Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her

Startet av Gordon Retriever, torsdag 06. juli 2017, klokken 00:17

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Bagn (som bygge nå) er siste planlagte i Norge.

Ingen nord for Dombås...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Otkristo

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 04. mai 2020, klokken 11:21
Bagn (som bygge nå) er siste planlagte i Norge.

Ingen nord for Dombås...
Det er feil.
Søknad inne for Circle K Klett ( Trondheim)

Thomas Parsli

Sitat fra: Otkristo på mandag 04. mai 2020, klokken 12:36
Det er feil.
Søknad inne for Circle K Klett ( Trondheim)

Det var gode nyheter.
Sist jeg sjekket "manglet det" 129 ladere (målet var 400 ladere i løpet av 2020).
https://elbilforum.no/index.php?topic=51275.msg889959#msg889959

En skulle tro det var et mål om å dekke hele Norge (Audi, Mercedes, VAG og Ford skal jo selge biler nord for Trondheim) men det har sett dårlig ut til nå påå https://ionity.eu/en/where-and-how.html
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Otkristo

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 04. mai 2020, klokken 21:27
Sitat fra: Otkristo på mandag 04. mai 2020, klokken 12:36
Det er feil.
Søknad inne for Circle K Klett ( Trondheim)
👍🏻
Det var gode nyheter.
Sist jeg sjekket "manglet det" 129 ladere (målet var 400 ladere i løpet av 2020).
https://elbilforum.no/index.php?topic=51275.msg889959#msg889959

En skulle tro det var et mål om å dekke hele Norge (Audi, Mercedes, VAG og Ford skal jo selge biler nord for Trondheim) men det har sett dårlig ut til nå påå https://ionity.eu/en/where-and-how.html

RJK

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 04. mai 2020, klokken 21:27
Sitat fra: Otkristo på mandag 04. mai 2020, klokken 12:36
Det er feil.
Søknad inne for Circle K Klett ( Trondheim)

Det var gode nyheter.
Sist jeg sjekket "manglet det" 129 ladere (målet var 400 ladere i løpet av 2020).
https://elbilforum.no/index.php?topic=51275.msg889959#msg889959

En skulle tro det var et mål om å dekke hele Norge (Audi, Mercedes, VAG og Ford skal jo selge biler nord for Trondheim) men det har sett dårlig ut til nå påå https://ionity.eu/en/where-and-how.html

Det er vel ingenting som tyder på at de er fornøyd med 400 ladere. Det var et mål for hva de skulle få til ved første målperiode. Tipper det er viktigere å få ut ladere rundt om kring i passelig godt befolkede områder i andre land enn Norge selv om vi har relativt høy elbil-andel, før man beveger seg lengre ut i periferien. Selv om andelen er lavere, kan det likevel være flere folk som skal betjenes rett og slett pga at det bor langt flere folk innenfor området stasjonen skal dekke.

Tipper planene for neste periode vil tilsi både flere ladestolper på allerede etablerte ladestasjoner med stor trafikk, nye områder som fremdeles er passelig tett befolket, og rand-områder for viktige områder med stor elbiltetthet.

Om det betyr lader lengre nord i Norge og Sverige i andre eller tredje "bølge", det får vi bare vente og se på. Men tipper vi får ihvertfall en (kanskje 2) til mellom Dal og Dombås, og kanskje og en nærmere Åndalsnes, som dekker trafikk fra både Ålesund og Molde. Kanskje vil det og komme en eller to langs riksvei 3, f.eks. Koppang eller Stai, og en ved Alvdal.

Mellom Dombås og Trondheim er det sikkert plass og planer for ihvertfall en til, og Bergkåk er kanskje en grei plassering. Får de en eller to til langs Riksvei 3 for de som skal helt til Trondheim, f.eks. Røros og Singsås eller Haltdalen, så er Norge opp til Trondheim godt dekket, selv om strekka Kristiansund til Trondheim sikkert har plass til en stasjon. Men dette kommer kanskje ikke i første bølge.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tut tut

Sitat fra: knute på fredag 03. april 2020, klokken 19:35
Hvervenmoen (E16)
Hvervenmoveien 60, 3511 Hønefoss
6x CCS, 4x Chademo og 8x Type 2


Eg testa denne ladeplassen i går (Soul EV, Chademo 50 kW). Det er ikkje lenger gratis å lada. Dei har sin eigen app, og det går førebels ikkje an å registrera Elbilforeningens brikke både i Fortums app og Kople sin. Men eg fekk til å starta lading med Fortum-registrert brikke, og eg fekk kvittering i Fortum-appen. Derimot kunne eg ikkje styra lading frå Fortum-appen når eg hadde starta med brikke, slik eg kan på Fortum-stasjonar.

Prismodellen er blanding av minuttpris og kW-pris. Slik ser prisane ut i appen i dag:

Chademo 50 kW og 62 kW, CCS 50 kW, 125 kW:
1 kr/min + 2,90 kr/kWh

CCS 150 kW:
kr 1,25/min + 2,90 kr/kWh

Type2 22 kW:
0,10 kr/min + 2,50 kr/kWh

Ringerikskraft har dessutan overført sine to ladestasjonar like ved (Hvervenkastet, Ringerikskraft HM33) frå Fortum til Kople, same prismodell (Type2 43 kW same pris som Chademo/CCS 50 kW).

Lars C. Krogenæs

#471
Det jobbes iherdig med å få åpnet Circle K E18 Bamble (Langrønningen) til St. Hans.

I helgen kunne forbikjørende se at en amerikansk bilprodusent nå har begynt arbeidet på sin teig, mens CK har fyllt igjen og planert ut sin teig for hurtigladere.

https://www.nyeveier.no/nyheter/nyheter/det-nye-veiserviceanlegget-pa-langronningen-ved-e18-i-bamble-apner-for-sommeren/

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

hanche

Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

goggo

Sitat fra: hanche på mandag 11. mai 2020, klokken 09:28
Men jeg finner ikke ut noe mer presist om plasseringen. Noen som har koordinater?
58.972073, 9.512942

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Marius Kotsbak

Likte ordet "veiserviceanlegg". Er det nytt navn på det utdaterte ordet "bensinstasjon"? Jeg trodde det var "energistasjon"? Eller er veiservice at det også er serviceanlegg for tungtrafikk?
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Lars C. Krogenæs

Veiserviceanlegg defineres som bensinstasjon og kafé. Det må altså være mulighet til å fylle på drivstoff, samt å sitte ned for å ta et måltid.

En automatstasjon med kiosk er dermed ikke et veiserviceanlegg, da det ikke er mulighet for å nyte mat sittende.

Da jeg begynte i Shell-Norol i 1991 brukte vi ordet "biliststasjon", der altså bilisten var fokuset, ikke bensinen. Siden har det blitt energistasjon, med fokus på energi til bil og kropp.   
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

hanche

Sitat fra: goggo på mandag 11. mai 2020, klokken 09:41
58.972073, 9.512942
Takk. Jeg ser jo nå at krysset allerede er godt synlig både på Apple og Google sine kart, så jeg skulle jo klart å finne ut av det på egen hånd.

Til diskusjonen om veiserviceanlegg: I USA kaller de det rest area. Unntatt på betalmotorveiene, der kalles de service area, om jeg ikke husker feil. Det er så lenge siden jeg kjørte på en slik.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Lars C. Krogenæs

Da har Circle K Gulsvik i Hallingdal (RV7 sør for Flå) fått strøm og 4 hurtigladere er nå klare. Det er 2stk 50kW CCS/Chademo og 2 stk. 150kW med CCS. Tesla har fra før 24 SuperChargere og Grønn Kontakt har også en 50kW på samme sted. Stasjonen ble oppgradert i fjor, så her er det bare å lade opp!

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Blir hurtigladerne tatt vel i mot, er det klargjort for utvidelse senere.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

RJK

Er jo et trist bilde på utviklingen, når vi vet det selges langt mere elbiler fra andre merker enn Tesla nå, men det er Tesla som vet å bygge ut tilstrekkelig. 24 ladere, mot 4 for allw andre, og en femte lader for de som ikke kan lade like raskt.

Nå er riktignok Tesla langt mere langtursbil enn mange av de andre, og de bygger helst ladestasjonene der folk kjører når de er på tur, og ikke mye sentralt. Men her burde jo tallene være ihvertfall noe jevnere.

Hjelper på om det er plass til og fungerer å lade 2 biler per ladestasjon, men bildet tyder jo ikke på det, siden de setter opp stolpene på ene siden av "øya". Det mest positive er riktignok at det ser klart ut for å sette opp 4 ladestolper til, men da vil det ihvertfall ikke være plass til 2 biler per ladestolpe.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lars C. Krogenæs

Kjøper du en Tesla, er du også med på å finansiere utbyggingen av Tesla sitt hurtigladernettverk.

Alle andre aktører må finansiere utbyggingen selv. Dermed er det vanskelig å forsvare en storstilt utbygging uten mulighet til inntjening på kort sikt. Dermed får man gradvise utbygginger som vil henge etter i peak-periodene noen timer fredag og søndag ettermiddag. Effektavgiften gjør det heller ikke særlig lønnsomt å bygge ut for å ta rushen i noen timer hver uke.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA