Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lyse sine tre hurtigladestasjoner

Startet av Kjelli, tirsdag 08. mars 2011, klokken 12:50

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Jeg skulle virkelig ønske det kom en hurtiglader (for PSA) på E18 mellom Oslo og Tønsberg...
Den bensinstasjonen som satte opp en slik (og tok f.eks 1,-/min) ville tjent den inn i løpet av kort tid bare på grunn av økt matsalg.

De ville i tillegg fått medieoppmerksomhet verdt langt mer enn hurtigladeren kostet...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Og plutselig ville de gamle PSA'ene kunne kjørt Tønsberg-Oslo med en 1/2t pause.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

#17
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 30. mars 2011, klokken 12:00
Jeg skulle virkelig ønske det kom en hurtiglader (for PSA) på E18 mellom Oslo og Tønsberg....
Veldig enig. Boogie sin blir liksom akkurat for langt unna.

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. mars 2011, klokken 08:53
Miljøbil Grenland har 3 hurtigladere. 1 på Torp, en sto i Skien og en står vel fortsatt på brygga i Porsgrunn.
Hva kreves for å bruke disse PSA-hurtigladerene ??? (ops, har visst kuppet en tråd nå)
Er der sånn at ladehansken står i laderen og bare plugges i bilen, og det eneste som kreves av bilen er at den har DC-kontakter og ledninger?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 30. mars 2011, klokken 12:14
Og plutselig ville de gamle PSA'ene kunne kjørt Tønsberg-Oslo med en 1/2t pause.

Og vel så det!  Larvik for å nå danskebåten!
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

El rayo

#19
Sitat fra: Elmo på onsdag 30. mars 2011, klokken 19:43
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 30. mars 2011, klokken 12:00
Jeg skulle virkelig ønske det kom en hurtiglader (for PSA) på E18 mellom Oslo og Tønsberg....
Veldig enig. Boogie sin blir liksom akkurat for langt unna.
Jeg er også enig! Skal kjøre Oslo - Larvik i juni (ikke mai ;)), jeg også.
Sitat fra: Elmo på onsdag 30. mars 2011, klokken 19:43
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. mars 2011, klokken 08:53
Miljøbil Grenland har 3 hurtigladere. 1 på Torp, en sto i Skien og en står vel fortsatt på brygga i Porsgrunn.
Er der sånn at ladehansken står i laderen og bare plugges i bilen, og det eneste som kreves av bilen er at den har DC-kontakter og ledninger?
Det går vel an å bygge om Th!nk classic med tilsvarende hurtigladekontakt og manuell utkobling.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Jeg tror hurtigladeren trenger signaler fra Sagem boksen. Dette for at den ikke skal pøse på med 150A på en batteripakke med for høy temperatur, for høy ladetilstand etc.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Baltor

OK, nå har dette blitt en teknsik tråd om ulike hurtigladere. Jeg lager en ny under Rogalandsseksjonen hvor vi kan følge framdriften på prosjektet vi har i Rogaland.
Alle de som har kjøpr nye biler er kun interressert i Chademo ladere, når kommer de? Hvor kommer de? De vil ikke lese om  mulighetene for å modifisere styresignaler i Sagembokser eller bygge om Think Classic til PSA hurtigladere.
Jeg mener det er behov for en tråd som kan følge utviklingen og utbyggingen av Chademo ladestasjonene (og den bør ikke plasseres under tekniske spørsmål)
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

elektrolux

#22
Chardemo ladere er greit nok, men flertallet av Elbilene i Norge er fremdeles PSA classic og Think Classic.

Det er bedre at hurtigladere til disse kommer sent enn aldri, og gjerne parallelt med de andre laderene.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Baltor

#23
Sitat fra: elektrolux på onsdag 30. mars 2011, klokken 23:01
Chardemo ladere er greit nok, men flertallet av Elbilene i Norge er PSA classic og Think Classic.
Hvis salget av de nye fortsetter på samme måte er det ikke mange måneder til Chademo biler er i flertall her i Rogaland, og eierne hungrer etter info :P
10 år gamle PSA ladere på bortgjemte steder er ikke en like stor nyhet.

De har nå levert ut mer enn 30 Chademobiler bare i Stavanger, dessuten ganske mange i Sandnes, opp mot 50 totalt? Men i og med at dette nå er en teknisk tråd blir dette en avsporing...
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

MortenH

Her er en bildeserie fra "min første gang" i Luravika. Det hele var over på ca 10 min.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Rossifan46

#25
Leser at CHAdeMO hurtigladerene som "spretter opp" flere steder i Norge om dagen bruker ca 20-30 min på opplading fra 0-80 %.

Har søkt litt rundt på nettet, men ikke funnet svar på disse spørsmålene:

1. Hva er grunnen til at det alltid er 80 % kapasitet som oppgis?
2. Er det mulig/lov å lade bilen til 100 % på disse laderene?
3. Hvis 2 = ja, hva er forventet ladetid fra 80-100 % kapasitet?

Tar utgangspunkt i Mitsubishi i-MiEV (og søstrene) som har denne lademuligheten pr i dag.

Er takknemlig om der er noen her på forumet som har erfaring med, eller som kan hjelpe meg med disse spørsmålene :-)
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

hkaspenberg

Sitat fra: rossifan46 på mandag 16. mai 2011, klokken 17:08
Leser at CHAdeMO hurtigladerene som "spretter opp" flere steder i Norge om dagen bruker ca 20-30 min på opplading fra 0-80 %.

Har søkt litt rundt på nettet, men ikke funnet svar på disse spørsmålene:

1. Hva er grunnen til at det alltid er 80 % kapasitet som oppgis?
2. Er det mulig/lov å lade bilen til 100 % på disse laderene?
3. Hvis 2 = ja, hva er forventet ladetid fra 80-100 % kapasitet?

Tar utgangspunkt i Mitsubishi i-MiEV (og søstrene) som har denne lademuligheten pr i dag.

Er takknemlig om der er noen her på forumet som har erfaring med, eller som kan hjelpe meg med disse spørsmålene :-)

Man stopper på 80% for å ikke overopphete batteriene.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Focus

Sitat fra: rossifan46 på mandag 16. mai 2011, klokken 17:08
3. Hvis 2 = ja, hva er forventet ladetid fra 80-100 % kapasitet?

Så langt jeg har funnet ut lades resten på vanlig lade tid.
Så det er ikke noe poeng å fortsette å stå på hurtig kontakten, isteden kan du flytte over til en vanlig stikk som det pleier å være på samme plassen.
Dette spesielt dersom det er flere som skal lade og trenger hurtig lading.
Jeg har testet den på lura og det virket helt utmerket
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Elmo

Sitat fra: hkaspenberg på mandag 16. mai 2011, klokken 18:09
Man stopper på 80% for å ikke overopphete batteriene.
Sitat fra: I-MIEV på mandag 16. mai 2011, klokken 18:23
Så langt jeg har funnet ut lades resten på vanlig lade tid.

Ja det stemmer. Bilens elektronikk "sier" i fra" til laderen at den skal begrense til vanlig ladestrøm.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Baltor

Sitat fra: I-MIEV på mandag 16. mai 2011, klokken 18:23
Så langt jeg har funnet ut lades resten på vanlig lade tid.
Så det er ikke noe poeng å fortsette å stå på hurtig kontakten, isteden kan du flytte over til en vanlig stikk som det pleier å være på samme plassen.
Strømstyrken er til enhver tid oppgitt på displayet, det ser ut til at den synker endel også før den når 80%. Tipper dette er avhengig av batteritemperatur.
Fra 80 % kan man fortsette med 30A*, som er mer enn det den innebygde laderen kan levere. Men både den innebygde og eksternladeren justerer seg nok ned mot slutten, så det er ikke sikkert en sparer mye på de siste 20%
*Dette gjaldt iallefall den bilen jeg fulgte med på.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA