avreise at Kvitåvatn sin lader mest sannsynlig også fungerte med BMW i3, og valgte derfor elektrisk.

Kjørte med EcoPro hele veien, klima på 21°C, setevarme innimellom på begge stoler foran. Ute var det rundt -10°C det meste av tiden. Ved start i Oslo var estimert rekkevidde (GOM) 162km i Comfort, 182km i EcoPro - destinasjon Notodden. I praksis bruke jeg noe mer - bl.a. var en del vind og nysnø på veien etter Kongsberg.

Etter lading til 97% på Notodden (Bergsby's-burgeren var litt større enn forventet  ;)), var GOM på 146km (Comfort), 166km (EcoPro) med Gaustablikk som destinasjon. Her estimerte navigasjonen med veien over Tuddal (vinterstengt), men med samme høydeforskjell som via Rjukan burde estimatet være noenlunde riktig. Kom frem til Kvitåvatn med 35% SOC (83km fra Notodden). Den estimerte da at direkte retur til Notodden i EcoPro hadde vært mulig (med 1km margin.....).

Fikk satt på lading på Kvitåvatn (11kW, 100kr/time). Det var litt plunder med å få denne i gang. Det er betaling med MobilePay, men ingen automatikk i at ladingen starter. Måtte innom resepsjonen, og de satte i gang anlegget ved å låse opp nødstoppbryteren på veggen. Så dersom resepsjonen er stengt, og det ikke er grønt lys i laderne (Tesla Wall Box), er det ikke mulig å få startet lading. Bra service med lading på fjellet, men sjekk på forhånd at det er folk der dersom en er avhengig av å få ladet.

Hadde 85% SOC ved retur fra fjellet (tok litt over en time før jeg kom meg tilbake til bilen pga andre ærend), og dermed uproblematisk retur. Ladet i Kongsberg (Kiwi) i stedet for Notodden siden det var godt med rekkevidde. (Og litt skuffet over at Grønn Kontakt sin lader på Shell på andre siden av byen er uten CCS, unngikk heldigvis bomtur)

Totalt 400km med vinter og en del vind, 18.6 KWh/100km i snitt for hele turen, inkl newbie-faktor. Kunne selvfølgelig ha tynt ut mer i EcoPro+ dersom turen hadde vært mer krevende, men hadde heller kjørt bensinbil enn å fryse i mange timer. Vinterføre i seg selv var null problem med i3, ypperlig stablitet og fremkommelighet. Bakluken fokker veldig igjen i snøvær, så måtte ut og børste av et par ganger for at baklysene skulle synes under returen på kvelden.

Noterte også SOC opp/ned "monsterbakken" (Fv651), 7.5km hver vei mellom Svadde og Langefonn. Opp gikk SOC fra 54 til 39%, nedturen med 83% på toppen og opp til 88% i bunn. Grovt regnet bruke vi da 4.3kWh opp, og fikk tilbake 1.4kWh ned igjen. Tilsvarende flatmarkskjøring (7.5km) under samme værforhold ville i seg selv brukt 1.4kWh hver vei. Så høydeforskjellen kostet 4.3-1.4 = 2.9kWh opp, og fikk igjen 1.4+1.4 = 2.8kWh av dette på vei ned. Tallene er jo ikke helt nøyaktige, men dette er uansett nær perfekt regen selv på glatt vinterføre!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

EidnesLeafDK

Kørte København - Gaustablikk 12. februar i Leaf 30kwh.  Ladede til 95% hos GK på Shell i Kongsberg. Ca. -10 grader og fint føre.  Kørte via Jonsdalen og brugte 24% på bakken op til toppen, og ankom til hotellet med 15% tilbake.  Sakteladede så den næste nat, da fjellstuens lader havde fast type 2 kabel.         

SveinJ

Gammel tråd men...
Tinn Kommune melder at de nå prosjekterer hurtigladingstasjon i Rjukan sentrum et eller annet sted. Åpner i juni/juli.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

OlgaE

På tide. Det renner over av kraft, men det meste de har å tilby er noen schucko-kontakter... Stor skuffelse å måtte kjøre ned til Notodden for å lade for å komme seg til Kongsberg. Flott tur langs Totak, Møsvatn og Tinnsjø, gjort unødvendig komplisert. Håper at Grønn Kontakt og Fortum ser mulighetene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA