Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny 30kwh leaf Visia eller brukt 24kwh Tekna

Startet av PGH, tirsdag 04. juli 2017, klokken 21:27

« forrige - neste »

PGH

Er i markedet etter en rimelig elbil om dagen. Har tenkt at en "gammel" leaf er godt nok for vårt bruk. Ser at du får en 30kwh leaf Visia til 185-190 000,- med sommerkampanjen som er nå. Da kan du typisk få en 2014-15 mod Tekna med 30k+ km på telleren.
Frister jo med helt ny bil. hva tenker folket? Vet at Visia ikke har varmepumpe, men har det mye å si på vestlandet her vi har ca 10 grader stort sett hele året uansett?
Tar imot alle gode tips.

Troald

Spørs litt på kjøremønsteret ditt. Jeg bruker min Zoe kun til daglig kjøring (inntil 200km). For meg er dette derfor en rimelig og god bil.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

PGH

Ja det er jo klart. Kommer i all hovedsak til å bli brukt til daglig kjøring. Om både fruen og jeg bruker den til jobb bør den klare 12-14 mil uten lading.
Uansett vil vel en 30kwh Visia gå lengre enn en 24kwh Tekna?
Zoe blir for liten for vår del så den er utelukket. Har sett på Soul også, men tror Leaf passer bedre for oss.

sylwester

#3
Visia har ikke Navi og dermed ikke appstøtte. Forvarming kan dermed kun skje ved hjelp av timer. Jeg digger å sette meg i varm bil på vinteren selv om jeg besøker venner og ikke vet når jeg skal dra.

På sommeren får du bilen kjølt ned, men det er et mindre problem.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

oggaman



PGH

Listepris på 224 900,- -40 000 i sommerkampanje = 184 900,-

oggaman



oggaman

Tviler på at dette gjelder alle modeller. Står "Spar inntil 40000,-".

tomrh

En fordel med Visia er jo at den veier litt mindre, nettopp pga at den ikke har varmepumpa. Vektforskjellen er vel ca. 60 kg, nesten som en vekta av en passasjer. :)

Apropos varmepumpe.
Selv har jeg utviklet en bruksmåte av klima på vår 1.gen Leaf som sparer mye strøm vinters tid, det innebærer vesentlig bruk av resirkulasjon slik at man ikke fyrer for kråka. Duggproblemene løses ved å forvarme, unngå all bruk av AC og beholde luftstrømmen direkte opp mot frontruta under kjøring (samt varmetråder i bakruta). Da kommer jeg nesten ned i forbruket til en modell med varmepumpe, ligger på 0,18 - 0,19 kWh/km i 10-15 kuldegrader og har det fortsatt varmt nok i kupéen.

Når det gjelder app-styring så er det stadig vekk problemer med denne, vi har ikke brukt det siden 2015 og har funnet ut at vi klarer oss fint uten.

Visia leveres med stålfelger som er en valset plate som gir merkbar lavere luftmotstand enn alufelger med eiker, perfekt til vinterbruk, man kan selv kjøpe tredjeparts sommerfelger som er så pene og funksjonelle man ønsker. Så imo er Visia et helt ok valg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

hexachordia

Visia har mye kjipere seter. Prøv dem på langtur før du kjøper.
Nissan Leaf 2013 (US 2. gen)

PGH

Er det forskjell på seter bortsett fra trekket altså? Det har eg ikke hørt før. Tror det blir Visia uansett. 30k billigere enn Acenta og 70k billigere enn Tekna.

oggaman

Vurderer en Visia jeg også. Har fått tilbud om en Visia til 190000,- Ingen rom for pruting utenom en dab adapter på kjøpet.

Er det idioti å kjøpe en ny Leaf nå? Det kommer jo snart en ny?

tomrh

Sitat fra: oggaman på fredag 07. juli 2017, klokken 07:46
Er det idioti å kjøpe en ny Leaf nå? Det kommer jo snart en ny?
Den nye blir nok ikke levert nye Leaf før i 2018, det vil bli bestillingskøer etc. Det går fort et år før du har den. På det året har du nok spart inn minst 20.000 kroner over drift og kunnet glede deg over elbil i ett år. Så lenge bilen duger til formålet ser jeg ingen grunn til å vente, 30 kWh gir nå over 20 mil praktisk rekkevidde om sommeren. Det viser seg også at elbiler ikke har større verditap enn vanlige biler (med unntak av tidlige i-MiEV og Leaf fra 2011-2012), på tross av at utviklingen går raskere. En årsak kan være at etterspørselen øker raskere enn det kan leveres, og da går mange ut i bruktmarkedet for å finne seg en rimeligere modell som de kan få på dagen. En annen årsak er at batteriet egentlig bare er en "bensintank" konseptuelt sett, så fremskrittene består i at bilene får større bensintanker. For de som greier seg med dagens størrelse så er jo bilen fullt brukanes. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA