Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her

Startet av Gordon Retriever, torsdag 06. juli 2017, klokken 00:17

« forrige - neste »

knute

På E18 i Vestfold, nærmere bestemt på Grelland (Burger King, tidligere Marché), så har Grønn Kontakt satt opp ladere både i nordgående og sørgående retning.

Det er 4x 150kW på sørgående, og 5x 150kW nordgående.
To biler kan lade samtidig, og det er 2x CCS og 2x Chademo per lader.

Begge ligger på parkeringsplassene som ligger rett etter hhv. Circle K og Shell-stasjoene på hver sin side.

Fra før har Circle K 3x 50kW og 2x 150kW i nordgående retning.
BKK har en gammel Arctic Roads-lader, og Fortum har 2x 50kW i sørgående retning.

Nå begynner det faktisk å bli brukbart akkurat på denne plassen.

MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Otkristo

#376
 BKK bygger snart ut ladestasjon ved Rema 1000 Giske, ikke langt unna flyplassen Ålesund Vigra

Mateusz

Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Otkristo

Sitat fra: Matheus på søndag 15. desember 2019, klokken 09:12
På Vigra finnes allerede 150kw 500m fra rema.
Ja stemmer. Bkk legger opp til at «3 biler kan lade samtidig».
Vi får Se om det blir 150kW, 75kW og 50kW

Mateusz

Noen nytt om Stranda? Bkk skule ha 2 stk ved kiwi i år. Det er snart 2020
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Otkristo

Sitat fra: Matheus på søndag 15. desember 2019, klokken 11:08
Noen nytt om Stranda? Bkk skule ha 2 stk ved kiwi i år. Det er snart 2020
Det var visst ikke enkelt da de måtte søkedispensasjon.
Her er siste status. Se skjermdump vedlagt.

Otkristo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 11. oktober 2019, klokken 16:03
Da har Circle K åpnet første 150kW lader hos Circle K Geilo. Det kommer i tillegg en 50kW lader i løpet av noen uker.  ;)
Grønn Kontakt kommer snart med 3 lynladere ved Amfi senteret på Geilo

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på onsdag 18. desember 2019, klokken 17:12
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 11. oktober 2019, klokken 16:03
Da har Circle K åpnet første 150kW lader hos Circle K Geilo. Det kommer i tillegg en 50kW lader i løpet av noen uker.  ;)
Grønn Kontakt kommer snart med 3 lynladere ved Amfi senteret på Geilo

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på onsdag 18. desember 2019, klokken 17:12
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 11. oktober 2019, klokken 16:03
Da har Circle K åpnet første 150kW lader hos Circle K Geilo. Det kommer i tillegg en 50kW lader i løpet av noen uker.  ;)
Grønn Kontakt kommer snart med 3 lynladere ved Amfi senteret på Geilo

Trond Mjøs

Grønn kontakt har montert hurtig- og lynladar ved Coop Xtra på Skulestadmoen på Voss. Ser ikkje ut til å vera i drift enno, men er nok like før. Dei er allereie oppført på Grønn kontakt sitt ladekart.

Lars C. Krogenæs

Da har Circle K Stjørdal åpnet 2 stk 150kW ladere med CCS og 2 stk 50kW ladere med CCS/ChaDeMo. 150kW laderne har fått drive thru plassering, mens 50kW laderne står slik at det må kjøre inntil og rygge ut(eller omvent). I tillegg er det nå 16 ladere fra en Amerikansk bilprodusent på stasjonen.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 16. januar 2020, klokken 10:31
Da har Circle K Stjørdal åpnet 2 stk 150kW ladere med CCS og 2 stk 50kW ladere med CCS/ChaDeMo. 150kW laderne har fått drive thru plassering, mens 50kW laderne står slik at det må kjøre inntil og rygge ut(eller omvent). I tillegg er det nå 16 ladere fra en Amerikansk bilprodusent på stasjonen.

Er det noen utbyggingsplaner for Circle K Gjøvik (Mjøsstranda)? En enkel 50kW lader er ikke mye å skryte av, hadde vært supert med et par 150kW der ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Kotsbak

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 16. januar 2020, klokken 10:31
Da har Circle K Stjørdal åpnet 2 stk 150kW ladere med CCS og 2 stk 50kW ladere med CCS/ChaDeMo. 150kW laderne har fått drive thru plassering, mens 50kW laderne står slik at det må kjøre inntil og rygge ut(eller omvent). I tillegg er det nå 16 ladere fra en Amerikansk bilprodusent på stasjonen.

Da gjenstår det bare å kjøpe til og montere 200A Chademo-kabler til lynladerne.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Lars C. Krogenæs

#388
Circle K vil ikke levere ChaDeMo lading på ladere som leverer mer enn 50kW.

CCS er standarden i Europa, og Chademo er det nå bare Nissan som leverer. Det er også, som du vet, bare E+ Tekna som kan ha en teoretisk glede av 150kW ladere. Evt. klager på dette kan sendes til Nissan.

I Asia fases også ChaDeMo ut, til fordel for en ny felles standard som kombinerer Japanske ChaDeMo og Kinesiske GB/T inn i en ny plugg/system, kalt ChaoJi. Det er dermed fremdeles usikkert om noen vil levere vannkjølte chademo kabler til det utgående systemet.

Dette blir litt som med Beta og VHS, og senere HD-DVD vs. Blu-Ray. Det var vanskelig å komme inn i en videosjappe i 1992 å leie betafilmer. I 2010 var det vanskelig å komme inn i den samme sjappa for å leie HD-DVD, selv om du personlig mente at både Beta og HD-DVD var et bedre teknologisk valg. 

Circle K ser også at vannkjølte kabler for ChaDeMo ikke er klare, men hvis det kommer blir det dyrt. Selv om vi monterte dette, vil fremdeles ladingen foregå tregt i Leaf grunnet manglende batterikjøling/varming.

Med et meget begrenset antall biler som blir solgt, som kan ha glede av dette, velger Circle K å bruke pengene på enda flere ladestasjoner, til glede for enda flere.

I og med at Nissan nå er alene med "100kW" lading for ChaDeMo, har Fortum sendt en henvendelse til Nissan med beskjed om at Fortum kan bytte til vannkjølte kabler, hvis Nissan betaler. Circle K er også åpne for denne løsningen, hvis Nissan betaler. Foreløpig er Nissan ikke interessert i dette, fordi jeg tipper Nissan også er i ferd med å bytte til CCS uten at de vil si dette høyt nå.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Marius Kotsbak

Vannkjølte kabler trengs ikke for 200A, holder med temperaturstyring av effekten: https://new.abb.com/ev-charging/products/car-charging/high-power-charging

Dessuten er det også en annen elbil (som det er solgt/importert veldig mange av i Norge!) som også støtter Chademo over 50 kW, nemlig Kia Soul: https://elbil.no/elbil/kia-soul-electric

Men hvis Circle K vil oppføre seg nesten like kundefiendlig som Ionity så er det jo bare for kundene å bruke andre leverandører.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA