Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer ny Mercedes B-klasse (barnefamilie)

Startet av oggaman, tirsdag 27. juni 2017, klokken 14:00

« forrige - neste »

Pigeonbay

Me tok Edition pluss cruise control (vart standard etter me bestilte så slapp å betale for den), skinnseter (praktisk for barnefamilier), smarttelefonpakke (veldig snedig for musikk og navigasjon), flotte 18" felger og setekomfortpakke som var inkludert. Endte på 304k meiner eg med vinterdekk og levering.
Er ingenting eg savner av utstyr til bilen.

Cruise control er eit must for mest mulig økonomisk kjøring.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


Egil Fonn

Sitat fra: oveduesund på tirsdag 04. juli 2017, klokken 12:07

Cruise control er eit must for mest mulig økonomisk kjøring.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk

Cruice control er et must, men ikke pga økonomisk kjøring. I kupert terreng får jeg alltid lavere forbruk uten cruice control.
Paddene bak rattet er kjekkt å ha.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

AW

Jeg har vært å kikket på en fin hvit 2016 (16000km) modell edition til 250000. Denne har skinn, flotte svarte 18" felger og ryggekamera, men mangler cruise controll og navi. Sistnevnte skal i følge forhandleren ikke koste mange kr å få. I forhold til e golf så mangler bilen en del kjekt, men ikke "må ha" utstyr, men til gjengjeld er plassen mye bedre, sterkere motor og mye bedre sittestilling for meg på 1,94 og dårlig rygg. Jeg har prutet fra 259, men føler at prisen fortsatt er noe høy.
Kia Soul EV 2015 Exclusive

1000kwh

Sitat fra: AW på onsdag 05. juli 2017, klokken 20:26
Jeg har vært å kikket på en fin hvit 2016 (16000km) modell edition til 250000. Denne har skinn, flotte svarte 18" felger og ryggekamera, men mangler cruise controll og navi. Sistnevnte skal i følge forhandleren ikke koste mange kr å få. I forhold til e golf så mangler bilen en del kjekt, men ikke "må ha" utstyr, men til gjengjeld er plassen mye bedre, sterkere motor og mye bedre sittestilling for meg på 1,94 og dårlig rygg. Jeg har prutet fra 259, men føler at prisen fortsatt er noe høy.
Jeg er skeptisk til verdifallet på B-klassen.

Mangel på hurtiglader er så dumt fordi B-klassen fortsatt er den beste elbilen for familiene.

AW

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 05. juli 2017, klokken 21:11
Sitat fra: AW på onsdag 05. juli 2017, klokken 20:26
Jeg har vært å kikket på en fin hvit 2016 (16000km) modell edition til 250000. Denne har skinn, flotte svarte 18" felger og ryggekamera, men mangler cruise controll og navi. Sistnevnte skal i følge forhandleren ikke koste mange kr å få. I forhold til e golf så mangler bilen en del kjekt, men ikke "må ha" utstyr, men til gjengjeld er plassen mye bedre, sterkere motor og mye bedre sittestilling for meg på 1,94 og dårlig rygg. Jeg har prutet fra 259, men føler at prisen fortsatt er noe høy.
Jeg er skeptisk til verdifallet på B-klassen.

Mangel på hurtiglader er så dumt fordi B-klassen fortsatt er den beste elbilen for familiene.

Det er absolutt et stort ankepunkt, men jeg bor i haugesund og kjører 50 km t/r jobb. I tillegg kommer vi til både bergen og stavanger uten å måtte lade så jeg tviler på at det blir et stort savn, bortsett fra når vi en gang skal selge da. Selger påstår at man lader fullt i hurtiglader på tre-fire timer. Det betyr at en times stopp vil gi en god del ekstra km. Det er uansett snakk om bil nr to for vår del så jeg tviler på at dette blir noe problem i det daglige.
Kia Soul EV 2015 Exclusive

Pavel Kolotilov

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 05. juli 2017, klokken 21:11
Mangel på hurtiglader er så dumt fordi B-klassen fortsatt er den beste elbilen for familiene.

Helt enig!
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

Pigeonbay

Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 05. juli 2017, klokken 06:53
Sitat fra: oveduesund på tirsdag 04. juli 2017, klokken 12:07

Cruise control er eit must for mest mulig økonomisk kjøring.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk

Cruice control er et must, men ikke pga økonomisk kjøring. I kupert terreng får jeg alltid lavere forbruk uten cruice control.
Paddene bak rattet er kjekkt å ha.
Mulig det er bedre å kjøre vanlig i kupert terreng. Kjører du i + då eller? Eg synes iallfall cruise control hjelper veldig på motorveier der den er flinkere enn foten min til å holde jevn fart. I lange nedoverbakker er det også ganske deilig å berre sette bilen i fartsgrense og slippe å tenke på bremsing.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


Pigeonbay

Sitat fra: AW på onsdag 05. juli 2017, klokken 22:02
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 05. juli 2017, klokken 21:11
Sitat fra: AW på onsdag 05. juli 2017, klokken 20:26
Jeg har vært å kikket på en fin hvit 2016 (16000km) modell edition til 250000. Denne har skinn, flotte svarte 18" felger og ryggekamera, men mangler cruise controll og navi. Sistnevnte skal i følge forhandleren ikke koste mange kr å få. I forhold til e golf så mangler bilen en del kjekt, men ikke "må ha" utstyr, men til gjengjeld er plassen mye bedre, sterkere motor og mye bedre sittestilling for meg på 1,94 og dårlig rygg. Jeg har prutet fra 259, men føler at prisen fortsatt er noe høy.
Jeg er skeptisk til verdifallet på B-klassen.

Mangel på hurtiglader er så dumt fordi B-klassen fortsatt er den beste elbilen for familiene.

Det er absolutt et stort ankepunkt, men jeg bor i haugesund og kjører 50 km t/r jobb. I tillegg kommer vi til både bergen og stavanger uten å måtte lade så jeg tviler på at det blir et stort savn, bortsett fra når vi en gang skal selge da. Selger påstår at man lader fullt i hurtiglader på tre-fire timer. Det betyr at en times stopp vil gi en god del ekstra km. Det er uansett snakk om bil nr to for vår del så jeg tviler på at dette blir noe problem i det daglige.
Me merker ikkje noko til mangel på hurtiglader i det daglige. Lader om natta og har meir enn nok til dei turene me vil ta. Har ennå til gode å bruke hurtiglader men skal teste det på biltur i sommerferien

AW

Hvor langt kommer du sommer og vinter med normal kjøring. Vintertemp hos oss er stort sett over 0. Hva innebærer smarttelefonpakke?
Kia Soul EV 2015 Exclusive

Pigeonbay

Har nettopp kjørt Bergen-Ustaoset med fullstappet bil (3 voksne, 1 barn og mykje bagasje). Hadde ca 47% batteri når me kom til Eidfjord for første lading (brukte Range Plus). Tok ein middag og is der så var bilen fullada igjen (slike ting tar tid med unger). Tok vel et par timer ca (uten Range Plus-lading). Kjørte så opp til Ustaoset med den store stigningen ved Vøringsfossen og når me kom fram låg batteriet på ca 50%. Så er nesten så ein kjem seg til Ustaoset på ei lading faktisk!

Vinterstid har eg kjørt Bergen-Masfjorden (110 km) og komme fram med 50% på batteriet (kaldt og vått, ingen snø, Range Plus).

Smarttelefonpakke vil seie at bilen er klargjort for Apple Carplay (musikk, navigasjon, meldinger, ringing etc) og Android Auto (Android sin versjon av samme opplegget. Ikkje like gjennomført men bra navigasjon). Du slipper då navigasjon til 4000 og får meir funksjonalitet ut av det heile

AW

Sitat fra: oveduesund på torsdag 06. juli 2017, klokken 21:18
Har nettopp kjørt Bergen-Ustaoset med fullstappet bil (3 voksne, 1 barn og mykje bagasje). Hadde ca 47% batteri når me kom til Eidfjord for første lading (brukte Range Plus). Tok ein middag og is der så var bilen fullada igjen (slike ting tar tid med unger). Tok vel et par timer ca (uten Range Plus-lading). Kjørte så opp til Ustaoset med den store stigningen ved Vøringsfossen og når me kom fram låg batteriet på ca 50%. Så er nesten så ein kjem seg til Ustaoset på ei lading faktisk!

Vinterstid har eg kjørt Bergen-Masfjorden (110 km) og komme fram med 50% på batteriet (kaldt og vått, ingen snø, Range Plus).

Smarttelefonpakke vil seie at bilen er klargjort for Apple Carplay (musikk, navigasjon, meldinger, ringing etc) og Android Auto (Android sin versjon av samme opplegget. Ikkje like gjennomført men bra navigasjon). Du slipper då navigasjon til 4000 og får meir funksjonalitet ut av det heile
Kia Soul EV 2015 Exclusive

KTS

Plassering av beltelåsen i det midterste sete gjør at det blir litt løfting og kav. Jeg fikk plass til bakovervendt cybex sirona og to smale beltestoler. Men døren måtte presses igjen  :)

Har kjørt Bergen-Voss-Bergen en kald og våt høstdag. Ladet ca 1,5timer tilsammen, og hadde en god del strøm igjen da jeg kom hjem.
Bergen-Kvamskogen-Bergen 110km -10grader, ladet med range+ før avreise og hadde 30% igjen da jeg kom hjem.

Skal man ofte mer enn 150km om vinteren så må man beregne at man må lade litt (evt lenge om man skal langt).

Pigeonbay

Har ikkje komme så langt at me trenger tre barneseter ennå men ifølge ei i barnehagen som har samme bil så fekk dei inn tre barneseter baki. Veit ikkje noko om kva type stoler det er då. Passer det ikkje med dine så passer det  ikkje

AW

Sitat fra: KTS på fredag 07. juli 2017, klokken 18:15
Plassering av beltelåsen i det midterste sete gjør at det blir litt løfting og kav. Jeg fikk plass til bakovervendt cybex sirona og to smale beltestoler. Men døren måtte presses igjen  :)

Har kjørt Bergen-Voss-Bergen en kald og våt høstdag. Ladet ca 1,5timer tilsammen, og hadde en god del strøm igjen da jeg kom hjem.
Bergen-Kvamskogen-Bergen 110km -10grader, ladet med range+ før avreise og hadde 30% igjen da jeg kom hjem.

Skal man ofte mer enn 150km om vinteren så må man beregne at man må lade litt (evt lenge om man skal langt).

Det var det jeg kom frem til også. Denne bilen lå litt over budsjettet og da følte vi at det ikke er verdt det når det ender opp med å bli en ren arbeidsbil. Som du skriver så får man plass men det blir for mye styr.
Kia Soul EV 2015 Exclusive

KTS

Har hørt/sett andre som i andre biler fester setet uten unger i. Når ungene skal i setet så drar de ut så mye som mulig av selen, og løsner over bekkenet/hoftene, så kryper ungene på plass før selen strammes igjen.

Ellers gikk min kombo mye lettere i en Kia Soul, men i den bilen får man ikke med mer enn en bag...

Hadde armlenet i døren på Mercedesen vært smalere, eller plassert anderledes, så ville tre seter gått fint...

Ellers fungerer bilen meget fint. Ski og utstyr til 5 er ingen problem. Med gitter mellom bagasjerom og passasjerer får man med en vogn også!  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA