Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her

Startet av Gordon Retriever, torsdag 06. juli 2017, klokken 00:17

« forrige - neste »

Ellemelle

Tesla har den fordelen at de har oversikt over samtlige av sine brukere, og kan også se hvem som kjører videre til en annen lader fordi det er kø og lignende, hvilken SoC disse har og så videre. Dette gir en enorm innsikt som de andre operatørene og bilmerkene ikke er i nærheten av å kunne få.

Ionity er vel den som er nærmest å kunne samle den type informasjon, ihvertfall inntil de valgte å bli den nye Arctic Road.

Vollis47

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 12. mai 2020, klokken 12:53
Ellers har jeg en teori: når rekkevidden på elbilene som selges stadig blir lenger skjer det to ting:
1. elbiler blir større grad eneste eller hovedbil som gjør at den tas på langtur med ladebehovet det medfører på utfartsdager
2. Lenger rekkevidde vil minske behovet for hurtiglading i hverdagen da de fleste kan lade hjemme og rekkevidden dekker flere dagers normal bruk

Resultatet er enda større behov for lading på utfartsdager, men mindre til daglig. Som vil være et potensielt problem for Fortum mfl

Er langt på vei enig med deg. Jeg kjører ganske ofte mellom Stavanger og Kristiansand og hadde tidligere mye behov for hurtiglading underveis. Da opplevde jeg ofte at vi måtte vente på at en annen bil måtte lade ferdig først. Etter å ha fått bil med 3-4 ganger lenger rekkevidde en vår første elbil, har vi sjelden behov for å lade underveis. Men jeg tar alltid en kikk inn på de ladestasjonene som er synlige fra veien og ser sjelden biler som lader. Og i hvertfall ingen køer. Nå skal det jo sies at antallet ladestasjoner har økt betraktelig på denne strekningen.

Også langs E18 mellom Kristiansand og Oslo har det etterhvert kommet mange ladelokasjoner og mange plasser er det mange ladestasjoner. Det er bra.

Men i de indre bygder trenges det flere ladestasjoner. Likens langs turistveier som Kystriksveien og nordover i Troms og Finnmark er det behov for en betydelig utvidelse av hurtigladenettverket.

Ellers går min utfordring til hoteller og andre overnattingssteder om å sette opp noen ladebokser med minimum 16A trefase.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Øyvind.h

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 12. mai 2020, klokken 13:08
Tesla har den fordelen at de har oversikt over samtlige av sine brukere, og kan også se hvem som kjører videre til en annen lader fordi det er kø og lignende, hvilken SoC disse har og så videre. Dette gir en enorm innsikt som de andre operatørene og bilmerkene ikke er i nærheten av å kunne få.
For noen år siden (2015) spurte jeg GK om hvordan de overvåket pågang på sine ladere.
Årsaken var at jeg tok den eneste ledige laderen de hadde ved Drammen, og mens jeg stod der et kvarter kom 6 biler innom. 3 av dem snudde og 3 stilte seg i kø. Svaret fra GK var at de vurderer pågang utfra bruk, så de så bare en andel av pågangen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 12. mai 2020, klokken 13:55

For noen år siden (2015) spurte jeg GK om hvordan de overvåket pågang på sine ladere.
Årsaken var at jeg tok den eneste ledige laderen de hadde ved Drammen, og mens jeg stod der et kvarter kom 6 biler innom. 3 av dem snudde og 3 stilte seg i kø. Svaret fra GK var at de vurderer pågang utfra bruk, så de så bare en andel av pågangen.

I så måte er tiden mellom hurtigladersesjonene interressant. Tar det mindre enn et par minutter før neste kunde har startet lading, og de andre laderne på stedet er i bruk, så er det sannsynligvis kø.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Magnus Hansen

Ja, det burde være greit å finne ut hvor ofte det er kø og hvor lenge det er kø. Det er det de trenger for å vurdere om det økonomisk forsvarlig å sette opp ekstra ladere.  Da må det være kø oftere enn noen få ganger i året

Thomas Parsli

Sitat fra: automat på tirsdag 12. mai 2020, klokken 14:03
I så måte er tiden mellom hurtigladersesjonene interressant. Tar det mindre enn et par minutter før neste kunde har startet lading, og de andre laderne på stedet er i bruk, så er det sannsynligvis kø.

Men den sier ingen ting om hvor mange biler som står i køen eller hvor mange som unnlot å stille seg i kø.
Dette kunne de funnet ut av med manuelle tellinger (slik Øyvind.h gjorde), i perioder det er liten dødtid på laderene. Jeg har aldri (etter 16 år med elbil) sett noen gjøre slike tellinger.

Ladeselskapenes manglende innsikt i egen virksomhet er skremmende  :o
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Wibla på tirsdag 12. mai 2020, klokken 08:46
Nå kjører jo jkirkebo gjerne en rute til hytta som ER dårlig bestykket med Tesla-ladere, så det er ikke helt unaturlig at han opplever det sånn som han gjør.

Joda, men jeg har et valg. Jeg kan enten kjøre Rv4 til Brandbu, Fv34/33 til Dokka og Fv250 mot Vingrom. Eller jeg kan kjøre E6 til Lillehammer og så tilbake til Vingrom og over fjellet derfra. E6 er noen mils omvei, men i tid er ikke forskjellen stor så lenge jeg ikke kjører med henger.

Slike digre ladesteder bygges som regel på øde steder med ræva mattilbud. En bensinstasjon, en kjip burgerkjede og/eller en elendig veikro. Type Nebbenes, Rygge, Lillehammer. Så om vi skal lade på slike digre ladesteder blir det først å stå der og vente i kanskje 45-60 minutter mens vi lader og så må vi stoppe og spise (samt kanskje handle) et annet sted. Noe som tar nye 45-60 minutter. Så for vår del er det ekstremt mye bedre med mange, små ladesteder så vi kan lade der det er hensiktsmessig for oss å stoppe. Om jeg så annenhver gang havnet i 30 minutters ladekø så ville vi spart tid fremfor å lade + spise på separate steder.  Om man synes at standard veikromat eller McDonalds er ok på tur så ser man sikkert annerledes på det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Lurer på om CircleK eller andre har analysert andelen ladekunder som setter seg ned for en times finere måltid vs andelen som bare tar noe kjapt i hånden.

For vår del er stort sett alle hurtigladepauser fra 5-20 minutter. Holder med baguette/en is, kaffe, toalettbesøk og så er det avreise.

Men jeg liker kombinasjonen semighurtig lading (50kW laderne) og matbutikk. Matbutikk tar jo gjerne 30-45 minutter å kverne igjennom. Da er det fint om laderne ikke er alt for raske, og helst mange. Jeg brukte en slik en gang på Vingnes før Lillehammer når jeg kjørte med tilhenger. Fint å kombinere matbutikk for hyttehandel og litt topping pga tilhenger. Klarte å stille meg ved siden av Soul`en som ladet fra før.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Vollis47 på tirsdag 12. mai 2020, klokken 13:23

Ellers går min utfordring til hoteller og andre overnattingssteder om å sette opp noen ladebokser med minimum 16A trefase.
Dette er kanskje enda viktigere enn flere DC-ladere nå om dagen. Med elbil baserer man seg jo mye på destinasjonslading. En god forretningsidé for CircleK og BKK etc?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Lars C. Krogenæs

Jeg kan berolige dere med at for Circle K sitt vedkommende, er analyse av trafikktall avgjørende for utbygging og utvidelse av kapasitet. Er det en stasjon med høyt salg av flytende drivstoff vil det også være høy bruk av hurtigladere. Vi har god oversikt over bruken av ladere, samt gjør undersøkelser på hva ladekunder legger igjen i butikk vs. de som fyller bensin etc. Stasjoner med mye lading får flere ladere, særlig stasjoner med jevn trafikk fordelt over uken og døgnet.

Så har vi noen stasjoner der vi gjerne skulle satt opp en rekke hurtigladere, men der regulatoriske forhold gjør dette umulig. Hvis vi vet at hovedveien skal legges om i løpet av noe år, blir det også vanskeligere å forsvare en utbygging med høye kostnader til infrastruktur i forhold til pris ut til sluttkunden.

Ser du på hva Circle K har satt opp i løpet av det siste året, er det stort sett satt opp mange hurtigladere på samme stasjon, og på flere stasjoner har vi utvidet med flere hurtig/lynladere etter bare noen måneders drift, nettopp fordi vi ser at dette kan forsvares økonomisk. Vi tror også at flere hurtigladere på samme sted gjør at flere vil stoppe for å hurtiglade, som igjen vil føre til at vi kan sette opp enda flere hurtigladere.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Amatøren

@Lars C. Krogenæs: Jeg vet at Ionity holder på med lynladere i Bagn i Valdres ved E16.

Med de prisene de opererer med så håper jeg dere også kunne komme der.

Alternativt få ny stasjon (flytte) på Fagernes som har plass til lynladere også. Er jo ikke plass på eksisterende stasjon med mindre dere fjerner pumper for fossilbiler.

Ved at BKK har ved kjøpesenteret på Fagernes, men det er både begrenset åpningstid og de er noe klønete plassert.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 12. mai 2020, klokken 15:21
For vår del er stort sett alle hurtigladepauser fra 5-20 minutter. Holder med baguette/en is, kaffe, toalettbesøk og så er det avreise.

Ja, dette varierer jo mye mellom folk. For vår del er det svært sjelden vi lader i 5-20 minutter. Enten er det 45-90 minutter, eller inntil 5 minutter (det siste for å komme meg hjem fra Rygge SuC som ligger 30km hjemmefra). Mye av grunnen er nok at vi har hytte uten innlagt strøm og vinterstid vil vi da ha så fullt batteri som mulig når vi kommer opp (40km fra hurtiglader, og 600 høydemeter opp). Det må da lades en god del på hjemturen også, som vi pleier å ta i ett stopp.

Kun på veldig lange turer med god Tesla SuC-dekning kan det bli kortere ladestopp. Når jeg kjørte til Danmark i sommer (72 mil) var de fleste stoppene på 15-20 min. Ladet da fra 5-15% til 50-65% for å få best mulig hastighet. Men "spisestoppen" i Löddekopinge ble en snau time lang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

#507
Selv om vi nå ikke får lov til å kjøre utenfor vår egen lekegrind, er det gøy at det også skjer noe østover også. Circle K åpner i dag stasjon nummer 2 med selskapets egne hurtigladere i Sverige. Det er Circle K Göteborg Vädermotet som nå er klar. Design og tankesett bak ladestasjonene ligner mye på det vi gjør i Norge. Legg også merke til at ladekablene nå har blitt lenger, for å gjøre det lettere å koble til,uansett hvor på bilen inntaket er.

Selv om det er til liten hjelp for oss på berget nå, er lading gratis frem til sommeren en gang Du kan ikke vise dette vedlegget. .
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

ThomasEL

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 11. mai 2020, klokken 08:21
Det jobbes iherdig med å få åpnet Circle K E18 Bamble (Langrønningen) til St. Hans.

I helgen kunne forbikjørende se at en amerikansk bilprodusent nå har begynt arbeidet på sin teig, mens CK har fyllt igjen og planert ut sin teig for hurtigladere.

https://www.nyeveier.no/nyheter/nyheter/det-nye-veiserviceanlegget-pa-langronningen-ved-e18-i-bamble-apner-for-sommeren/




Har Lars eller noen andre noe ny info å komme med angående CirkleK og laderne langs ny E18 Bamble? Er arbeidet i rute, slik at der er "ladbart" til St Hans?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Lars C. Krogenæs

#509
Nye Circle K E-18 Bamble som stasjonen nå heter, får offisiell åpning med snorklipping og stas 3. og 4. juli. Om det blir uoffisiell åpning før det vet jeg ikke nå.

Det ser ut til at Circle K vil ha 4 stk. Lynladere og 4 stk. 50kW ladere i drift ved åpningen. Tesla håper også å få satt opp endel ladere.

Legger ved flyfoto fra torsdag 28.5. der vi ser at asfaltering rundt stasjonsbyggingen er i gang. 

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA