Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her

Startet av Gordon Retriever, torsdag 06. juli 2017, klokken 00:17

« forrige - neste »

hanche

Sitat fra: turfsurf på torsdag 12. september 2024, klokken 06:08Port er vel så enkelt som inn til ett sted. Altså når du kommer ett sted så går du gjennom porten. Synes det er enkelt og forståelig.
Ser den, men det gir mest mening for steder det bare er en naturlig adkomst til. Men for å ta Innlandet: Det er mange måter å komme dit på, og ikke minst mange steder å komme dit fra. Bor du i Trondheim, som meg, skulle vel Innlandsporten vært på Dombås eller noe slikt? Eller kanskje Hjerkinn. Hvor vestlendingene skulle ha sin Innlandsport, vet jeg ikke. Tilsvarende, om du kommer sørfra, er Oppdalsporten på feil side av Oppdal.

(Men nå skal jeg slutte å kverulere. Jeg trengte bare en liten utblåsning.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Asbjornel

Da er de begynt i Lakselv. Kanskje det er strøm før jul?
Avisartikkel

Plukker ut et essensielt sitat fra artikkelen for de uten aid+ (som for øvrig anbefales):
«For de jobber med å skaffe viktig infrastruktur i Lakselv sentrum: Det skal bygges flere ladestasjoner for elbiler. Flere firmaer er i sving, på forskjellige strekninger, for å strekke frem den tjukke strømkabelen.»

RJK

Sitat fra: Asbjornel på fredag 13. september 2024, klokken 15:03Da er de begynt i Lakselv. Kanskje det er strøm før jul?
Avisartikkel

Plukker ut et essensielt sitat fra artikkelen for de uten aid+ (som for øvrig anbefales):
«For de jobber med å skaffe viktig infrastruktur i Lakselv sentrum: Det skal bygges flere ladestasjoner for elbiler. Flere firmaer er i sving, på forskjellige strekninger, for å strekke frem den tjukke strømkabelen.»
Bak bertalingsmur!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Asbjornel

To nye stasjoner i Hammerfest ved flyplassen. Tror det er Avinor som har noe på gang. Mer er operatør.
200kW delt på to uttak. Til sammmen 400kW installert effekt.
Skjerm annonserer betaling med App, brikke, Vipps og kort. Autocharge fungerer sikkert også.
Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.

vinterdekk

Første Circle K ladere etablert i Finnmark, på Hesseng like før Kirkenes. Man må kjøre helt til Nordkjosbotn i Troms for å finne den neste ladelokasjonen til Circle K.

https://bil24.no/circle-k-tettet-det-siste-ladehullet

Synes det har vært litt utfordrende å få ladet i Kirkenes når jeg har vært der pga. få alternativer, så dette vil bli satt pris på.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på fredag 29. november 2024, klokken 00:50Første Circle K ladere etablert i Finnmark, på Hesseng like før Kirkenes. Man må kjøre helt til Nordkjosbotn i Troms for å finne den neste ladelokasjonen til Circle K.

https://bil24.no/circle-k-tettet-det-siste-ladehullet

Synes det har vært litt utfordrende å få ladet i Kirkenes når jeg har vært der pga. få alternativer, så dette vil bli satt pris på.
Første? de har plassert seg som nabo til Kople/Ishavsveien, så det eneste de er først med, er ladere merket med Circle K-logoen. Finnes til og med 50 kW-ladere i Kirkenes Sentrum. Disse har jeg personlig benyttet.

Selvsagt fint at andre kommer etter, men det blir for tafatt å prøve å hevde først, når det kun er innenfor et "brand name"...

Forøvrig, er ikke så veldig langt til laderne ved Varangerbotn 123 km unna, så kommer man sørfra, kan man lade der på vei til Kirkenes, og kanskje ikke trenger å stoppe før man er tilbake igjen.

Men det var en flott tur jeg hadde den sommeren i 21, da Ishavsveien gjorde det lett å være elbilturist i nord!
Bosted Oslo

vinterdekk

Litt snar på svar-feltet, RJK, det er første Circle K ladested i fylket.

Fire lynladere kommer godt med fordi det bare var en lynlader og tre hurtigladere i hele kommunen fra før. Det har vært utfordrende fordi det begynner å bli mange elbiler nå.

RJK

Sitat fra: vinterdekk på fredag 29. november 2024, klokken 03:59Litt snar på svar-feltet, RJK, det er første Circle K ladested i fylket.

Fire lynladere kommer godt med fordi det bare var en lynlader og tre hurtigladere i hele kommunen fra før. Det har vært utfordrende fordi det begynner å bli mange elbiler nå.
Jeg forstod dette. Les hele første setningen min på nytt, så ser du det.

Jeg blir bare litt sånn oppgitt over "først" når det plutselig er masse forbehold for at "først" skal stemme! Det er sånn typisk marketing-påstand...! ;) 8) Skulle tro det kom fra Circle K sin marketing-avdeling.

Selvsagt veldig fint at det kommer flere. Og ja, tåpelig at ikke Ishavsveien satte opp 2 slike ladere med 3 uttak, 2 CCS og 1 ChaDeMo, når de først etablerte, som jeg og har skrevet flere ganger før om de laderne.

Men det var jo det med "billigst mulig" som var mantraet til Enova. Synd de ikke hadde et mer utbredt ønske om "mest for pengene" istedet!

Men, det starta "Elbil-rushet" i Finnmark og til dels Troms og, for "alle" venta jo på ladere før de turde å gå all in for elbil.
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Ja, er jo stilig å se hvor enormt mange 100kW+ ladestasjoner det er i Nord-Nord-Norge nå.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 29. november 2024, klokken 12:25Ja, er jo stilig å se hvor enormt mange 100kW+ ladestasjoner det er i Nord-Nord-Norge nå.
Ja, absolutt. Og det som er litt morro, er jo at det faktis er flere enn man får inntrykk av når man zoomer ut.

F.eks. nevnte Hesseng, så ser man jo i beste fall bare markeringen for den ene, fordi de er så nært at de dekker hverandre. Og selv steder man tror det er "ødeland", så kan det dukke opp ladere bare man zoomer nært nok inn!

:+1:

Ellers er det jo artig at jeg kan reise helt "hjem" bare på UNO-X-lading, noe som kan bli svært gunstig om det gjentar bedriften fra i sommer med å holde så på spurt-trøya! Mangler noen stasjoner for å komme enda lengre nordover, men det kan fort poppe opp i løpet av våren.

Er jo allerede mange som er kommet til siden da, både Dovre, Mosjøen og Harstad har jo åpnet siden da, og sikkert flere andre som jeg ikke har fulgt med på! Satser på ladestasjoner fra de både i Tromsø, Setermoen og Bardufoss, og kanskje og i Bjerkvik. Og kanskje går de og helt opp til Finnmark i år!
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 29. november 2024, klokken 12:25Ja, er jo stilig å se hvor enormt mange 100kW+ ladestasjoner det er i Nord-Nord-Norge nå.
Sikkert fordi de har så billig strøm 😜

vinterdekk

Circle K har endel service-stasjoner uten Circle K ladere i Finnmark, så vi får håpe laderne på Hesseng bare er begynnelsen.  :+1:

Gazer75

Trur største avstand i Norge no er rett over 120km på fv98 mellom Lakselv og Ifjord. Ellers er det fleire på 100-110km i Finnmark.
Litt i meste laget på vinteren kanskje, men for nyare elbilar er nok ikkje dette eit problem.

Problemet er at Ishavsveien stasjonane kun har ein 175kW og ein 50kW.
2020 e-Golf (2023-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA