Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fartsmåling og GPS

Startet av bobakka, mandag 07. mars 2011, klokken 18:47

« forrige - neste »

bobakka

Jeg hentet min imjau for en uke siden og er meget fornøyd. Det føles bare utrolig mye bedre ut å vri på nøkkelen og tråkke på gassen i denne enn i den store dieselbilen jeg har som reserve i tilfellet av langtur.
Jeg stusser litt på speedometeret. Jeg ser at jeg det viser 100 km/t uten at jeg har følelsen av at jeg kjører så fort. Det er jo ikke såå stor bil heller..
Jeg har ingen fartsmålere jeg vet om på veien (Nordstrand til Kjeller) og jeg har heller ikke klart å finne noen fartsfunksjon på GPS'en, og det er lenge til NAF vårsjekken med speedometer.
Noen som har noen tips? Finnes det en app det går an å laste inn på GPS'en?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

hkaspenberg

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cra

Hva slags GPS har du?  De fleste som er laget for bruk i bil (Garmin, TomTom etc) har vel en slik funksjon? Til og med min ~10 år gamle TomTom har nå fått visning av gjeldende fartsgrense (i den grad det ligger riktig i kartene) og hvilken hastighet jeg kjører i.

Hvis du bruker innebygget GPS så er det da sløvt om ikke denne funksjonen er med. ;)

Ellers er det vel GPS på de fleste nyere telefoner nå, så du kan kanskje bruke den? Vet ikke hvor nøyaktige de er; har blandede erfaringer med mobil-GPS'er.

Et alternativ er å låne en bil-GPS; de er jo lett flyttbare, og etter min erfaring nokså riktige på fart. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

#3
I smalvollveien er det oppmerket en kilometer.  Når du kjører fra Bryn starter den med et firkantet skilt 20x20 cm på nettinggjerdet ved oppretteren på venstre side, og slutter på stolpen på høyre side utenfor Hico før innkjøringen til Smartclub.
Null triptelleren ved den ene skiltet, og se når den viser en kilometer. På søndager kan du oftest holde 60 km/t hele veien. Det skal da ta 1 minutt pr km, = 60 km/t = lovlig hastighet i smalvollveien.
Kilometerteller og speedometer har ofte samme feilvisning.

De aller fleste speedometere er veldig optimistiske, feilvisning på 10 % sees ofte på småbiler.
Think har 4-5% med 13"originalhjul, og 1% med original 14" hjul.
Jeg mener å huske at det ikke er lovlig dersom speedometeret viser for lite.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bobakka

Det er GPS'en i bilen som jeg ikke kan finne noen fartsmåler på. Ellers er 1 km tipset noe jeg skal prøve og jeg skal se om jeg får lånt meg en håndholdt GPS.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Joffe69

GPS er jo helt på jordet den viser at jeg er midt uti vannet eller ett annet sted der det er umulig at det er noen vei.
Men plutselig har den funnet veien igjen. Ops der ble veien borte igjen gitt. Og det er IKKE for at det er dårlige forhold.
Har en Mio 200. Til 300.-Kr den er MYE bedere.
Ja hvor er fartsmålingen på Pioneren?

Elmo

Sitat fra: egonolsen på lørdag 12. mars 2011, klokken 10:36
GPS er jo helt på jordet den viser at jeg er midt uti vannet eller ett annet sted der det er umulig at det er noen vei.
Min gamle Navman har en lei tendens til å sette seg i demo-modus. Dvs. den forhåndsviser foreslått reiserute med en viss hastighet.    Fikk en gang beskjed om å "ta til høyre opp på motorveien" akkurat i det jeg passerte domkirka på Stortorvet i Oslo :o
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

commiesoft

Speedometeret i iMieven din viser en km el så for mye, ikkeno mer.

Mitsubishi vil sikkert unngå klager på forskjell på speedometer vs GPS,
så de droppet det siste.

elektrolux

Der er regler som dikterer at fartsmålingen på speedometeret skal indikere litt mer enn reell hastighet. Dette medfører at hastigheten indikert gjerne er mellom 5-10 km høyere enn reell hastighet.

Hvorfor bilprodusentene med dagens teknologi ikke får lov til å innføre automatisk kallibrering av speedometeret basert på GPS, og på den måte sikre korrekt hastighetsindikasjon er for meg en gåte.

Kjører en med ca 10 km/t indikert hastighet over gjeldende fartsgrense vil en vanligvis ligge like under bøtegrensen. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

commiesoft

Sitat5-10 km høyere enn reell hastighet

Så gæernt er det selvfølgelig ikke. Chevyn min (2005) viser ca 1km mer enn
GPS'en opp til 100km/t og nesten 2km/t for mye i 170km/t.

5-10km/t for mye er for gamle skrotbiler. Legg merke til trafikken rundt deg
så skjønner du at nesten alle ratter rundt midt i fartsgrensen, fordi de viser
omtrent riktig.

Go-carter

Sitat fra: commiesoft på onsdag 16. mars 2011, klokken 20:36
Sitat5-10 km høyere enn reell hastighet

Så gæernt er det selvfølgelig ikke. Chevyn min (2005) viser ca 1km mer enn
GPS'en opp til 100km/t og nesten 2km/t for mye i 170km/t.

5-10km/t for mye er for gamle skrotbiler. Legg merke til trafikken rundt deg
så skjønner du at nesten alle ratter rundt midt i fartsgrensen, fordi de viser
omtrent riktig.

Vi har en helt ny X3 som viser 5 under v/100km/h. Tror nok det heller er normen :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Dersom dere leser ordene mine nøyaktig ser dere at jeg forsøker å legge sammen speedofeil+måletolleranse på fartsmålingene. Dette gjør at en kan kjøre med 10 km/t høyere indikert fart enn fartsgrensen på stedet er.

Når jeg bruker GPS legger jeg på ca 3 km/t. Dermed sparer jeg ca 1/2t på en tur til Oslo, uten å risikere bøter. I forhold til å kjøre etter speedometeret er det enda mer tid å spare.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på torsdag 17. mars 2011, klokken 11:20
Dersom dere leser ordene mine nøyaktig ser dere at jeg forsøker å legge sammen speedofeil+måletolleranse på fartsmålingene. Dette gjør at en kan kjøre med 10 km/t høyere indikert fart enn fartsgrensen på stedet er.

Det kan man, men da er marginene plutselig veldig små!  ;)  Ser at på min Caravelle har speedometeret alltid vist 5 for lite, sammenlignet med GPS (TomTom) og disse som står langs veien (i Danmark var det en slik på grensa til nesten hver eneste liten landsby vi kom til!). GPS/veiskuldermålere viser helt likt. Stemmer også bra med oppmålt strekning/tidtakning på min bil, i allfe fall.

Uansett er marginene greie å kjenne til de gangene man trenger dem (i den grad man har for dårlig tid da). For min del gjelder det stort sett når ferger skal rekkes, men den marginen har jeg stort sett lagt inn ved å stille klokka i bilene et par minutter for snar.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

gbzdoc

PS! Målte tilfeldigvis Mjauen med GPS i dag og la merke til at den med sommerdekkene viste kun 2-3 km/t mer enn reel hastighet, selv helt oppe i 100 km/t.

Målte den til ca. 5 km/t med vinterdekkene, noe jeg synes er pussig. Pleier da å være omvendt?

Som kontrast viser Avensisen hele 10 km/t for mye med vinterdekk på.

Greit å ha i bakhodet om man bruker marginene mye. ;-)

Thor Atle

Flere andre biler "kalibreres" mot innebygd gps slik at feilmarginen skal vere minst mulig..
Kan dette kansje gjelde  i-Miev'en også?
Peugeot 106 electric,, 1997

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA