Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her

Startet av Gordon Retriever, torsdag 06. juli 2017, klokken 00:17

« forrige - neste »

Øyvind.h

Kia har skrotet CHAdeMO de også. Kommer kun CCS fra dem fremover.
Ufattelig at Nissan ikke følger europeisk standard som eneste aktør.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jman76

Jeg tror Nissan nå ikke har så mye annet valg enn å sponse litt lyn-Chademolading.

I alle fall i noen strategisk viktige områder/knutepunkt. Jeg antar Nissan kommer til å selge Leafen slik den er i et par år til, men infrastrukturen fremstår som et usikkert kort. Da blir det lett å gå til andre forhandlere.

Neste bil fra Nissan kommer helt sikkert med CCS for Europa.

Øyvind.h

Nissan sponset vel noen 50kW ladere i Norge for noen år siden. Men virker som om den satsningen døde veldig kjapt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Marius Kotsbak

Jeg har ikke sagt at den nyeste Soul bruker Chademo, men det er solgt veldig mange av forrige modell.

Tipper Nissan avventer litt. Om først 1-2 leverandører får på plass 100kW Chademo så kan det fort være at markedet fører til at resten følger etter på strategiske steder. Evt. venter til det kommer nye modeller og de trenger noe mer enn senket pris å konkurrere med.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Marius Kotsbak

Nei, har heller ikke sagt det, men linket til elbil.no hvor det står 80kW (teoretisk/maks antagelig). Det er ganske mye mer enn 50kW teoretisk.

Ingen som vil få 150 kW heller med 200A. Da blir det maks teoretisk 80 kW for biler med 400V-batteri (de fleste) og 100kW for de som måtte ha 500V-batteri. 50 kW er også teoretisk maks for biler med 400V-batteri når de har maks 125A.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Magnus Hansen

Sitat fra: Marius Kotsbak på torsdag 16. januar 2020, klokken 14:25
Jeg har ikke sagt at den nyeste Soul bruker Chademo, men det er solgt veldig mange av forrige modell.


Det er solgt en del Kia Soul. Det er ikke solgt «veldig mange» i forhold til at den totale mengden elbiler i Norge øker veldig fort. Om et par år er antal Souler som andel av elbilparken svært liten. Operatørene må investere for fremtiden.


Sitat fra: Marius Kotsbak på torsdag 16. januar 2020, klokken 14:25

Tipper Nissan avventer litt. Om først 1-2 leverandører får på plass 100kW Chademo så kan det fort være at markedet fører til at resten følger etter på strategiske steder. Evt. venter til det kommer nye modeller og de trenger noe mer enn senket pris å konkurrere med.

Jeg har ikke forutsetninger for å vite hva Nissan gjør i fremtiden, men hvis de ikke bytter til CCS i Europa så gjør de en tabbe.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Marius Kotsbak på torsdag 16. januar 2020, klokken 13:54
Vannkjølte kabler trengs ikke for 200A, holder med temperaturstyring av effekten: https://new.abb.com/ev-charging/products/car-charging/high-power-charging

Du vet også at kablene til ABB ikke er leveringsklare, med usikker leveringstid. Det er grunnen til at E.on ikke bruker disse kablene i de nye lynladerne de setter opp.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Marius Kotsbak

#397
Rart de sier de venter på software/firmware om det står på hardware da.

Når det er sagt så er det jeg venter minst like mye på er AC-ladere med lite/ingen tidsfakturering, men primært etter energi levert, som BKK og GK leverer, men Cirkle K også dropper og Fortum priser for dyrt for andre enn Zoe/Tesla (1kr/min).
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

JorgenM

Vet ikke om det er nevnt, men Circle K på Stjørdal (E6 tre mil nord for Trondheim) har nå 2 stk 150kw lynladere.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Otkristo

Circle K har søknad inne for lyn- og hurtigladere på Circle K Sola, Roagaland

Lars C. Krogenæs

#400
Circle K har nå utvidet med nye 2 lynladere 150kW på Circle K Geilo. Da er det plutselig 3stk 150kW CCS ladere og 1 stk 50kW lader CCS/ChaDeMo på stedet.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Samtidig er det også åpnet en ny avdeling med sittegrupper for ladende😃
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

emurof

Sitat fra: Marius Kotsbak på torsdag 16. januar 2020, klokken 13:54
Vannkjølte kabler trengs ikke for 200A, holder med temperaturstyring av effekten: https://new.abb.com/ev-charging/products/car-charging/high-power-charging

Dessuten er det også en annen elbil (som det er solgt/importert veldig mange av i Norge!) som også støtter Chademo over 50 kW, nemlig Kia Soul: https://elbil.no/elbil/kia-soul-electric

Men hvis Circle K vil oppføre seg nesten like kundefiendlig som Ionity så er det jo bare for kundene å bruke andre leverandører.

Det er bare å innse at Chademo er død. Greit å ikke kaste bort mer tid og ressurser enn nødvendig på noe som er dødt og forhåpentligvis snart begravet. De som har vært kundefiendtlige her er Nissan som har insistert på å kjøre eget løp til tross for at det er åpenbart hvor veien har gått.

Magnus Hansen


Ebe

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 12. februar 2020, klokken 22:07
Circle K har nå utvidet med nye 2 lynladere 150kW på Circle K Geilo. Da er det plutselig 3stk 150kW CCS ladere og 1 stk 50kW lader CCS/ChaDeMo på stedet.

Nydelig, mindre kø på Chademoen da! :D
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

jman76

He, he... utvalget for oss Chademoslitere har jo aldri vært bedre. Har stått 30 minutter i ladekø på to år, hvorav et kvarter var på en gratis hurtiglader i Sverige.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA