Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forslag til Servicesjema for PSA

Startet av elektrolux, søndag 09. september 2007, klokken 10:48

« forrige - neste »

elektrolux

Har utviklet serviceskjema som kan være interresant for enkelte.

Kan f.eks printes ut og legges ved når bilen skal inn til service. Dermed blir det enkelt for verkstedet å vite hva som bør gjøres.

Også meget greit å legge ved bilen i forbindelse med eierskifte.  

Det er selvfølgelig opp til enhver hvor detaljert en ønsker å være.

Se vedlegg: Oppdaterte skjema lagt inn 18 nov.-09
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Silkefot

Lurer på hva Enviro sier når jeg ber dem fylle ut den der  ;D
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

elektrolux

Kan være interresant å høre ja. Har inntrykk av at Sigmund har sterke meninger om meg. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

#3
Kjempebra!
Men du mangler høyhastighetsvalget på kjølevifte motor.
Sikringen til denne har en lei tendens til å ryke da normal forbruket ligger på 16-17A, og sikringen er på 20A.

På Saxo ligger denne veldig utilgjengelig til ca 15 cm høyere enn sikringspanelet inne i bilen.
På P106 er den festet på siden av sikringsholderen som en løs/egen sikring.

Eneste måten å teste den på er enten ved å bruke diagnoseinstrument eller ta ut kontakten til vifta og koble til en løs tilsvarende kontakt med direkte kobling til batteri. Kontakten har fire ledninger. En felles minus. Den neste ledningen er for høyhastighet, nr 2 er ikke i bruk, og den siste lengst bort fra minus kontakten er lav hastighetsvalget.

Dersom sikringen går, kan det ha to årsaker:

Vifta brukes for lite og har ekstra motstand. Ta den ut og kjør den i benk 15-20 minutter.

Gummiforingen som skal lede luften inn til motoren har falt av helt eller delvis. Da kjører motoren uten motstand, og bruker maks strømtrekk. Dette skjer ofte ifm med bytte av batterier.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Ken

Er ikke det slik at en ubelastet motor trekker mindre strøm enn en med belastning?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

Sitat fra: Ken på fredag 11. september 2009, klokken 12:00
Er ikke det slik at en ubelastet motor trekker mindre strøm enn en med belastning?

Det stemmer nok, men dette er en sentrifugal vifte/pumpe, og den arbeider minst når luften sirkulerer rundt og rundt inne i huset uten å bli blåst noe sted. Når du åpner opp på leveringssiden vil vifta jobbe maks og skyve mye luft ut gjennom dysa. Da trekker den også max.
Gummiforingen som leder luften inn i motoren virker faktisk som en begrenser og gjør at strømtrekket faller noe.
Trykket i pumpehuset er omtrent likt uansett "arbeid", og er bare avhengig av hvor fort vifta går (les: hvilken spenning den får).
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

#6
Sitat fra: Boogie på torsdag 10. september 2009, klokken 07:46
Kjempebra!
Men du mangler høyhastighetsvalget på kjølevifte motor.

Fikset nå, og også lagt ved oppdatert skjema for Partner / Berlingo. Vennligst gi tilbakemelding om alt er OK på dette.

Fant også en enklere måte å sjekke full hastighet på: Nemlig ved å dra ut tempsensorkontakten framme på motoren. Da høres godt at viften tar av.

Har også startet utviklingen av et lignende skjema for Think. Dette er bassert på de andre skjemaene, og trenger nok en del justering før vi er i mål.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Gleder meg Robort. Kan gjerne komme med noen foreslag.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

Sitat fra: elektrolux på lørdag 12. september 2009, klokken 08:34
Fant også en enklere måte å sjekke full hastighet på: Nemlig ved å dra ut tempsensorkontakten framme på motoren. Da høres godt at viften tar av.

Det var lurt. Skal prøve det neste gang.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA