Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her

Startet av Gordon Retriever, torsdag 06. juli 2017, klokken 00:17

« forrige - neste »

Roy Aasen


Vollis47

Da har Kristiansand Parkering satt opp en hurtiglader i Kvadraturen, nærmere bestemt nederst i Henrik Wergelandsgate, like ved jernbanestasjonen. Foreløpig bare en ladestolpe for AC, CCC og Chademo fra Delta, men plass til en til.

Den så ikke ut til å være helt klar ennå. Betaling er antakelig via Grønn Kontakt.

Blir kanskje brukt av drosjene denne.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Desti


goggo

Sitat fra: Desti på mandag 29. oktober 2018, klokken 17:12
The Delta can charge both DC plugs parallel, has anyone actually tried it?  :angel:

http://www.charge-ultra-fast.com/en/Charge-up-to-4-EVs-at-the-same-time-572.htm

Yes, GK has a delta charger like this in Lier. It works very well, and both DC plugs can be used simultaneously. Very nice user interface too.

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Arha

Sitat fra: Àpache på onsdag 15. august 2018, klokken 16:09
Det var 2 hurtigladere fra Grønn kontakt på "Statoil" på Økern. De var litt klumsete plassert vedrørende bruk. Nå er de borte. De driver å utvider der nå. Skal være ferdig i september i følge de på stasjonen. Spurte ikke om det fortsatt var Grønn Kontakt men regner med det.

https://i.imgur.com/lfy98BK.jpg
Nyeste dato for ferdigstilling på Circle K på Økern er nå ca 20. november ifølge betjeningen.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Terjer

Endelig er de på plass, hurtigladerne bak ESSO Løken i Aurskog-Høland. Asfalteringen er ikke ferdig, kun den ene hurtigladeren virket når jeg prøvde i går kveld.
:+1:

VW e-up!
MG4

ExitFosil

 I appen til grønn kontakt har det dukket opp 8 ladere på Voss amfi - 4 Chademo og 4 ccs. Håper de er der fysisk også!

goggo

Sitat fra: Vollis47 på mandag 29. oktober 2018, klokken 12:04
Da har Kristiansand Parkering satt opp en hurtiglader i Kvadraturen, nærmere bestemt nederst i Henrik Wergelandsgate, like ved jernbanestasjonen. Foreløpig bare en ladestolpe for AC, CCC og Chademo fra Delta, men plass til en til.

Den så ikke ut til å være helt klar ennå. Betaling er antakelig via Grønn Kontakt.

Blir kanskje brukt av drosjene denne.

Nysgjerrig som jeg er, så stakk jeg bortom og kikket på denne i dag.
Den har faktisk 2 x CCS, 1 x 43KW type2 med kabel, og 1 x 22KW type2 med plugg, jeg antar at alle 4 tilkoplingene kan brukes samtidig hvis det da ikke er begrensninger i strømtilførselen. 

Det er altså ingen Chademo plugg!!!
Jeg begynner allerede å synes synd på de som tenker å kjøpe Leaf med 60KWh batteri og Chademo lading. Det blir grufullt for dem å sammenligne sin ladehastighet på gamle 50 KW ladere med alle de andre nye bilene som kan lade 70KW eller mer hos Ionity og andre nye CCS lynladere.
Håpet er vel fremdeles at Clever/E.ON kommer med raskere Chademo, men dette er vel ikke bekreftet?



mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Panduck

Sitat fra: goggo på søndag 04. november 2018, klokken 17:37
Håpet er vel fremdeles at Clever/E.ON kommer med raskere Chademo, men dette er vel ikke bekreftet?

Det jeg leste om dette var at det skulle bli bygget ut CCS fra Clever/E.on. Jeg antar 60kWh LEAF må komme med CCS, hvis ikke blir det vanskelig å selge, spesielt utenfor Norge. I USA ser det ut til at Ionity-varianten får chademo på sine stasjoner, så chademomangel kan bli spesielt for Europa.

Vollis47

Sitat fra: goggo på søndag 04. november 2018, klokken 17:37

Nysgjerrig som jeg er, så stakk jeg bortom og kikket på denne i dag.
Den har faktisk 2 x CCS, 1 x 43KW type2 med kabel, og 1 x 22KW type2 med plugg, jeg antar at alle 4 tilkoplingene kan brukes samtidig hvis det da ikke er begrensninger i strømtilførselen. 

Det er altså ingen Chademo plugg!!!
Jeg begynner allerede å synes synd på de som tenker å kjøpe Leaf med 60KWh batteri og Chademo lading. Det blir grufullt for dem å sammenligne sin ladehastighet på gamle 50 KW ladere med alle de andre nye bilene som kan lade 70KW eller mer hos Ionity og andre nye CCS lynladere.
Håpet er vel fremdeles at Clever/E.ON kommer med raskere Chademo, men dette er vel ikke bekreftet?



mvh Hugo

Ooops Hugo, det la jeg ikke merke til. Tenk å droppe chademo. Lurer på hvem denne stasjonen er beregnet for. Drosjene?

Stay tuned.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

geear

Det har allerede vært både CCS only (Fortum) og chademo only-ladere (Lyse) rundt i flere år allerede, så det er ikke noe nytt. Men litt spesielt å satse på så mange standarder, til og med 43kW AC, og droppe chademo.

Ellers ufattelig irriterende at det ikke skal gå an å enes om en standard som går på tvers av kontinentene. Import fra USA blir unødvendig komplisert, men antageligvis passer det bilprodusentene veldig godt.

goggo

Sitat fra: Vollis47 på søndag 04. november 2018, klokken 23:57
Sitat fra: goggo på søndag 04. november 2018, klokken 17:37

Nysgjerrig som jeg er, så stakk jeg bortom og kikket på denne i dag.
Den har faktisk 2 x CCS, 1 x 43KW type2 med kabel, og 1 x 22KW type2 med plugg, jeg antar at alle 4 tilkoplingene kan brukes samtidig hvis det da ikke er begrensninger i strømtilførselen. 

Det er altså ingen Chademo plugg!!!
Jeg begynner allerede å synes synd på de som tenker å kjøpe Leaf med 60KWh batteri og Chademo lading. Det blir grufullt for dem å sammenligne sin ladehastighet på gamle 50 KW ladere med alle de andre nye bilene som kan lade 70KW eller mer hos Ionity og andre nye CCS lynladere.
Håpet er vel fremdeles at Clever/E.ON kommer med raskere Chademo, men dette er vel ikke bekreftet?



mvh Hugo

Ooops Hugo, det la jeg ikke merke til. Tenk å droppe chademo. Lurer på hvem denne stasjonen er beregnet for. Drosjene?

Stay tuned.

Ja, denne er muligens for drosjene i Kristiansand, og hvis det betyr at drosjene standardiserer på CCS så høres jo det fornuftig ut. Men hvis den bare er for drosjer, hvorfor har de da merket den så tydelig med skilt for ladestasjon på alle bauer og kanter?

En annen sak er at denne laderen ifølge DELTA kan lade på alle pluggene samtidig, mens ladestasjonen er plassert slik at bare 3 biler får plass der...
http://www.charge-ultra-fast.com/en/Charge-up-to-4-EVs-at-the-same-time-572.htm

mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

m0nkey

Sitat fra: goggo på søndag 04. november 2018, klokken 17:37
Håpet er vel fremdeles at Clever/E.ON kommer med raskere Chademo, men dette er vel ikke bekreftet?
mvh Hugo
Jeg har ventet på raskere Chademo i 4 år. Nå har jeg gitt opp ventingen. Det mangler fortsatt både ladere og pistoler som offisielt kan støtte hastigheter mer enn 50 kW. Det er fint at Chademo organisasjonen pumper ut oppgraderte protokoller og teknologidemonstrasjoner men dette har fortsatt ikke kommet oss forbrukere (i Norge) til gode. Chademo går nok samme veien som type 1 her i Norge.
KIA Soul EV Classic (2015)

Torodd Stangeland

Merkelig at det ikke for lenge siden har blitt krav om ccs på nye biler i europa. 2 standarder er jo helt unødvendig.
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

jkirkebo

Sitat fra: Torodd Stangeland på mandag 05. november 2018, klokken 10:21
Merkelig at det ikke for lenge siden har blitt krav om ccs på nye biler i europa. 2 standarder er jo helt unødvendig.

Det kommer neppe noe krav om at alle nye elbiler må kunne hurtiglade, så det blir helt sikkert ok å utelate CCS også i fremtiden.

Problemet med å påby CCS for biler som har hurtiglading er nok at det da må gjøres via nekt av typegodkjenning for elbiler med andre hurtigladesystemer, og da blir det vel også problematisk med privat import. Ønsker vi å ha det slik?

Pålegg om ditt og datt i et marked som ennå ikke er modent og der standardene er under kontinuerlig utvikling er neppe veldig smart da det bare er til  hinder for innovasjon og konkurranse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA