Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kampanjerente-tesla uten lademulighet hjemme - galskap?

Startet av olavxxx, onsdag 28. juni 2017, klokken 23:43

« forrige - neste »

olavxxx

Hva synes dere om å kjøpe en tesla x75d til kampanjerenten nå - uten at man kan lade hjemme?

Det som taler for er:
* Kjører ganske lite bil (ca 12.000 i året), i teorien trenger man da ikke lade så mye.. Men samtidig blir jeg jo da avhengig av superladere.

Det som taler i mot:
* Sparer ingen penger på å bytte fra bensin til elbil (regnestykke: 17.000 i bensin og ca 6000 i bompenger (samt 10.000 i parkering))
* Avhengig av å lade "andre steder" enn hjemme, men skal sies at det bygges ladestasjoner i bydelen her for tiden.
* Jeg er usikker på hvor mye strøm tesla model x75d taper per natt om vinteren? (hvis vi må lade hver uke, tror jeg ikke at jeg gidder "jobben").

En S75D kan jo også være mulig, men X frister mer siden jeg egentlig er mest en fan av stasjonsvogn.
Alternativt kan det være at jeg må nok en gang skrinlegge min iver etter elbil, frem til jeg kan lade der jeg bor. Det neste året nå blir det antageligvis kjørt vesentlig mindre bil enn før :P

Bytte til elbil (x75d) vil nok øke bilutgiften med ca 30.000kr i året, men da går man jo fra en 2005 sedan med 152.000km til en helt ny Tesla med autopilot osv.. Så det har jo en verdi i seg selv, komfort, sikkerhet, miljø, mindre kupestøy osv...

Noen tanker fra folket? Jeg vet jo det er litt galskap og inni meg er det en liten stemme som roper at jeg bør vente til vi bor et sted med fast lademulighet.

nie

Mitt første år som Tesla-eier hadde je ikke mulighet for lading hjemme. Det gikk helt fint da jeg hadde god lademulighet på jobb.
Hjemmeladingen (ny garasje) er nå på plass og da blir alt mye enklere.
Men kan du lade på jobb så går det helt fint uten hjemmelading.

olavxxx

Jeg går til jobb. Men samboeren må kjøre bil i jobben. Hun kan i teorien noen ganger få ladet der. Men i utgangspunktet er det nok superlader ca 15min unna og offentlige plasser i sentrum.

Vet du hvor mange km range du mister hver natt om vinteren?

Hodetelefoner

Du må lade hver uke. Men du gidder selvfølgelig dette. Er ikke et problem når du får bilen. Du må ut å handle en gang eller to i uken uansett. Da lader du ;)  bilen er full når du og kona kommer ut med ikea posene :)

o.b.lix

Et viktig argument for meg når jeg kjører Tesla - det er de to sikreste bilene (S og X) testet i USA noensinne.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

DagfinnN

Sitat fra: olavxxx på torsdag 29. juni 2017, klokken 00:13
Vet du hvor mange km range du mister hver natt om vinteren?
Du kan komme ned mot 3 - 4 km i døgnet i tap om du setter på strømsparing og kobler fra kommunikasjonen. Det siste er ikke så ille som det høres - medfører bare at det tar lenger tid å få kontakt med bilen fra app. Uten å koble fra, blir det ca det dobbelte av tap pr døgn.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

ModelXoslo

Jeg kjørte på rett og slett fordi jeg vil oppgradere, og pga den gode dealen.

Jeg har ingen lademulighet hjemme, og egentlig ingen på jobb selv om det kan lades om jeg absolutt trenger.

Finner så mange ladere rundt om, og jeg regner med at det vil bli en god del mer fremover.

Spar på referral og få den gode renten så tipper jeg at du også skal bli meget fornøyd!
X75D bestilt - Sent august - September levering

olavxxx

Sitat fra: ModelXoslo på onsdag 05. juli 2017, klokken 10:35
Jeg kjørte på rett og slett fordi jeg vil oppgradere, og pga den gode dealen.

Jeg har ingen lademulighet hjemme, og egentlig ingen på jobb selv om det kan lades om jeg absolutt trenger.

Finner så mange ladere rundt om, og jeg regner med at det vil bli en god del mer fremover.

Spar på referral og få den gode renten så tipper jeg at du også skal bli meget fornøyd!
Ja, per i dag er jo teslaen eneste som kan eies uten å ha lademulighet, så fremt man tar noen superladingturer i måneden. Den viktigste strekningen blir nok bergen-nordfjordeid, hvor det er 239 km mellom superladere. Bør gå greit også om vinteren

Lassen

Ble en S75D på meg og uten lademulighet her og, men har lademulighet på jobb. Utenom jobb så tenker jeg å kjøpe chademo adapter og toppe med det utenom når det trengs i hverdagen.
Model S 75D - Midnight Silver, AP 2.0, HIFI, Vinterpakke, 21" Arachnid

1000kwh


spirrevipp

Ja, jeg snakket med selger i går, og informasjonen de hadde fått var at den gjaldt ut denne uken.
Opprinnelig var det ut juni men så ble det lagt til en uke. Det kan jo skje igjen at de utvider, men renten kan være borte allerede på mandag.

...samtidig, dette er jo typisk noe en selger kan finne på å si for å lande en handel.  ;D
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

1000kwh

Sitat fra: spirrevipp på lørdag 08. juli 2017, klokken 09:19
Ja, jeg snakket med selger i går, og informasjonen de hadde fått var at den gjaldt ut denne uken.
Opprinnelig var det ut juni men så ble det lagt til en uke. Det kan jo skje igjen at de utvider, men renten kan være borte allerede på mandag.

...samtidig, dette er jo typisk noe en selger kan finne på å si for å lande en handel.  ;D
Jeg tenkte mer på om den kan økes plutselig om 6 mnd eller 1 år når man har fått lånet.

spirrevipp

Har ikke sjekket detaljene selv, det jeg har lest i andre tråder er at den følger styringsrenta, så da vil den være forholdsvis stabil selv om den selvsagt kan økes over tid.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

olavxxx

Sitat fra: spirrevipp på lørdag 08. juli 2017, klokken 09:36
Har ikke sjekket detaljene selv, det jeg har lest i andre tråder er at den følger styringsrenta, så da vil den være forholdsvis stabil selv om den selvsagt kan økes over tid.
Samme jeg ble fortalt av selger, den skal følge styringsrenten og øke/senkes tilsvarende.

1000kwh

Har fått bekreftet av DNB at renten følger de generelle rentesvingningene. Altså vil det være forholdvis rimeligere også i fremtiden.

Fikk også bekreftet at Tesla sponser dette lånet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA