Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladekabel sitter fast :(

Startet av HPSE, fredag 30. juni 2017, klokken 17:59

« forrige - neste »

HPSE



Jaja i dag opplevde eg det og... Tenkte det skulle gå greit å dra i nødsnoren, men nei... Ringte Hyundai Veiassistanse som sendte Falck ut til meg.. Han og prøvde å dra i nødsnor, men gikk ikke... Så da ble bilen frakta til nærmeste verksted som er 12 mil unna... Har (etter å ha ringt opp igjen til Hyundai) fått leiebil frem til Mandag kl 16...

Har eg rett på leiebil lenger om bilen ikke blir ordnet mandag? Må eg hente den sjøl når den er ordnet eller kan eg forvente å få den transportert hjem igjen?
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

En til svensk

(Finnes det allerede en tråd om dette? Jeg fant ikke noe ved å søke.)

For meg har det skjedd tre ganger på fire måneder. Eventuelt har jeg klart å finne et system i når det skjer:
- Bilen er fulladet (f.eks. over natt) og indikerer ikke lenger lading når jeg låser opp.
- Jeg lar ladekabelen sitte kvar mens jeg f.eks. lyfter inn noe i bagasje eller baksetet.
- Når jeg siden skal prøve å ta loss kontakten sitter den fast. Prøver jeg å starte bilen sier den fra at jeg ikke kan starte før jeg losnet kontakten.

De første to gangene det skjedde klarte jeg å koble loss ved å låse bilen på nytt og gå vekk fra den et minutt.
Det fungerte derimot ikke denne gang. Jeg prøvde da i stedet å bruke nødsnoret, og det virket. (Tror jeg måtte rykke litt hardere enn jeg først trott. Men ikke gi meg skyld hvis du ødelegger noe.)

Nå er mitt system for å prøve å unngå dette helt enkelt å prøve å koble loss kabelen direkte etter at jeg låst opp bilen. Det jeg tror skjer er at den først låser opp men siden låser igjen etter liten tid når den oppdager at jeg ikke koblet loss. Eventuelt kanskje jeg lukket og låste noen gang i løpet av lastingen. Dette er uansett noe som burde kunne løses ved software-oppdatering.

Noen mer som har erfaringer med dette? (Evt. link til annen tråd hvis jeg gått glipp av den.)
Jeg skal sjekke i ettermiddag hvilken software-versjon jeg har.
2017 Hyundai Ioniq (nå litt over 50000 km).
Liker også å sykle til hverdags.

Geir K.

Hei. Nød snoren er hard å dra i og skal være sånn, bare å ta i.
Hyundai låser kabelen for å unngå tyveri av denne og når du låser opp bilen vil låse actuatoren låse opp kabelen i 10sekunder for så å låse igjen.
Etter 10 sekunder må du låse opp bilen igjen for å få løs kabelen.
Hyundai Ioniq electric 2017, Marina blue, teknikk og skinn.

En til svensk

Ja det er selvfølgelig en poeng med at den låser igjen, men problemet som vi beskrever her er altså at den ikke kan fås løs selv om vi låser opp bilen igjen.
2017 Hyundai Ioniq (nå litt over 50000 km).
Liker også å sykle til hverdags.

Geir K.

Da kan det være feil på låse actuatoren, få bilen til ett verksted.
Har vært noen låse actuatorer som har sviktet.
Hyundai Ioniq electric 2017, Marina blue, teknikk og skinn.

HPSE

#5
Oppdatering. Bilen ble som sagt frakta til nærmeste verksted (ikke der eg kjøpte bilen)... Der fikk de løs ladekabelen med en gang via nødsnoren.... Men både eg og han fra Falck fikk det ikke til...

De hadde en mistanke om at det kunne være problem med en bryter (men de sa ikke hvilken) som kunne føre til at den ikke ville løsne.. De ville først bytte denne, men så ombestemte de seg.. Så eg henta bilen igjen.... Fikk da beskjed (fra en som helt tydelig ikke hadde peiling) om at "auto" alltid måtte være aktivert... Eller ville eg få problem... Men det er jo bare tull.. Noe også forhandler har bekreftet... De på verkstedet skulle også vise meg hvordan nødsnoren fungerte... Men det klarte de ikke....

Noen dager etter eg kom hjem så skjedde det samme igjen..... Den satt fast og eg frykta ny runde med veihjelp/verksted.. Ringte til en som bor i nærheten med samme bil... Han hadde ikke opplevd dette, men kom med noen tips til hva eg kunne prøve... Løsningen ble å gå inn i bilen, "starte den", aktivere auto (!), slå av bilen , gå ut av bilen, låse den, vente litt og deretter låse opp igjen... Da løsna laderen.....

Nekter å tro at det ikke er en feil et sted....

Men nå har eg på egenhånd funnet ut hvordan nødsnoren fungerer..... Om ikke man holder igjen den svarte gummi dingsen som er i bunn så kommer den veldig fort opp og når man drar i snoren og da blir det vanskelig/umulig å dra i snoren...
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Mainabird

"

Løsningen ble å gå inn i bilen, "starte den", aktivere auto (!) , gå ut av bilen, låse den, vente litt og deretter låse opp igjen... Da løsna laderen.....
"                             

Jeg har ikke hatt problemer med ladekabelen ennå.
Tusen takk for tipet.
IONIQ Phantom Black, teknikk og skinn.

Elmo

Sitat fra: HPSE på mandag 17. juli 2017, klokken 21:46
Løsningen ble å gå inn i bilen, "starte den", aktivere auto (!) , gå ut av bilen, låse den, vente litt og deretter låse opp igjen... Da løsna laderen.....
Det er på ingen måte alltid at slik funker, men selvfølgelig verd å prøve (det også).

Sitat fra: HPSE på mandag 17. juli 2017, klokken 21:46
Men nå har eg på egenhånd funnet ut hvordan nødsnoren fungerer..... Om ikke man holder igjen den svarte gummi dingsen som er i bunn så kommer den veldig fort opp og når man drar i snoren og da blir det vanskelig/umulig å dra i snoren...
Erfaring tilsier at nødsnora er hardest å få til første gangen. Når man har brukt den er del ganger (2-3 ggr pr uke) så går den lett som en plett.

Kanskje lurt å teste den uten at (før) pluggen sitter fast ?? (men hvem vet, kanskje man da får problemer etterpå som man ikke hadde før?) :o 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

HPSE

Liten korreksjon på løsningen: "Løsningen ble å gå inn i bilen, "starte den", aktivere auto (!), slå av bilen , gå ut av bilen, låse den, vente litt og deretter låse opp igjen."

Hehe Elmo.. Kan ikke være normalt å måtte bruke nødsnor 2-3 ganger pr uke :o
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Elmo

Sitat fra: HPSE på onsdag 19. juli 2017, klokken 00:03
Hehe Elmo.. Kan ikke være normalt å måtte bruke nødsnor 2-3 ganger pr uke :o
Nei er du gal. Har ikke påstått at det er normalt.  Men man skal jo oppi bagasjerommet med kabelen uansett og venter til vanlig service med å få fikset det.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA