Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utkast til: "Åpent brev til Fortum, Grønn Kontakt og andre lade-leverandører"

Startet av Vannkraft, søndag 25. juni 2017, klokken 23:19

« forrige - neste »

stefse

Hva med tak over oppstillingsplassen? Det hadde gjort hurtiglade(og støvsuge)opplevelsen bedre i snø og regn. Og kanskje en benk eller 2, også under tak. Trenger ikke være noe påkostede greier, bare gi litt ly.
WiFi hadde ikke skadet heller. Litt unødig at lade-surfingen må gå på mobilnettet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Panduck

Sitat fra: stefse på fredag 30. juni 2017, klokken 23:16
Hva med tak over oppstillingsplassen? Det hadde gjort hurtiglade(og støvsuge)opplevelsen bedre i snø og regn. Og kanskje en benk eller 2, også under tak. Trenger ikke være noe påkostede greier, bare gi litt ly.
WiFi hadde ikke skadet heller. Litt unødig at lade-surfingen må gå på mobilnettet.

Har ikke GK wifi på det meste av sine ladeplasser?

AmocoCadiz

GK tester ut Wifi på en del plasser, bla.a Skøyen,
men ikke enda noe wifi strekningen øst vest E134.
Wifi er et bra tiltak!
Stort tak som tar unna for høljeregn og snø med sitteplass er også fint på en hurtigladeplass. De store tunge ladepistolene får lett litt juling og kan havne i bakken noen steder ved uforsiktig bruk.

jkirkebo

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 01. juli 2017, klokken 00:28
GK tester ut Wifi på en del plasser, bla.a Skøyen,
men ikke enda noe wifi strekningen øst vest E134.
Wifi er et bra tiltak!

Hmm, datakvoter har jo blitt så billig de siste årene at Wifi neppe kan være et veldig viktig tilbud for de fleste? Selv bruker jeg aldri Wifi på hoteller og lignende lengre da peset med å registrere seg gjør det lite attraktivt i forhold til bare å bruke 4G. Trengte litt større kvote etterhvert og fikk 20GB ekstra for en hundrelapp pr. måned...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AmocoCadiz

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 01. juli 2017, klokken 00:52
Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 01. juli 2017, klokken 00:28
GK tester ut Wifi på en del plasser, bla.a Skøyen,
men ikke enda noe wifi strekningen øst vest E134.
Wifi er et bra tiltak!
Hmm, datakvoter har jo blitt så billig de siste årene at Wifi neppe kan være et veldig viktig tilbud for de fleste? Selv bruker jeg aldri Wifi på hoteller og lignende lengre da peset med å registrere seg gjør det lite attraktivt i forhold til bare å bruke 4G. Trengte litt større kvote etterhvert og fikk 20GB ekstra for en hundrelapp pr. måned...
Ikke alle kjører alene i bilen,
kan være familiemedlemmer med i bilen som alltid går tomme for datakvoter og blir mer happy på turen ved ladeplassestopp med ekstra underholdning.
Finnes nok av andre bra eller dårlige grunner for et ev. wifitilbud.
Har leverandøren uansett en fiberlinje til laderen gor kommunikasjon og vil sette opp en ruter til en 500lapp er wifi et greit tilleggstilbud.

stefse

Alle bensinstasjoner lar deg fylle under tak, så elbiler burde også fått til dette. Litt dumt at man må bakse med ladepistolen i 20 cm dypsnø. Det må da være bra for laderen også, å få et skikkelig tak å stå under. De små skurene som finnes beskytter ikke mye når vestaværet setter inn.

WiFi er ikke noe must have, men når man skal se litt på TV f.eks. blir det litt unødig at nærmeste mobilmast skal ta støyten når det står 3-4 elbiler med 10-12 nettbrett i sving på samme spot.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Mobileum

Og støvsugere skal selvsagt være gratis fordi elbil-eiere er miljøbevisste, og griser heller til i bilen enn naturen. Så får ladestasjonseiere heller ta kostnaden med de 15-20 personene som hele året skal reise rundt i Norge for å tømme støvsugere, og fikse defekter. Ca. rundt 15-20 mill. med alle kostnader burde de svelge greit.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

stefse

Sitat fra: Mobileum på torsdag 06. juli 2017, klokken 18:02
Og støvsugere skal selvsagt være gratis fordi elbil-eiere er miljøbevisste, og griser heller til i bilen enn naturen. Så får ladestasjonseiere heller ta kostnaden med de 15-20 personene som hele året skal reise rundt i Norge for å tømme støvsugere, og fikse defekter. Ca. rundt 15-20 mill. med alle kostnader burde de svelge greit.
Tror du må lese tråden omigjen, forslaget er at støvsuger betales av brukeren, på samme måte som ladingen.

Forøvrig har jeg lest at det er forslag om at hybridbiler skal avleses brukt bensinmengde på EU kontroll, og pålegges en progressiv avgift. Har du aldri ladet bilen, vil bileier risikere å måtte betale inn avgift som for ren fossilbil for å dekke tap som følge av urettmessig forbrukstall lagt til grunn ved import.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Mobileum

Som eksempel skal da 1 støvsuging koste kr. 20.-. Altså 1 million støvsuginger i året. Eller 8-10 støvsuginger pr. alle elbiler pr. år. Ta selvsagt tallene med riktige doser av salt, men de er kanskje ikke helt ut på saltslettene.   :)
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

stefse

Støvsugerautomater har vel bensinstasjoner hatt siden 80 tallet så vidt jeg vet, så det burde la seg gjøre å regne på økonomien i konseptet. Dette er vel uansett snakk om et mindretalls ladestasjoner med en eller annen form for betjening i nærheten (kiosk, bensinstasjon el.) som utfører vedlikeholdet.

Men å få opp et skikkelig tak er en kostnad som bør regnes inn i anbudet på ladestasjoner. Det er noe med vann og strøm som ikke hører helt sammen...
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

elekTrond

@stefsen: Hvor har du lest det der med avlesing av forbruket til hybridbiler på PKK? Vet ikke om jeg har lyst til verken å lese eller vite noe om det. Ei heller burde jeg la meg overraske av slike utspill, men det byr meg litt i mot når det legges opp til sånt overformynderi som det der. Samme hvor god tanken måtte være.
'13 Mjau

automat

Og første EU-kontroll er etter 4 år. En bil kan ha skiftet eier mange ganger før det. Kan bli mange festlige krangler om regningen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA