Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva har folk som Max batterikapasitet på 60Ah mod.

Startet av John Doe, søndag 25. juni 2017, klokken 17:04

« forrige - neste »

Beckern

Sitat fra: John Doe på søndag 25. juni 2017, klokken 17:04
Ser noen nevner at max kapasitet er begrenset til 18,7Kwh, men hvor mye har dere med 60Ah modellen etter x antall km.

Sjekket min 14-mod som har gått ca 40000km og med bruk av hurtiglading ca 3 ganger i uken de siste 6 mnd (ukjent bruk tidligere). Servicemenyen viser 18,3Kwh max batterikapasitet..

Min erfaring er at hurtiglading lett gir litt ubalanse i batteriet og at dette gjenspeiles i litt lavere kapasitet.
Gjentatte klattladinger fra høy% til 100 vil etter hvert balansere batteriet og gi en høyere maks kapa.
Dette har vært min erfaring flere ganger når jeg fulgte med på max kapa.


Beckern

Sitat fra: 02jan på mandag 26. juni 2017, klokken 18:19

Så spørsmålet er om programvaren også er med på å bes temme Max. Eller om jeg re'elet har mistet 2 mil kjøring.
Det er vel ingen tvil om at sofware er med på å bestemme, det har vi da sett før også, men om det er tilfelle her er vel et åpent spørsmål.

Strøm Tycoon

Sitat fra: Orbit på tirsdag 27. juni 2017, klokken 08:47
Som nevnt på den andre tråden, ville jeg ikke lagt alt for mye i en enkeltmåling. Har selv tatt 12 noteringer bare siden 1/5, og fått alt fra 29.54 til 30.10 (på 94Ah).

En spredning på 0,56kWh er nå ikke rare greiene det heller.

Pit

#18
2014
78k km
En god del hurtiglading (50-100 ganger?), ellers vanlig 16A lading hver natt.
BMW-routes viser nå kun 17,1 kWt ved 100% :-\

Edit: Bilen var ikke ferdig ladet ved innlogging til bmw routes. Etter ny innlogging viser batterikapasiitet 17,6 kwt
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

Kanon

Spørsmålet er om du har merket noe på rekkevidden?

Jeg har lest av alt fra 17,9 til 20,4 på min. Etter siste softwareoppdatering har jeg ikke sett mer enn 18.5.
  Siden jeg kjører stort sett den samme strekningen, kan jeg se at rekkevidden min, ikke varierer likt med maks soc.

Beckern

Sitat fra: Kanon på onsdag 28. juni 2017, klokken 15:32
Spørsmålet er om du har merket noe på rekkevidden?

Jeg har lest av alt fra 17,9 til 20,4 på min. Etter siste softwareoppdatering har jeg ikke sett mer enn 18.5.
  Siden jeg kjører stort sett den samme strekningen, kan jeg se at rekkevidden min, ikke varierer likt med maks soc.

Tilsvarende her. 17.7 - 19.2 alt avhengig av sw og køre/lade bruk. Ligger også i 18.2 - 18.5 omårdet nå.

02jan

Har 17.5, 70'km.  Hadde 19.5 før siste SW oppdatering.
Har også fulgt med på diskusjon rundt dette på tysk i3 forum.

Tok en liten uhøytidlig test idag (ikke planlagt, inn og ut av Oslo i morgen/ettermiddagsrushet) 25km+25 , så landeveiskjøring fram til 50% rest.

Kjørte da 25km(inn til jobb) + 62 km = 87 km med 50% rest. Optimale forhold, tørre veier og 20grader i luft.

Tilsvarende test tur når bilen var kjørt 15'km ga 88km på 50% rest.

Er det slik at dere med 19max kjører 19 mil , og min bare går 16-17 mil med normal kjøring ? Eller er 16-17 Ok ? .











Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

02jan

Med diverse turer fra Nittedal- rælingen- Lillestrøm-kjeller-Asker-Slemmestad , i normaltrafikk, kjørtebilen 95km før 50% rest.

Konkludere da med at med bare 17.5max kapasitet, kan gå like langt som da den var ny.

Legger ved bilde som dokumenter forbruk.

Estimert rekkevidde vises som oftest mellom 10-13 mil, som fortsatt bommer på 20-30 % , selv om den har kjørt 80% av turene i 3 år i samme område.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

bromm

Sjekka nettopp min egen - etter 3 år og 4 mnd. Merker absolutt ingenting til redusert kapasitet ;D

Egil Fonn

Mener jeg har lest en plass at senere software oppdatering på 60ah skulle øke kapasitet på batteriet? Har en 2015 60ah som kom fra service og software oppdatering i går. Den viser 19,5kw disponibelt. Er det ok?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Ingeniøren

De har jo litt å gå på i begge ender - trikser de for å sikre at folk ikke klager på at kapasiteten og fare for at man nærmer seg grensen for garanti rep ? Fikk og lengre rekkevidde etter siste oppdatering i oktober. Synes det var fint men nå tenker jeg litt både og....

Batterikapasiteten har jeg aldri sjekket.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Sungrazer

18,3 akkurat nå, men det varierer fra rett under 18 til rundt 18,6 avhengig av hvordan bilen har blitt kjørt og ladet.

2015 modell gått 77500 km
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Klykken

18.82. 2014modell gått straks 66000km. Software fra 2015, tror jeg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

DieselVegard

Sitat fra: 02jan på onsdag 28. juni 2017, klokken 20:43
Har 17.5, 70'km.  Hadde 19.5 før siste SW oppdatering.
Har også fulgt med på diskusjon rundt dette på tysk i3 forum.

Tok en liten uhøytidlig test idag (ikke planlagt, inn og ut av Oslo i morgen/ettermiddagsrushet) 25km+25 , så landeveiskjøring fram til 50% rest.

Kjørte da 25km(inn til jobb) + 62 km = 87 km med 50% rest. Optimale forhold, tørre veier og 20grader i luft.


Og dette er med en 60ah bil? Det er jo helt forbløffende. Jeg har ALDRI klart å få mer enn 13mil på bilen, 15plussgrader og pen kjøring. ???
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

Sungrazer

Sitat fra: DieselVegard på tirsdag 23. januar 2018, klokken 09:52
Og dette er med en 60ah bil? Det er jo helt forbløffende. Jeg har ALDRI klart å få mer enn 13mil på bilen, 15plussgrader og pen kjøring. ???

Maks her er 154 km med 8 km i rest da jeg parkerte. Fra Oslo til Sætre, så Sætre og hjem til Løken i Aurskog Høland. Sommertemperaturer, tørt og stille vær. To passasjerer i bilen. Kjørte med ECO Pro+ og takluke åpen i bakkant. Lengste jeg har sett på GOM var 181, men det var helt spesielle forhold hvor jeg hadde regenerert en laaaang nedoverbakke til Bø i Telemark fra Notodden via Folkestad.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA