Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS parkeres før ferie.

Startet av Kito76, mandag 03. juli 2017, klokken 01:00

« forrige - neste »

Kito76

Hei,
Har nettopp kjøpt min første TMS P85, 2014 og har prøvd å søke litt om parkeringstips før 3 uker ferie, uten å finne helt konkret svar. Lurer dermed på hva dere anbefaler. Plugge inn lade kabel før ferie, lade opp til 80-90% eller bare la bilen stå med ca 200km rekkevidde igjen? Er det riktig at bilen tappes for ca 3% hver dag selvom den står ubrukt? Kommer til å kjøre maks 10000 km i året og bruker ikke bilen daglig. Orker ikke å vente på en Ampera og valgte heller en brukt TMS til ca kr 490.000,-. Kjørt ca 50.000 km.

Jejl

#1
Det kommer jo an på hvor mye strøm du vil ha på bilen når du kommer hjem. 50% er best med tanke på levetiden på batteriet, så hvis det er batteriet du vil ta mest hensyn til plugger du i og stiller inn at den skal lade til 50% og lar kabelen være i mens du er på ferie. Men det er neppe den store forskjellen i batterilevetid om du stiller den til å lade til 70-80%.

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Tuxedo

La bilen være plugget i. Da vil den automatisk vedlikeholdslade til innstilt nivå (den fyller på et par ganger i uken).


Espen Hugaas Andersen

Jeg ville plugget inn bilen, satt den til å lade til 80%, satt ned ladestrømmen noe, og satt på strømsparing.

Forskjellen i slitasje på batteriet ved å lade til 80% vs 50% er fullstendig ubetydelig. Når man lader til 80% har man ekstra strøm på batteriet om sikringen skulle gå, e.l. Med strømsparing på vil bilen fortsatt ha strøm på 12V batteriet når man kommer hjem, selv om den ikke har fått ladet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Muffinman

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 03. juli 2017, klokken 08:43
Forskjellen i slitasje på batteriet ved å lade til 80% vs 50% er fullstendig ubetydelig.
Det er i motstrid til alt jeg har lært om li-ion batterier, så her må du nesten trekke en kilde opp av hatten. Degraderingen øker eksponensielt med soc, og starter å ta av etter om lag 70%.

At sikringen går er en teoretisk problemstilling med mindre man jevnlig er plaget med slik.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Muffinman på mandag 03. juli 2017, klokken 09:21Det er i motstrid til alt jeg har lært om li-ion batterier, så her må du nesten trekke en kilde opp av hatten. Degraderingen øker eksponensielt med soc, og starter å ta av etter om lag 70%.

At sikringen går er en teoretisk problemstilling med mindre man jevnlig er plaget med slik.
Alt er teoretiske betraktninger. Men jeg sjekket, og det kan gi litt mening å lagre ved 50%. Lavere er bedre. (Tesla benytter NCA.)

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

krl

#8
Det er ikke noe som tyder på at lading til 80% er skadelig i nevneverdig grad i norsk klima. Husk at bilen er laget for daglig bruk, og da lader man til 80%.

Grafene underbygger dette etter hva jeg kan se. Vår middeltemperatur ligger godt under 25 grader -- selv på sørlandet -- altså ser det enda bedre ut enn på blå kurve :)

Jeg ville gått ned til 40-60% lading dersom jeg drev museum, og håpet på å ha bilen i kjørbar stand med originalbatteri om 30 år. Og lagret bilen tørt og kaldt i tillegg.

Muffinman

Kan også være greit å ta med at reell SOC er høyere enn vist i displayet. %-verdien man leser av der er uten zero-mile protection og bricking protection. Hvor mye man må legge på kommer an på hvor man befinner seg på skalaen; de "møtes" jo på toppen ved 4,2v. Avviket blir dermed sannsynligvis mindre jo høyere soc er.

stefse

Dere som anbefaler å ha kabelen i, har dere tenkt på risiko for lyn gjennom sommeren? Ville ladet til 70-80% og glemt det hele.
Skal man se på degradering bør man forresten se ift. cellespenning, eller ihvertfall sjekke hvilken cellespenning 100% er oppgitt ved. Er det fra batteryuniversity er vel det 4,25%, det tilsvarer vel godt over 100% av hva Tesla lader til. Cellespenninger under 4.0 V er ikke mye å bekymre seg for
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Øyvind.h

Tesla lader til 4,2V. Det er vel det som regnes som 100% for en 3,7V 18650 celle?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GOS

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

stefse

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. juli 2017, klokken 16:06
Tesla lader til 4,2V. Det er vel det som regnes som 100% for en 3,7V 18650 celle?
Ja, det stemmer i all hovedsak.
Altså bør parkeringspenningen være en SOC som tilsvarer 4,0V. Hvor mye blir det på en Tesla?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ChrML

Her var det mye overtenking. Sett limit på 50%, plugg i laderen, ta en øl på Gardermoen og ha en fortreffelig ferie uten Tesla i bakhodet :).

PS: Bilen kan stå ca 1 år uten å være plugget i fra 50%. Neppe en reell problemstilling for de fleste ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA