Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

New performance enhancements

Startet av plvr, lørdag 01. juli 2017, klokken 18:07

« forrige - neste »

plvr

https://electrek.co/2017/07/01/tesla-new-performance-enhancements-model-s-model-x/

Der ble 75D like rask som min p85 gitt?!

...og nedfellbar 2. seterad i x?
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Tuten

Typisk når min akkurat er ferdig bygd..
2017 Model S 75D


nortrahof

Det som er løsningen for stadig raskere akselerasjon, er hvor mye strøm man kan "tyne" ut av batteriet før spenningen faller. Hittil har man hørt om kontaktorer som bryter sammen - og de nye cellene kan kanskje levere mer strøm enn tidligere celler?
Man har en grense før man er nødt til å øke spenningen på batteriet. Kommer kortslutningsstrømmen nær det kontaktorer/sikringer kan bryte, er man nødt til å øke spenningen. Selv med pyrotekniske sikringer (som Tesla visstnok har) er det en grense.
Kanskje man alt med 75kWh-batteri kan trekke opp mot full "sikker" strøm med de nye battericellene? Med samme celletype i 100kWh-batteri, skulle det vært interessant å se hva de gjør - uten å komme opp i kritisk kortslutningsstrøm?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Øyvind.h

Sitat fra: plvr på lørdag 01. juli 2017, klokken 18:07
...og nedfellbar 2. seterad i x?

SPørsmålet er om de har klart å gjør dette og beholdt en rad 2 bevegelig i lengderegningen. Har blitt veldig glad i muligheten til å skyve setet forover/bakover etter bagasjebehov, plassbehov rad 3 etc.
Å felle ned rad 2 er mer praktisk enn tilt forover som har vært løsningen, men da må de samtidig få med det som er bra med gammel rad 2 løsning.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Jeg er mest spent på om dette er en ny arkitektur for 75-batteriet med samme kjøleløsning som 100? Eller kanskje 75 har hatt det hele tiden?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

plvr

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 01. juli 2017, klokken 21:07
Sitat fra: plvr på lørdag 01. juli 2017, klokken 18:07
...og nedfellbar 2. seterad i x?

SPørsmålet er om de har klart å gjør dette og beholdt en rad 2 bevegelig i lengderegningen. Har blitt veldig glad i muligheten til å skyve setet forover/bakover etter bagasjebehov, plassbehov rad 3 etc.
Å felle ned rad 2 er mer praktisk enn tilt forover som har vært løsningen, men da må de samtidig få med det som er bra med gammel rad 2 løsning.

Helt enig Øyvind,

Men om de har det ble plutselig x mer aktuell for oss. Da er det bare mangel på mulighet for skiboks som skurrer.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Hodetelefoner

For de som har kjørt en 75. Så er det helt klart at de er begrenset i SW. Bilen drar bedre i 50kmt enn i fra stillestående :D håper man kan låse opp dette snart. Uten root :)

jazzwheel

Sitat fra: KristofferH på lørdag 01. juli 2017, klokken 23:40
For de som har kjørt en 75. Så er det helt klart at de er begrenset i SW. Bilen drar bedre i 50kmt enn i fra stillestående :D håper man kan låse opp dette snart. Uten root :)

Ja, jeg hadde akkurat samme følelsen.

MeTesla

Det blir nå kun rekkevidde som blir forskjell på 75 og 100 Nå da skjønner jeg... rart at de ikke får til å ta ut mer av 100D.

Hadde tenkt på 100D neste gang men etter denne nyheten tror jeg det heller blir lillebror som har blitt voksen. Blir mye penger spart.

Muffinman

Sitat fra: KristofferH på lørdag 01. juli 2017, klokken 23:40
For de som har kjørt en 75. Så er det helt klart at de er begrenset i SW. Bilen drar bedre i 50kmt enn i fra stillestående :D håper man kan låse opp dette snart. Uten root :)
Gjelder forsåvidt 85D også, selv om den er hakket kvikkere enn 75. P85 har fått dette lagget OTA med tiden, men det er nok for å beskytte komponenter som man oppdaget ikke var hardføre nok til å tåle ytelsen de opprinnelig solgte, f.eks. kontaktor.

Teslanewbie

Sitat fra: Muffinman på søndag 02. juli 2017, klokken 10:01
Sitat fra: KristofferH på lørdag 01. juli 2017, klokken 23:40
For de som har kjørt en 75. Så er det helt klart at de er begrenset i SW. Bilen drar bedre i 50kmt enn i fra stillestående :D håper man kan låse opp dette snart. Uten root :)
Gjelder forsåvidt 85D også, selv om den er hakket kvikkere enn 75. P85 har fått dette lagget OTA med tiden, men det er nok for å beskytte komponenter som man oppdaget ikke var hardføre nok til å tåle ytelsen de opprinnelig solgte, f.eks. kontaktor.


Dette hevdet flere med meg i sin tid , merket at bilen gradvis ble mindre rask i akselerasjon. Hvis de fortsetter med å begrense ytelsene på bilene så ska de ikke være forbauset hvis de får et nytt søksmål på halsen . Folk som kjøpte P85 gjorde dette for ytelsene og hvis de begrenser dette på gamle biler for at komponentene ikke holder mål  så er det et klart kontraktsbrudd !
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Hodetelefoner

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 02. juli 2017, klokken 13:17
Sitat fra: Muffinman på søndag 02. juli 2017, klokken 10:01
Sitat fra: KristofferH på lørdag 01. juli 2017, klokken 23:40
For de som har kjørt en 75. Så er det helt klart at de er begrenset i SW. Bilen drar bedre i 50kmt enn i fra stillestående :D håper man kan låse opp dette snart. Uten root :)
Gjelder forsåvidt 85D også, selv om den er hakket kvikkere enn 75. P85 har fått dette lagget OTA med tiden, men det er nok for å beskytte komponenter som man oppdaget ikke var hardføre nok til å tåle ytelsen de opprinnelig solgte, f.eks. kontaktor.


Dette hevdet flere med meg i sin tid , merket at bilen gradvis ble mindre rask i akselerasjon. Hvis de fortsetter med å begrense ytelsene på bilene så ska de ikke være forbauset hvis de får et nytt søksmål på halsen . Folk som kjøpte P85 gjorde dette for ytelsene og hvis de begrenser dette på gamle biler for at komponentene ikke holder mål  så er det et klart kontraktsbrudd !
Min P85D kunne legge svarte spor når jeg fikk den. Måtte ha folk i bilen for å få best mulig start ifra 0-50-100kmt. ellers spant den, fikk dekksprett og antispinn slo inn.
Nå spinner den ikke på grus en gang :D
Før kunne man trampe inn pedalen på våt asfalt. antispinn slo inn i 50kmt +.
Nå er det kun ut av rundkjøringer det er moro.
Så ja. Tesla har begrenset ytelsen med tiden. Men min fikk ikke begrenset ytelse etter en oppdatering. dette skjedde plutselig en ettermiddag jeg skulle hjem ifra jobben.. Husker jeg ble overrasket over at bilen ikke spant ut av verkstedet. Ved påkjøringsrampen måtte jeg plutselig stå på bremsen, Var så vant til å kunne akselerere inn mellom biler ifra 0kmt. det ble det plutselig slutt på :P
Den telleren som P90D bilene hadde for en stund siden, Har vi garrantert hatt en lignende teller av på bilene våre.
Kan vi bevise dette? nei...  Så ifra vår side, kan vi ikke akkurat gå til retten fordi "bilen dro bedre før, men jeg kan ikke bevise det" :P

Muffinman

Konklusjonen her er ihvertfall at jeg ikke kjøper P-biler fra Tesla. Hadde de tilbudt "performance" av annet slag enn akselerasjon, for eksempel et sportsunderstell, ville nok pengene sittet adskillig løsere mellom fingertuppene.

Kramzz

Da var det plutselig like tøft å ha en 75 som p85
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA