Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan e-Golf fungere som familiebil?

Startet av oggaman, onsdag 28. juni 2017, klokken 12:03

« forrige - neste »

oggaman

Familie på 4. 2 barn på 6 og 4 år som begge bruker fremoverlente stoler. Ikke lenger behov for vogn.

Hvordan er bagasjeplassen på denne? Regner med at jeg kan ha takboks om jeg trenger ekstra plass.

Har av og til behov for frakt av sykler. Hvordan gjøres dette enklest i golfen?

Ecinnaj

Det lurer jeg også på :)

Jeg og mine 2 barn på 2 og 6 venter på den nye golfen og jeg tror det vil gå bra :)

Men er jo som du sier mtp sykkel ;)

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk


krister461

Det kommer an på...

For vår del er e-golf bil nr 2. Jeg er 190cm, så jeg og 5-åringen må krangle litt om plassen når han sitter bak meg. Hadde vært litt slitsomt om vi måtte ha det slik på langturer.

Bagasjeromsplassen er også begrenset - men det avhenger jo av hva man liker å pakke med seg. Takboks eller sykler bør gå fint gå på taket.

Når det gjelder rekkevidde så bør jo ting gå fint. Jeg har kjørt Kristiansund - Bergen med en 2014 e-golf uten problemer. Man må bare beregne inn litt ladetid på langturene. :)

eivhelle

Svaret er ubetinget ja. Det er kun et spørsmål om komfort og planlegging.

Hvis referansen din til familiebil er en Audi Q7, vil overgangen til en e-golf virke enorm. Du vil da ha blitt vant til å få med deg alt du tenke på av ting som kanskje kan komme til nytte og kan pakke ukritisk. Jeg byttet ut en VW Touareg med e-golf, og den største praktiske forskjellen er at man i dag bruker 90% av det man pakker med seg i stedet for 50%.

Husk at dagens e-golf er større enn det de fleste vanlige familiebiler var på 70 tallet. Og du har fortsatt muligheten til å montere en diger takboks om behovet for ekstra bagasje skulle melde seg.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

krister461

Det er verdt å huske på at om det bare er noen få dager i året man trenger stor bil, så er det mye å velge i på nabobil.no :)

oggaman

Referansen min er en Peugeot 5008, 7-seter med hengerfeste. Denne har veldig stor plass og passer perfekt til Danmarksferie, ha med to ekstra unger, hente sofa på Ikea osv.

"Problemet" er at vi bruker bagasjeromsplassen, hengerfestet og de to ekstra setene en sjelden gang i blant.

Kona er overbevist om at vi trenger en stor bil som kan takle alle utfordringer. Jeg mener at vi kan låne/leie bil de få gangene vi skal gjøre noe spesielt.

krister461

Du får benytte anledningen til å slå til på en Tesla da. :) Kampanjerente på 0,25% om man bestiller i juni. Da får du både el-bil og stor plass. :)

(Beklager avsporing)

oggaman


geear

Sitat fra: oggaman på onsdag 28. juni 2017, klokken 12:03
Familie på 4. 2 barn på 6 og 4 år som begge bruker fremoverlente stoler. Ikke lenger behov for vogn.

Hvordan er bagasjeplassen på denne? Regner med at jeg kan ha takboks om jeg trenger ekstra plass.

Har av og til behov for frakt av sykler. Hvordan gjøres dette enklest i golfen?
Vi er to voksne og barn på 1, 6 og 9. Vi har en 7-seters X5, så det er enklest å velge den på langtur med alle mann, men klarer fint alle fem i Golfen. Med forbehold om bagasjemengde (ikke vogn eller takboks) så hadde vi fint klart en vest-øst tur i Norge med den. Komforten for vedkommende i midten bak er nok diskutabel over tid, men folk har sikkert kjørt lenger med fem mann på en moped. Med lange folk foran blir det også verre.

Ulempen med behov for takboks eller sykkelstativ på taket er at det er litt jobb i montering/demontering hver gang man skal bruke det, fordi ellers gir det en del lyd og luftmotstand. Men du får greie takbøyler (Whispbar bl.a.) og det beste alternativet for sykkelfrakt er EGENTLIG med hengerfeste bak. Brink leverer til e-Golf, ca. 6500,- med ledningsnett og avtakbar kule. Det er en knott på kula som gjør at du ikke får på vanlig tilhenger, men en del sykkelstativ går fint. Hvis ikke finnes det vinkelsliper også for å modifisere enten sykkelstativet eller kula. Kjøper du et som kan vippes ned får du opp luka med sykler på kroken også, og om det skulle være krise klarer du jo da også takboks i tillegg.

ReneM

Ingen problem som familiebil!

Vi er 4. Barna er 1 og 2 år og det går helt fint.

Om 3 uker blir det langtur fra Bergen til Sverige. Litt planlegging men forventer ingen problemer.

Vi kommer fra en 508 RXH. Litt tilpasning kreves ;)
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

krister461

Sitat fra: oggaman på onsdag 28. juni 2017, klokken 13:15
Blir nok litt i dyreste laget  :)
Skjønner det. Vær obs på at man kan få pent brukte fra Tesla til 424k med 4 års /80k km garanti. Denne har skinnseter og tech-pakke:
https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA3S13EFP29616

(Skal slutte med Tesla-maset nå) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA