Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Premium Lyd

Startet av depalma, torsdag 29. juni 2017, klokken 09:57

« forrige - neste »

Muffinman

Er det lov å diskutere "Emissions testing mode" i denne tråden? Topic er jo "premium lyd"...

kakemiks

Sitat fra: Klykken på onsdag 19. desember 2018, klokken 20:39
Sitat fra: fitzox på onsdag 19. desember 2018, klokken 19:58
Kan være en løsning det ja. Men må ha det ferdig montert. Bor i Bergen... Noen tips?
https://bilradiospes.no/produkter/tesla-lydoppgraderingspakke

Disse holder til i Bergen. Var seriøs sjappe i sin tid, og tviler på at det er  endret. Hør pris på din bil.

Noen her som har fått testet denne oppgraderingspakken? Vurderer å slå til på den inklusiv arbeidet med å montere, men er så fryktelig redd for at bilen blir herpa på en eller annen måte av de som monterer den :p
2017 Tesla Model S 75D, Deep Blue Metallic, AP, FSD

SH aka F_P

Sitat fra: kakemiks på onsdag 30. januar 2019, klokken 00:06
Sitat fra: Klykken på onsdag 19. desember 2018, klokken 20:39
Sitat fra: fitzox på onsdag 19. desember 2018, klokken 19:58
Kan være en løsning det ja. Men må ha det ferdig montert. Bor i Bergen... Noen tips?
https://bilradiospes.no/produkter/tesla-lydoppgraderingspakke

Disse holder til i Bergen. Var seriøs sjappe i sin tid, og tviler på at det er  endret. Hør pris på din bil.

Noen her som har fått testet denne oppgraderingspakken? Vurderer å slå til på den inklusiv arbeidet med å montere, men er så fryktelig redd for at bilen blir herpa på en eller annen måte av de som monterer den :p

Min helt personlige vurdering.
Høyttalerne er sikkert ok, det samme med forsterkeren. Problemet her er hvordan de ser for seg å hente ut signal. De bruker et 2-kanals høy-lavnivåadapter. Det betyr i praksis at du må hente signal fra dørene bak for å få noe som ligner et fulltonesignal. I sin tur gjør dette at du mister mulighet til fading av lyden foran og bak uten å skru direkte på forsterkeren. I tillegg skjønner jeg ikke hvorfor man har valgt et komponentsett bak, eller, det skjønner jeg, men det kompliserer installasjonen i bakdørene en hel del.

Hva skal de ha for installasjonen?
PS! Jeg driver med det samme, men har foreløpig ikke laget noen slik pakke siden jeg ikke har noen manual klar.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

sfinxern

Vurdere selv å ettermontere forsterker og sub i min MS uten premium lyd.

Men kunne gjerne tenkt å sittet i en bil som har utført dette for å høre hvordan opplevelsen er sammenlignet med premium lyd.

I min standard så synes jeg lyden er ganske god, men mangler sub. Med dette som harmonerer med de øvrige høyttalerne, så tror jeg det blir riktig så bra.

Men hadde vært morsomt å hørt før man gjør en investering.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

kakemiks

Sitat fra: SH aka F_P på onsdag 30. januar 2019, klokken 12:06
Sitat fra: kakemiks på onsdag 30. januar 2019, klokken 00:06
Sitat fra: Klykken på onsdag 19. desember 2018, klokken 20:39
Sitat fra: fitzox på onsdag 19. desember 2018, klokken 19:58
Kan være en løsning det ja. Men må ha det ferdig montert. Bor i Bergen... Noen tips?
https://bilradiospes.no/produkter/tesla-lydoppgraderingspakke

Disse holder til i Bergen. Var seriøs sjappe i sin tid, og tviler på at det er  endret. Hør pris på din bil.

Noen her som har fått testet denne oppgraderingspakken? Vurderer å slå til på den inklusiv arbeidet med å montere, men er så fryktelig redd for at bilen blir herpa på en eller annen måte av de som monterer den :p

Min helt personlige vurdering.
Høyttalerne er sikkert ok, det samme med forsterkeren. Problemet her er hvordan de ser for seg å hente ut signal. De bruker et 2-kanals høy-lavnivåadapter. Det betyr i praksis at du må hente signal fra dørene bak for å få noe som ligner et fulltonesignal. I sin tur gjør dette at du mister mulighet til fading av lyden foran og bak uten å skru direkte på forsterkeren. I tillegg skjønner jeg ikke hvorfor man har valgt et komponentsett bak, eller, det skjønner jeg, men det kompliserer installasjonen i bakdørene en hel del.

Hva skal de ha for installasjonen?
PS! Jeg driver med det samme, men har foreløpig ikke laget noen slik pakke siden jeg ikke har noen manual klar.

Tror det hadde holdt lenge for min del med nye høytalere foran og evt en sub. Bakre høytalere føler jeg ikke er et så stort must.

Frister sterkt å ta meg en roadtrip til Kløfta for å få fikset det av deg SH! Føler en viss trygghet at folka som skal herje i bilen har en del erfaring fra før av :)
2017 Tesla Model S 75D, Deep Blue Metallic, AP, FSD

JorEl

Hadde vært kjekt om Elbilforum-brukere kunne fått en fin rabatt ;)

Ellers så har jeg også bare Standard-Lyd og tror en sub ville gjort underverker. Ca 80-90% av watten blir vel brukt av bassen. Derfor tenker jeg å skru sub-volumet opp og skru ned litt på EQ i bilen. Det håper jeg kunne gjort at subben ble integrert i lydbildet nokså sømløst. Eller?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

alda

Sitat fra: JorEl på onsdag 30. januar 2019, klokken 14:07
Hadde vært kjekt om Elbilforum-brukere kunne fått en fin rabatt ;)

Ellers så har jeg også bare Standard-Lyd og tror en sub ville gjort underverker. Ca 80-90% av watten blir vel brukt av bassen. Derfor tenker jeg å skru sub-volumet opp og skru ned litt på EQ i bilen. Det håper jeg kunne gjort at subben ble integrert i lydbildet nokså sømløst. Eller?
Samma här, har länge tänkt tanken på att komplettera standardanläggning med en enkel aktiv sub bak. Frågan för min del är om det finns någon billigare lösning än den från Bilkomponenter... Oaktuellt att betala 11' för en sub, det blir för dyrt.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

o.b.lix

Sitat fra: alda på torsdag 31. januar 2019, klokken 15:18
Frågan för min del är om det finns någon billigare lösning än den från Bilkomponenter... Oaktuellt att betala 11' för en sub, det blir för dyrt.

Jeg hadde denne i min forrige S, fantastisk punch og lyd fra så liten boks.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

SH aka F_P

Meld dere inn som medlemmer hos tocn.no 11% rabatt hos bilkomponenter.no som standard medlem, 13% som signaturmedlem

PS! Rabatten gjelder på veil.priser

PS2! Subwooferen koster såpass siden kassen er utviklet og håndlaget i Norge
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Wibla

Sitat fra: SH aka F_P på torsdag 31. januar 2019, klokken 23:06

PS2! Subwooferen koster såpass siden kassen er utviklet og håndlaget i Norge

Høres ut som en god kandidat for produksjon i utlandet? :laugh:
2018 Tesla Model S 75D

Vegard Winther

"Forskjellen på standard og Ultra Hifi er 200 watt og 560 watt og at Ultra Hifi har subwoofer."

Hvilken rolle spiller dette med tanke på oppgradering av lydanlegget? Hvor mye bedre blir lyden egentlig ved lydisolering, høytalere og sub, når man fremdeles driver det hele med standard forsterker som er såpass mye svakere enn forsterkeren i Hi-Fi-anlegget?

Wibla

Man driver ikke "det hele" med samme forsterkeren som før, subwooferen har egen forsterker.

I praksis betyr det fuck all.

Jeg savner kun litt mer bass i min 2018 TMS uten hifi.
2018 Tesla Model S 75D

JorEl

#42
Min mening er at å sette inn en aktiv sub, altså en sub med integrert forsterker, så avløser man den forsterkeren som allerede er installert. Standard-forsterkeren kan konserntrere seg om Standard-høytalerene.
I tillegg vil den nye aktive subwooferen gi et helt annet trøkk, og den tar seg av bassen som er det som krever mest watt/energi. Tilsammen gir dette et mer fullverdig lydbilde og man kan spille (litt) høyere. Da vil lyden oppfattes som "mye bedre".
For meg er det viktig å sette inn en sub som passer sammen med de andre høytalerene. Dette har jeg gjort 2 ganger, og første gangen satte vi inn en middels stor sub fra Pioneer, og det ble kjempebra. Andre gangen ble det satt inn en stor 12"-sub fra Pioneer og det ble mislykket.

Har aldri satt inn noe selv i bil og heller ikke isolert. Skulle dørene mine blitt åpnet/plukket fra hverandre ville jeg fått inn litt isolasjon. Isolasjon er sikkert kjekt selv når man ikke bruker anlegget :)

Er det noen som vet om noen flinke installatører i Rogaland/Sunnhordaland?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Klykken

Aktiv sub eller sub med ekstern forsterker betyr ingenting for forsterker(e) som allerede driver de øvrige høyttalerne i bilen.
Og, du vil ikke få god nok lyd i en ettermontert sub uten at den har en egen forsterker.

Vit også at du må ha 12V strøm for å drive en forsterker til sub, uavhengig av om den er integrert i kassen eller ekstern. En forholdsvis tykk strømledning. Samt jording. Du må også ha signalkabel, enten høynivå (signal fra høyttalerkablene) eller lavnivå (RCA-kabel). Og du må ha remote-kabel for å slå av/på forsterkeren. Å montere en slik sak vil sikkert forringe litt garantier i bilen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JorEl

Klykken; Aktiv sub eller sub med ekstern forsterker betyr ingenting for forsterker(e) som allerede driver de øvrige høyttalerne i bilen.

Det som ligger i bunn av mitt resonement er at man må gå inn i EQ og skru ned på de laveste HZene som subwooferen booster opp. Da trenger jo ikke forsterkeren forsterke opp bassen så mye, siden subben tar over arbeidet. (Dette virker i min teoretiske verden + placebo :P)
Om man skal spille 3desibel høyere så må man vel doble wattene på forsterkeren, så jeg vet det ikke blir så mye i praksis, men det går den rette veien :)


Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA