Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Premium Lyd

Startet av depalma, torsdag 29. juni 2017, klokken 09:57

« forrige - neste »

Kim Kim

Sitat fra: snd på torsdag 29. juni 2017, klokken 22:18
Sitat fra: depalma på torsdag 29. juni 2017, klokken 22:01
Prøvekjørte en demobil idag og spurte om jeg kunne få prøvesitte en bil med premium-lydpakken og en med standard. Selgeren sa at demobilen hadde begge installert og at det var bare for meg å veksle mellom dem ved å krysse på eller av for "Dolby Sourround Sound" checkboxen... Veldig lugubert egentlig for det var veldig god lyd med minimal forskjell når jeg togglet mellom dem. Kan vel ikke være reelt?

Selgeren har ikke peiling i det hele tatt. FYI: Dolby slått av gir best/riktig lyd med mindre kilden virkelig er Dolby-mikset.

Sant, og tidlige tester viste at selv dolbyklider låt likt / bedre uten denne haket av.
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

kirky

Men samtidig føler jeg at med Dolby av så blir det alltid kluss med kanalseparasjon, balanse, delay etc, nesten uansett hva man gjør. Med den på blir det lettere å få et mer balansert lydbilde, om enn med litt mindre stereoperspektiv. Alt dette med UHF.

2019 Long Range S, HW3, CCS.

snd

Å få lyden framover i bilen skal gi mindre kluss som du sier, men prøv å heller sette fader helt fram.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

fonberg

Sitat fra: Softblue på torsdag 29. juni 2017, klokken 11:40
Forskjellen på standard og Ultra Hifi er 200 watt og 560 watt og at Ultra Hifi har subwoofer.

Riktig at UHF har mye kraftigere forsterker, samt sub. UHF har i tillegg større/kraftigere høyttalere i dørene foran, samt høyttalere i bakluka. Mulig det også er noen flere ekstra høyttalere foran sammenlignet med standardanlegget?

For min del er UHF ett av fire tilvalg som er "obligatorisk", de tre andre er soltak (pga. takstativmulighet) og luft (pga. bakkeklaring) og AP (pga. komfort, coolness og ekstra sikkerhet).
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

daktari

F_P er sikker eksperten her men ser ut som det også er ekstra mellomtone i dashbordet.

https://www.whathifi.com/features/how-tesla-developed-in-car-audio-system-model-s-saloon
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Quintilian

Sitat fra: depalma på torsdag 29. juni 2017, klokken 09:57
Hva tenker folk om lydpakken som Tesla tilbyr for 20 700,-? Hva er i så fall forskjellen fra standardpakken og er det stor forskjell lydmessig sånn egentlig? Jeg er på ingen måte audiofil men setter pris på god lyd.
Leser at lyden i nyeste TMS er forbedret, holder det kanskje bare å ettermontere sub i bagasjerommet?

Kort fortalt:
Kjøpte vår første S85 i begynnelsen av 2014 med lydpakke. Godt fornøyd og god trøkk.

Oppgraderte til 4x4 og AP i desember 2015 men var da nødt til å droppe lydpakka (kjøp av inventorybil for å få "gammel" pris, og ingen biler hadde utstyrskombinasjonen vi ønsket; så da ble det et kompromiss og dropping av lyd)... For et bomkjøp!

Lyd uten lydpakka er rett og slett ÆSJ! Helt forferdelig.... Vi hører ikke mye på "dunk dunk"-musikk; men savner uansett bass i alt som spilles.... Det ble så ille at vi til slutt valgte å gå for en aftermarket-oppgradering av lydsystemet....

NVX B.O.O.S.T subwooferpakke (sub + egen forsterker) og ny tokanals forsterker + høyttalere til A-stolpe og fremdørhøyttalere gjorde susen!

Nå er vi godt fornøyd. Denne pakka er enda bedre enn Tesla sin men endte på rundt 35k. Hadde vi valgt om igjen hadde det nok blitt lydpakke fra tesla rett og slett for å slippe styret med ettermontering og høyere pris...

Men bil med "standardlyd" er fullstendig uaktuelt.

fitzox

Kan man ettermontere/oppgradere standard til premium HiFi? Pris?
Har en mod x 100d, 2018
Tesla X100D
Xpeng G3 smart

SH aka F_P

Det kan du dessverre ikke. Grunnen er helt ulikt oppsett. Både på forsterkersiden, på høyttalere, ledningsnett, og ikke minst at du må få med Tesla på laget skal du få aktivert det hele i etterkant.

Til X (og S) så anbefaler vi alltid å starte med en subwoofer. Det hjelper veldig på lyden. F.eks denne - https://www.bilkomponenter.no/products/spesialbygd-subwoofer-tesla-model-x


Sitat fra: fitzox på tirsdag 18. desember 2018, klokken 20:37
Kan man ettermontere/oppgradere standard til premium HiFi? Pris?
Har en mod x 100d, 2018
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Contango

Sitat fra: SH aka F_P på onsdag 19. desember 2018, klokken 08:12
Til X (og S) så anbefaler vi alltid å starte med en subwoofer. Det hjelper veldig på lyden. F.eks denne - https://www.bilkomponenter.no/products/spesialbygd-subwoofer-tesla-model-x

Jeg har testkjørt et par TMS'er og kjøpte en med HiFi. Den første test TMSen var en '17 uten HiFi. Ikke god lyd. Den neste var en demobil - antagelig en '18 som jeg trodde hadde HiFi. Mellomgod lyd. I vår nye HiFi '18 er det  lyd vi er veldig fornøyde med. Har det vært noen endringer av komponenter i HiFi pakken det siste året eller to? Eller har ny MCU også forbedret lydkvaliteten?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

SH aka F_P

Sitat fra: Contango på onsdag 19. desember 2018, klokken 13:25
Sitat fra: SH aka F_P på onsdag 19. desember 2018, klokken 08:12
Til X (og S) så anbefaler vi alltid å starte med en subwoofer. Det hjelper veldig på lyden. F.eks denne - https://www.bilkomponenter.no/products/spesialbygd-subwoofer-tesla-model-x

Jeg har testkjørt et par TMS'er og kjøpte en med HiFi. Den første test TMSen var en '17 uten HiFi. Ikke god lyd. Den neste var en demobil - antagelig en '18 som jeg trodde hadde HiFi. Mellomgod lyd. I vår nye HiFi '18 er det  lyd vi er veldig fornøyde med. Har det vært noen endringer av komponenter i HiFi pakken det siste året eller to? Eller har ny MCU også forbedret lydkvaliteten?

Ser ikke slik ut, men jeg skal ikke si det helt sikkert.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

fitzox

Kan være en løsning det ja. Men må ha det ferdig montert. Bor i Bergen... Noen tips?


Sitat fra: SH aka F_P på onsdag 19. desember 2018, klokken 08:12
Det kan du dessverre ikke. Grunnen er helt ulikt oppsett. Både på forsterkersiden, på høyttalere, ledningsnett, og ikke minst at du må få med Tesla på laget skal du få aktivert det hele i etterkant.

Til X (og S) så anbefaler vi alltid å starte med en subwoofer. Det hjelper veldig på lyden. F.eks denne - https://www.bilkomponenter.no/products/spesialbygd-subwoofer-tesla-model-x


Sitat fra: fitzox på tirsdag 18. desember 2018, klokken 20:37
Kan man ettermontere/oppgradere standard til premium HiFi? Pris?
Har en mod x 100d, 2018
Tesla X100D
Xpeng G3 smart

Klykken

Sitat fra: fitzox på onsdag 19. desember 2018, klokken 19:58
Kan være en løsning det ja. Men må ha det ferdig montert. Bor i Bergen... Noen tips?
https://bilradiospes.no/produkter/tesla-lydoppgraderingspakke

Disse holder til i Bergen. Var seriøs sjappe i sin tid, og tviler på at det er  endret. Hør pris på din bil.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

o.b.lix

Sitat fra: Klykken på onsdag 19. desember 2018, klokken 20:39
https://bilradiospes.no/produkter/tesla-lydoppgraderingspakke

Disse holder til i Bergen. Var seriøs sjappe i sin tid, og tviler på at det er  endret. Hør pris på din bil.

De er flinke, men be om fast pris, ellers blir de fort dyre.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

SH aka F_P

Har en som fikser det for deg i Bergen om du kjøper den kassen :)

Sitat fra: fitzox på onsdag 19. desember 2018, klokken 19:58
Kan være en løsning det ja. Men må ha det ferdig montert. Bor i Bergen... Noen tips?


Sitat fra: SH aka F_P på onsdag 19. desember 2018, klokken 08:12
Det kan du dessverre ikke. Grunnen er helt ulikt oppsett. Både på forsterkersiden, på høyttalere, ledningsnett, og ikke minst at du må få med Tesla på laget skal du få aktivert det hele i etterkant.

Til X (og S) så anbefaler vi alltid å starte med en subwoofer. Det hjelper veldig på lyden. F.eks denne - https://www.bilkomponenter.no/products/spesialbygd-subwoofer-tesla-model-x


Sitat fra: fitzox på tirsdag 18. desember 2018, klokken 20:37
Kan man ettermontere/oppgradere standard til premium HiFi? Pris?
Har en mod x 100d, 2018
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

fitzox

Good.
Venter noen svar fra tesla, og tenker litt på saken. Kommer tilbake hvis interessant. Takk for godt tips!
Tesla X100D
Xpeng G3 smart

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA