Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Premium Lyd

Startet av depalma, torsdag 29. juni 2017, klokken 09:57

« forrige - neste »

depalma

Hva tenker folk om lydpakken som Tesla tilbyr for 20 700,-? Hva er i så fall forskjellen fra standardpakken og er det stor forskjell lydmessig sånn egentlig? Jeg er på ingen måte audiofil men setter pris på god lyd.
Leser at lyden i nyeste TMS er forbedret, holder det kanskje bare å ettermontere sub i bagasjerommet?

krister461

Lyd er veldig individuelt. Etter å ha hatt Tesla med lydpakke i 3 år er det i alle fall ikke aktuelt for meg å gå tilbake til standard lyd. Hvor langt man kommer med sub i bagasjerommet vet jeg riktignok ikke.

Rolf Gjerdsjø

Viktigste anbefalingen å gi er å dra til en Teslabutikk og høre selv. Her inne deler vi oss omtrent på midten, men mye koker ned til hva du hører på. Om du stort sett bare har på radioen kommer du langt med std. Ønsker du en musikkopplevelse det svinger av, så går du for premium.

Jeg personlig gikk for premium, men jeg irriterer meg stort sett grønn over std. anlegg hos de fleste produsenter uansett!  ;)
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

rsomby

Liker du god lyd og er opptatt av musikk så vil du få mye glede over premium lyd.

Hører du på radiosnakking og klarer deg med en liten boombox på hyllen i stuen hjemme, så er det kanskje ikke nødvendig med premium.

Jeg kan anbefale premium lyd, det låter bra.

Softblue

#4
Bare å bestille. Forskjellen på standard og Ultra Hifi er 200 watt og 560 watt og at Ultra Hifi har subwoofer. Tredjepartsløsninger blir minst like dyre med subwoofer. I tillegg vil ikke Tesla kunne gjøre softwareoppdateringer på tredjepartsanlegg.
Videre har Tesla høytalere med 2 ohm impedans og sub med 1 ohm, så det er ikke bare å bytte i andre høytalere som normalt sett har 4 ohm og 2 ohm for sub. Da må man eventuelt begynne helt forfra med ny forsterker.
Light Harmonics og NX er vel de eneste som leverer til Tesla. Etter det jeg husker, så er det er noen JBL som er målt til 2,3 ohm som også kan brukes. Men eneste grunnen til å velge disse anser jeg vel å være at man ikke bestilte med Ultra Hifi til å begynne med eller at man har kjøpt en brukt uten Ultra Hifi.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

bullfinch

Jeg hadde kjøpt meg et godt hjemmekino anlegg for pengene. Men jeg er rimelig kjip også.

Sent from my E5823 using Tapatalk


Kim Kim

#6
Jeg hadde UHF i min forrige 2015 ModelS i ett år, og kjøpte en inventory med standard lyd.
Standardanlegg fikk meg på dårlig humør, og er virkelig ikke bra

Har du tid og ikke trenger legge alle pengene i egenandelen om du har lån hadde jeg kjøpt standard lyd, og så Light Harmonics sin høytalerpakke til 9900 først.
Det er en stor sjans for at du faktisk blir så fornøyd med de at du ikke føler behovet for sub. Suben har ikke kommet enda så jeg har foreløpig bare denne høytalerpakken, og er storfornøyd. Klarere lyd, kan spille høyere uten forvrengning.
Om du så ønsker hadde jeg kjøpt Suben til ytterligere 9900 eller noe når den kommer. Jeg gjør nok dette, selv om jeg faktisk hadde klart meg uten.

Dette krever litt egeninnsats, men er du lydinteressert er det absolutt verdt det.

Enkleste vei ut er UHF som du sikkert også blir fornøyd med.

Så kort oppsummert, klarer du deg med høyatlerpakken til 9900 kommer du billigere unna og får bra lyd.
Om du etter en tid ønsker sub har du fortsatt betalt mindre enn UHF og har mye bedre lyd enn UHF med litt egeninnsats.
Ingen SW oppgradering kan gi deg samme lyd som i light harmonics sine oppgraderinger.

edit: om du går for light harmonics kan du lyddempe dørene litt også samtidig :) er helt klart verdt det








Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

daktari

Noen som vet om det kan fungere å ettermontere frontelementer fra UHF i en standardbil? Gå fra 6" til 8" foran altså, men med samme forsterker? Og ikke minst vil man merke det?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kim Kim

Sitat fra: daktari på torsdag 29. juni 2017, klokken 14:11
Noen som vet om det kan fungere å ettermontere frontelementer fra UHF i en standardbil? Gå fra 6" til 8" foran altså, men med samme forsterker? Og ikke minst vil man merke det?

På Light harmonics høytaler sett er alle fire høytalerene identiske, så de passer både foran og bak.
Så det burde vel bety at man skulle kunne gjøre dette ja.
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

F_P

Det går, men 8" er dimensjonert til den ekstra forsterkeren som er i UHF, så det blir på ingen måte ideelt. Antakelig vil du oppleve at de er tyngre å drive = lavere lydtrykk

Sitat fra: daktari på torsdag 29. juni 2017, klokken 14:11
Noen som vet om det kan fungere å ettermontere frontelementer fra UHF i en standardbil? Gå fra 6" til 8" foran altså, men med samme forsterker? Og ikke minst vil man merke det?
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

daktari

Har ikke vært over trinn 6 enda :-[
Så blir kanskje ikke noe problem?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

BMW850

Ta en kikk på denne linken. Premium-anlegget overgår Audi`s toppanlegg til tre ganger prisen. Men selvfølgelig, prisen er tredoblet siden 2013 da jeg bestilte. Forsåvidt også prisen på det meste av ekstrautstyr pga dollarkurs. Allikevel, premiumanlegget er vanvittig bra  :+1:

http://insideevs.com/tesla-model-s-sound-system-gets-extraordinary-rating/
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

depalma

Prøvekjørte en demobil idag og spurte om jeg kunne få prøvesitte en bil med premium-lydpakken og en med standard. Selgeren sa at demobilen hadde begge installert og at det var bare for meg å veksle mellom dem ved å krysse på eller av for "Dolby Sourround Sound" checkboxen... Veldig lugubert egentlig for det var veldig god lyd med minimal forskjell når jeg togglet mellom dem. Kan vel ikke være reelt?

krister461

Du skal høre mye...

Nei, selvsagt ikke reelt. Lydpakken er der uavhengig om Dolby er av eller på.

snd

Sitat fra: depalma på torsdag 29. juni 2017, klokken 22:01
Prøvekjørte en demobil idag og spurte om jeg kunne få prøvesitte en bil med premium-lydpakken og en med standard. Selgeren sa at demobilen hadde begge installert og at det var bare for meg å veksle mellom dem ved å krysse på eller av for "Dolby Sourround Sound" checkboxen... Veldig lugubert egentlig for det var veldig god lyd med minimal forskjell når jeg togglet mellom dem. Kan vel ikke være reelt?

Selgeren har ikke peiling i det hele tatt. FYI: Dolby slått av gir best/riktig lyd med mindre kilden virkelig er Dolby-mikset.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA