Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her

Startet av Gordon Retriever, torsdag 06. juli 2017, klokken 00:17

« forrige - neste »

_OE_

Sitat fra: m0nkey på mandag 05. november 2018, klokken 09:53
Sitat fra: goggo på søndag 04. november 2018, klokken 17:37
Håpet er vel fremdeles at Clever/E.ON kommer med raskere Chademo, men dette er vel ikke bekreftet?
mvh Hugo
Jeg har ventet på raskere Chademo i 4 år. Nå har jeg gitt opp ventingen. Det mangler fortsatt både ladere og pistoler som offisielt kan støtte hastigheter mer enn 50 kW. Det er fint at Chademo organisasjonen pumper ut oppgraderte protokoller og teknologidemonstrasjoner men dette har fortsatt ikke kommet oss forbrukere (i Norge) til gode. Chademo går nok samme veien som type 1 her i Norge.
Det er da mulig å få mer enn 50kW fra Chademo ...dette fra en Kia Soul tilkoblet GK^s Delta_lader (100kW) i Lier

pudderjagar

Men her er 43kw AC lading. Dette liker eg. Håper å få ei oppdatering på kven som drifter den når den kjem i drift.


Sitat fra: goggo på søndag 04. november 2018, klokken 17:37
Sitat fra: Vollis47 på mandag 29. oktober 2018, klokken 12:04
Da har Kristiansand Parkering satt opp en hurtiglader i Kvadraturen, nærmere bestemt nederst i Henrik Wergelandsgate, like ved jernbanestasjonen. Foreløpig bare en ladestolpe for AC, CCC og Chademo fra Delta, men plass til en til.

Den så ikke ut til å være helt klar ennå. Betaling er antakelig via Grønn Kontakt.

Blir kanskje brukt av drosjene denne.

Nysgjerrig som jeg er, så stakk jeg bortom og kikket på denne i dag.
Den har faktisk 2 x CCS, 1 x 43KW type2 med kabel, og 1 x 22KW type2 med plugg, jeg antar at alle 4 tilkoplingene kan brukes samtidig hvis det da ikke er begrensninger i strømtilførselen. 

Det er altså ingen Chademo plugg!!!
Jeg begynner allerede å synes synd på de som tenker å kjøpe Leaf med 60KWh batteri og Chademo lading. Det blir grufullt for dem å sammenligne sin ladehastighet på gamle 50 KW ladere med alle de andre nye bilene som kan lade 70KW eller mer hos Ionity og andre nye CCS lynladere.
Håpet er vel fremdeles at Clever/E.ON kommer med raskere Chademo, men dette er vel ikke bekreftet?



mvh Hugo

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rollep

Sitat fra: Torodd Stangeland på mandag 05. november 2018, klokken 10:21
Merkelig at det ikke for lenge siden har blitt krav om ccs på nye biler i europa. 2 standarder er jo helt unødvendig.
Trenger vel egentlig ikke noe krav om CCS. Det vil gå seg til etterhvert som folk slutter å kjøpe biler med Chademo. Selv var jeg helt klar på at jeg skulle ha bil med CCS allerede da jeg bestemte meg for å kjøpe elbil for 2 1/2 år siden. Ikke så vanskelig egentlig ettersom jeg ikke kjøper asiatiske biler :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Vollis47

Sitat fra: ksorlund på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 21:20
Sitat fra: Siggen på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 20:06
Sitat fra: ksorlund på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 18:19
Jeg fant 7 hurtigladere fra BKK/Lyse i Stavanger vis-a-vis Rogaland Teater

Ladet min Kia Soul her i ettermiddag. Så ingen drosjer, men ytterligere Soul ladet også.



De er for drosjenæringen(usikker på om alle er det). Kommer "public" ladere over nyttår på parkeringen i etasjen under var det jeg hørte.

Jeg fant ingen info om det. Alle dukker opp i Bilkraft-appen, ingen påskrift på laderene. Dersom de er for drosjenæringen burde de fått en lukket ordning for å starte de. Dessuten vil det å sette opp hurtigladere i etasjen under være tåpelig siden hele området der ligger bak bommer
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Vollis47

Det nærmer seg at det kommer hurtigladestasjon i Sokndal. Plassen som skulle vært klar oktober 2017 er nå asfaltert og fundament med kabel er klar for selve ladestasjonen. Om det nå skjer et under eller to så kan vi kanskje lade her før jul.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Leafy

Sandvika Storsenter på gang med 2 hurtigladere fra Grønn Kontakt, samt 10 stk Type 2 ladere som kan håndtere inntil 20 biler.
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

goggo

#246
Sitat fra: Leafy på lørdag 10. november 2018, klokken 13:54
Sandvika Storsenter på gang med 2 hurtigladere fra Grønn Kontakt, samt 10 stk Type 2 ladere som kan håndtere inntil 20 biler.
Bra, men...   
2 hurtigladere høres veldig lite ut på en så sentral lokasjon som dette. Er så dumt å kjøre av hovedveien for å oppdage at det står 2 eller flere biler med stort batteri og lader/venter allerede.
Før var det bare Teslaer med Chademoadapter å frykte ;) men nå begynner det jo å bli en del andre biler med stprt batteri som også opptar ladestasjonene leeenge før de blir ferdige.

Jeg skulle ønske GK kunne sette opp en stor ladestasjon med 4-6 hurtigladere på hver av hovedinnfartsområdene til Oslo.
Holmen senter er egentlig en veldig bra lokasjon som er lett tilgjengelig fra begge retninger på E18, men med kun 2 ladere er det ofte kø der. Og sist jeg var der for en drøy uke siden så var attpåtil den ene laderen kjørt ned. Vet ikke om den er fikset nå.

mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

pudderjagar

Eit kjøpesenter ønsker at du skal bruke lang tid i senteret. Derfor er det mange type2 ladere der folk kan sette bilen på lading og gå å handle uten å måtte passe på bilen. Bruker du hurtiglader så står dei fleste og passer på og dermed vært da ikkje nokon handel.

Såg dette tydrleg på Horisont kjøpesenter i Bergen. Der er 6 type2 og dei er nedyen alltid opptatt av alle mulig forskjellige elbiler. Hurtigladarane er mykje mindre brukt.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 10. november 2018, klokken 17:20
Eit kjøpesenter ønsker at du skal bruke lang tid i senteret. Derfor er det mange type2 ladere der folk kan sette bilen på lading og gå å handle uten å måtte passe på bilen. Bruker du hurtiglader så står dei fleste og passer på og dermed vært da ikkje nokon handel.

Tja, jeg gidder da ihvertfall aldri stå og passe på bilen mens den hurtiglader i 45-90 minutter. Har bedre ting å gjøre ;) Har brukt hurtigladerne utenfor CC på Gjøvik noen ganger, da handler vi + spiser mens bilen lader. Type 2 lading er ubrukelig for min del på slike steder, med bare 11kW lader. Da må jeg stå der i 5-6 timer før det begynner å monne...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Husk at da finnst andre bilar enn Tesla med mindre batteri.

Eg gidder iallfall ikkje lade meir enn eg må for å nå målet og du får ikkje gjort mykje på 10 minutt i eit handlesenter. Kan fort ende opp i kø i kassa eller annen heft.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 10. november 2018, klokken 22:13
Husk at da finnst andre bilar enn Tesla med mindre batteri.

Eg gidder iallfall ikkje lade meir enn eg må for å nå målet og du får ikkje gjort mykje på 10 minutt i eit handlesenter. Kan fort ende opp i kø i kassa eller annen heft.

Jeg hurtigladet Leafen en god del de to første årene. 40-50 minutter var slettes ikke uvanlig ladetid. Leaf lader tregt på vinteren og tregt når man passerer 60% SOC eller så. eTron, I-Pace, Kona og Niro vil nok også måtte lade en god stund om batteriet er ganske tomt og man skal langt. Det blir fort 60-90 minutter på de.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

goggo

#251
Sett fra et lade-synspunkt (dårlig norsk der tror jeg, men elbilistene her inne forstår vel hva jeg mener...), så tror jeg Sørlandssenteret og Sandvika Storsenter kan være sammenlignbare.  Begge er blant Norges største, og begge ligger langs hovedvei.

Ved Sørlandssenteret er det  6 stk 50KW ladere (3 GK nær hovedingangen, 2 Fortum ved McDonalds, 1 Fortum ved Kiwi), plenty av 22KW (samme lokasjoner som hurtigladerne), og en god del gratis Schuko.

Det jeg synes å se er at GK sine 50KW ladere er mest brukt. På dager med mye trafikk på senteret så er ofte alle 3 i bruk, men stort sett alltid er 1 eller 2 i bruk. 22 KW laderne ser ut til å være lite brukt, også de som står nær hovedinngangen.  Schuko ladeplassene er stort sett alltid i bruk, vi elbilister er visst ganske så gjerrige...

Så lenge GK er rimeligere (og har bedre oppetid, bedre app, bedre "min side" og bedre kundesupport) enn Fortum på hurtiglading, så tror jeg GK fint kunne hatt 4 hurtigladere ved Sandvika Storsenter.
Men det kan vel gjerne være  andre begrensninger som bestemmer - som plass, tilgjengelig strøm, etc.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Kårepåsporet

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 10. november 2018, klokken 17:35
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 10. november 2018, klokken 17:20
Eit kjøpesenter ønsker at du skal bruke lang tid i senteret. Derfor er det mange type2 ladere der folk kan sette bilen på lading og gå å handle uten å måtte passe på bilen. Bruker du hurtiglader så står dei fleste og passer på og dermed vært da ikkje nokon handel.

Tja, jeg gidder da ihvertfall aldri stå og passe på bilen mens den hurtiglader i 45-90 minutter. Har bedre ting å gjøre ;) Har brukt hurtigladerne utenfor CC på Gjøvik noen ganger, da handler vi + spiser mens bilen lader. Type 2 lading er ubrukelig for min del på slike steder, med bare 11kW lader. Da må jeg stå der i 5-6 timer før det begynner å monne...

Det er ikke ofte jeg hurtiglader, da jeg har kortrekkevidde elbil (Ioniq). En bil som ikke akkurat er ideel for langkjøring med lang avstand mellom hurtigladere, men når jeg lader, så lader jeg kortest mulig da jeg er på farten, gjerne 12-20 minutt, altså en tur på toalett, samt jobbe litt nettbasert i bilen.
Jeg lader aldri lenger enn ca 20 min.....kommer aldri til å lade 45 minutt med denne bilen.

hanche

#253
Det er også to hurtigladere på sjøsiden av rådhuset i Sandvika. Tilgjengeligheten er kronglete, og laderne virker gamle og kanskje ikke så veldig bra vedlikeholdt. Jeg har i hvert fall hatt problemer med dem iblant. Men uansett hører de med i regnestykket når vi først snakker om hurtigladere i Sandvika. De jeg nevner er kanskje bedre egnet for gjennomreisende enn de nye på Storsenteret.

(Ups – de to jeg nevner er Fortum sine, ikke GK. Jeg husket feil der.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Hansi

Jeg skulle ønske man samlet alle hurtigladerne på 1 og samme sentrale lokasjon, det blir hovedsakelig gjetting hvor det er ledige hurtigladere sånn det er per i dag hvor de er spredt rundt omkring. Med alle hurtigladerne samlet på 1 sted ala Tesla hadde det vært mye enklere, men man må kanskje beregne noe gåing avhengig av hvor man skal etter å ha satt bilen til lading. Men dette blir offtopic.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA