Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her

Startet av Gordon Retriever, torsdag 06. juli 2017, klokken 00:17

« forrige - neste »

hanche

Den andre forskjellen på Tesla og de andre er vel at det er nokså langt mellom ladeplassene til Tesla, med desto flere ladere per plass? Det er jo en grei strategi for biler med store batteripakker. Alle bilene med kortere rekkevidde trenger jo et tettere nettverk av ladere. Det kunne være artig å se en sammenligning av det totale antallet ladepunkter for hver aktør, sammenholdt med antall lokasjoner.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Rosstopher

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 11. mai 2020, klokken 21:46
Kjøper du en Tesla, er du også med på å finansiere utbyggingen av Tesla sitt hurtigladernettverk.

Alle andre aktører må finansiere utbyggingen selv.

Kjøper du en VW, Audi, Porsche, BMW, Mercedes eller Ford er du jo også med på å finansiere ladenettverket som de eier. Argumentet om at Tesla eier sitt eget nettverk og det gjør ingen andre er ikke like relevant lenger.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

RJK

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 11. mai 2020, klokken 21:46
Kjøper du en Tesla, er du også med på å finansiere utbyggingen av Tesla sitt hurtigladernettverk.

Alle andre aktører må finansiere utbyggingen selv. Dermed er det vanskelig å forsvare en storstilt utbygging uten mulighet til inntjening på kort sikt. Dermed får man gradvise utbygginger som vil henge etter i peak-periodene noen timer fredag og søndag ettermiddag. Effektavgiften gjør det heller ikke særlig lønnsomt å bygge ut for å ta rushen i noen timer hver uke.

Klar over dette, men det er jo et valg produsentene gjør. Og her kunne faktisk importørene også valgt å ta et tak om de ønsker et godt ladetilbud til kundene.

Men nettopp fordi jeg er klar over denne forskjellen, og det med effekttariffer, så skjønner jeg at det skal litt til at de går forbi Tesla på antall ladestolper per sted. Begrenset meg derfor til at det burde være jevnere fordelt, som i at det burde settes opp flere ladere når det først settes opp.

Ser at den i Bamle ser ut til å adressere dette, med var det 22 ladeplasser til oss andre elbilister, i tillegg til bare noen få flere SC'er til Tesla.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen


Sitat fra: Rosstopher på mandag 11. mai 2020, klokken 22:14
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 11. mai 2020, klokken 21:46
Kjøper du en Tesla, er du også med på å finansiere utbyggingen av Tesla sitt hurtigladernettverk.

Alle andre aktører må finansiere utbyggingen selv.

Kjøper du en VW, Audi, Porsche, BMW, Mercedes eller Ford er du jo også med på å finansiere ladenettverket som de eier. Argumentet om at Tesla eier sitt eget nettverk og det gjør ingen andre er ikke like relevant lenger.

Hvis vi snakker om Ionity, så har det nettverket mål om å tjene penger. Teslas nettverk vil aldri gå i pluss med den prisstrategien de følger. Dermed må det tas inn på bilprisen

automat

Sitat fra: hanche på mandag 11. mai 2020, klokken 22:08
Den andre forskjellen på Tesla og de andre er vel at det er nokså langt mellom ladeplassene til Tesla, med desto flere ladere per plass? Det er jo en grei strategi for biler med store batteripakker. Alle bilene med kortere rekkevidde trenger jo et tettere nettverk av ladere. Det kunne være artig å se en sammenligning av det totale antallet ladepunkter for hver aktør, sammenholdt med antall lokasjoner.

Hvis man tar i nærheten av Teslas Superlader ved Rygge, med 44 stalls:
Samme sted har Ionity 6 stk, GK 2 stk og Fortum 2 stk.
Råde 7km sør for Rygge SuC: Fortum 2 stk
Storebaug 6km nord for Rygge SuC: Nordgående: BKK 1 stk. Sørgående BKK 2 stk, Cirkle K 4 stk
Mosseporten 8km nord for Rygge SuC: GK 5 stk, Cirkle K 4 stk.

På en strekning på 15km, altså 28 stk hurtigladere, og da har jeg bare telt med de som ligger langs E6.

Videre nordover langs E6 er det også hurtigladere ved Sonsveien (17km), Vestby syd (26km), Vestby Nord (29km), og Korsegården (33km)

Så denne strekningen burde være ganske godt dekket.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rosstopher

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 11. mai 2020, klokken 22:49
Hvis vi snakker om Ionity, så har det nettverket mål om å tjene penger. Teslas nettverk vil aldri gå i pluss med den prisstrategien de følger. Dermed må det tas inn på bilprisen
Klar over det, og jeg ser at jeg ordla meg litt feil. Men altså Tesla er ikke det eneste bilmerket som eier "egne" ladestasjoner lenger. Om de andre produsentene har valgt høye priser og få ladere så er det et bevisst valg de har tatt, og "Tesla eier sine egne ladestasjoner" er ikke lenger noe argument i seg selv.

Sitat fra: automat på mandag 11. mai 2020, klokken 22:49
Hvis man tar i nærheten av Teslas Superlader ved Rygge, med 44 stalls:
Samme sted har Ionity 6 stk, GK 2 stk og Fortum 2 stk.
Råde 7km sør for Rygge SuC: Fortum 2 stk
Storebaug 6km nord for Rygge SuC: Nordgående: BKK 1 stk. Sørgående BKK 2 stk, Cirkle K 4 stk
Mosseporten 8km nord for Rygge SuC: GK 5 stk, Cirkle K 4 stk.

På en strekning på 15km, altså 28 stk hurtigladere, og da har jeg bare telt med de som ligger langs E6.
Skal man gjøre tilsvarende for Tesla så er det 15 km mellom Rygge og Solli. Rygge har 42 og Solli har 10, så Tesla har altså 52 stk på 15 km.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

RJK

Sitat fra: automat på mandag 11. mai 2020, klokken 22:49
Sitat fra: hanche på mandag 11. mai 2020, klokken 22:08
Den andre forskjellen på Tesla og de andre er vel at det er nokså langt mellom ladeplassene til Tesla, med desto flere ladere per plass? Det er jo en grei strategi for biler med store batteripakker. Alle bilene med kortere rekkevidde trenger jo et tettere nettverk av ladere. Det kunne være artig å se en sammenligning av det totale antallet ladepunkter for hver aktør, sammenholdt med antall lokasjoner.

Hvis man tar i nærheten av Teslas Superlader ved Rygge, med 44 stalls:
Samme sted har Ionity 6 stk, GK 2 stk og Fortum 2 stk.
Råde 7km sør for Rygge SuC: Fortum 2 stk
Storebaug 6km nord for Rygge SuC: Nordgående: BKK 1 stk. Sørgående BKK 2 stk, Cirkle K 4 stk
Mosseporten 8km nord for Rygge SuC: GK 5 stk, Cirkle K 4 stk.

På en strekning på 15km, altså 28 stk hurtigladere, og da har jeg bare telt med de som ligger langs E6.

Videre nordover langs E6 er det også hurtigladere ved Sonsveien (17km), Vestby syd (26km), Vestby Nord (29km), og Korsegården (33km)

Så denne strekningen burde være ganske godt dekket.

Og her peker du jo på et annet "problem", nemlig at det er flere firmaer/ladeselskap, og de etablerer seg litt hist og pist, så man ut på leting eller ta sjansen på at det snart blir ledig. Står man ved den ene som har 6 ladere, så frister det ikke så mye å lete etter en plass med 2 ladere om det ikke er lang kø. hadde de samlokalisert, så kunne man kjørt til ladestasjonen og sett om det var ledig ved sitt foretrukne merkes/ladekjedes ladere, og så kunne man eventuelt gått til "konkurrenten om det ikke var ledig, og kø.

Klart, det er fordeler med at ikke alt er lokalisert på noen få steder, men vil tro ulempene er større enn fordelene.Det samme ser man jo ved typiske rasteplasser, det frister mer å stoppe et sted med flere valgmuligheter, og man kan handle litt her og litt der, alt etter som hva som frister mest. Det gjør og at man kanskje tar en egen tur, selv om man egentlig ikke hadde valgt dette ellers.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

#487
Sitat fra: hanche på mandag 11. mai 2020, klokken 22:08
Den andre forskjellen på Tesla og de andre er vel at det er nokså langt mellom ladeplassene til Tesla, med desto flere ladere per plass? Det er jo en grei strategi for biler med store batteripakker. Alle bilene med kortere rekkevidde trenger jo et tettere nettverk av ladere.
Dette var jo ett argument som var riktig for fem år siden, men i dag er det få biler i salg med mindre enn 20 mils rekkevidde, og avstanden mellom Teslas ladestasjoner har blitt mye mindre.

Totalt antall ladere er nok større for CCS enn SuC, men antall ladere pr bil er nok vesentlig annerledes, i tillegg til at Tesla kan lade både på SuC og CCS. 

Men det største utfordringen med få ladere pr plass er at det er ren bingo om det er ladekø. Så da blir det fort at man svinger av, treffer ladekø, kjører videre ny ladekø, skal man vente eller ta sjansen på å komme frem til neste osv. Altså mye pes og styr. Mye bedre med litt distanse mellom laderne og flere pr sted.

Og for å gjøre det litt mere relevant til tråden, mye bedre at det blir som på Gulsvik, med flere ladeoperatører pr sted. Gulsvik er et sted hvor vi aldri har stoppet for å lade med i3en, selv om det er litt over halvveis til hytta, og ett passe stoppested, nettopp fordi det kun var en lader der. Nå er det ett mye bedre alternativ.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 12. mai 2020, klokken 06:33
Men det største utfordringen med få ladere pr plass er at det er ren bingo om det er ladekø. Så da blir det fort at man svinger av, treffer ladekø, kjører videre ny ladekø, skal man vente eller ta sjansen på å komme frem til neste osv. Altså mye pes og styr. Mye bedre med litt distanse mellom laderne og flere pr sted.

Der er jeg ikke enig for egen del. Vi har to Teslaer men lader i all hovedsak på Fortums nett. Dette pga. at Fortum har mange flere ladesteder, så det er mye enklere å finne et sted å stoppe på som f.eks tilbyr god mat. Færre, større steder = dårligere valgmuligheter. Som eksempel kan jeg nevne Tesla Nebbenes, Brumunddal og Lillehammer. Elendige spisetilbud i nærheten av alle sammen, og jeg bruker de svært sjelden. Fortum Gran, Dokka, Roa og Gjøvik er de vi bruker, der er det ett eller flere gode spisetilbud i nærheten av alle sammen. Fortum har drøssevis flere i området som vi sjelden bruker pga. dårlige nærtilbud, men med såpass mange plasser er det enkelt å plukke ut noen som passer bra.

Bingo? Appen til Fortum gir god oversikt over ledige ladere etter min mening. Jeg sjekker alltid flere ganger en stund før vi ankommer. Er laderne "alltid" opptatt er det sjanse for kø. Er en eller flere ofte ledige så er det neppe kø av betydning. Selvfølgelig kan man ha uflaks, men hittil (siden 2012) er det på Tesla SuC vi har ventet lengst i kø (20 minutter på en skjærtorsdag).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

z4rd

#489
Så konklusjonen er at det er generelt mer kø på SuC basert på din erfaring og bruksmønster? Det tviler jeg sterkt på. Min erfaring er det stikk motsatte av din. Jeg har stått i kø med ikke-Tesla-bil på kommerse ladere, mens venting på SuC har jeg ikke opplevd enda i løpet av 2016-2020.

Personlig mener jeg at turfsurf oppsummerer det veldig treffende. Det skal så utrolig lite til før det blir kø når det er få ladeplasser pr. lokasjon. Grei matematikk egentlig :)

Og slike lokasjoner med fantastisk mat osv er jo enda verre - da blir jo folk stående enda lenger på tregere ladere. På SuC er det i alle fall høy grad av flyt/gjennomtrekk.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Wibla

Nå kjører jo jkirkebo gjerne en rute til hytta som ER dårlig bestykket med Tesla-ladere, så det er ikke helt unaturlig at han opplever det sånn som han gjør.

Må le litt når man påpeker at importører kan ta et tak. Kan aldri se for meg at f.eks. Møller-gruppen gidder å ofre litt kortsiktig profitt for å gjøre livet enklere for kundene deres i form av bedre ladenettverk.
2018 Tesla Model S 75D

DagfinnN

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. mai 2020, klokken 08:09
Selvfølgelig kan man ha uflaks, men hittil (siden 2012) er det på Tesla SuC vi har ventet lengst i kø (20 minutter på en skjærtorsdag).
Du har hatt veldig flaks eller reiser utenom køtidene. Min datter lånte vår Opel Ampera-e i fjor sommer. Etter nær tomt batteri på Gulset etter å ha hoppet over ladere hvor det var kø, måtte hun stoppe.
på Gulset var det 60 min i kø og 45 min lading. I ventetiden satt hun å så Tesla'er som kom, ladet og dro....
Etter dette var hennes konklusjon klar: Aldri noe annet enn Tesla.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Øyvind.h

#492
Det vil alltid finnes en og annen som har en helt annen opplevelse enn konsensus. Uten at det hjelper.

Der er utrolig behagelig med store stasjoner. Det gir en helt annen trygghet knyttet til lading. Copilot slipper å sitte med forskjellige apper oppe og nervøst blikk på status for den siste ledige laderen.

For et drøyt år siden stod jeg i kø på Nebbenes (før den ble utvidet) . Tok vel ett minutt eller noe sånt før det ble en ledig bås. Rakk akkurat å hekte av hengeren. Fredag ettermiddag midt i hytterushen. Plasser ble ledig flere ganger i minuttet.
Gangen før der var vel sommeren 2016 tror jeg. Før den stasjonen ble utvidet og ruten supplert med flere stasjoner.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

Ja, store stasjoner er gull. Men skjønner at de kommersielle aktørene ønsker  mindre stasjoner for å få jevnere belegg. De store stasjonene vil jo være veldig lavt utnyttet i snitt.

Magnus Hansen

Ellers har jeg en teori: når rekkevidden på elbilene som selges stadig blir lenger skjer det to ting:
1. elbiler blir større grad eneste eller hovedbil som gjør at den tas på langtur med ladebehovet det medfører på utfartsdager
2. Lenger rekkevidde vil minske behovet for hurtiglading i hverdagen da de fleste kan lade hjemme og rekkevidden dekker flere dagers normal bruk

Resultatet er enda større behov for lading på utfartsdager, men mindre til daglig. Som vil være et potensielt problem for Fortum mfl

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA