Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fiat e500

Startet av ArthurWikan, fredag 23. juni 2017, klokken 10:37

« forrige - neste »

ArthurWikan

#15
Sitat fra: Initium på søndag 02. juli 2017, klokken 12:54
ELBIL og FIAT i samme setningen ?

Dårlig, kjempedårlig ide. Som en kompis sa, han kjøpte ny Fiat, "etter ett år var det bare oljelampa som lyste..."  ;D

Hehe, det vil alltid finnes en eller annen lykteslukker - uansett hvor man ferdes.

Når det er sagt, så er italienske biler sannsynligvis et livsvalg. De er stålende når de fungerer.
Man kunne gått for en ny Smar ForTwo til 175000 kroner, men den har bare to seter. Eller man kunne gått for en brukt Smart ForTwo til 119000 kroner, men den har fremdeles bare to seter. Så kunne man gått for en av trillingene, men de er så uhyre stygge - eller en Up, som nok er smartere og kanskje snart også nesten like rimelig som en egenimportert Fiat, men hvem vil ha en sånn. Det er som å trekke på seg fjellsko, ryggsekk og allværsjakke - for ikke å snakke om Leaf, som er noe av det mest humørdrepende som finnes på veien.

Der slukket jeg noen lykter også.

Svend O

Ta gjerne kontakt med meg direkte:  svend@dagen.no

Sitat fra: ArthurWikan på søndag 02. juli 2017, klokken 12:12
Sitat fra: Svend Ole Kvilesjø på søndag 02. juli 2017, klokken 12:07
Smart. Takk for gode råd :-)

Si fra, så kan jeg hekte deg på en bestilling. Vi bor ikke så langt unna hverandre - den eneste som gjenstår å overtale, er fruen - mulig jeg kjøper meg en t-skjorte med print "My wife said NO!" - men jeg tror det går seg til :-)
-----
Lever av ord og bilder
* Vurderer å hente en Fiat 500E fra USA
* Kalkhoff Agattu Premium Elsykkel
* VW Golf Plus

Initium

Sitat fra: ArthurWikan på søndag 02. juli 2017, klokken 13:06for ikke å snakke om Leaf, som er noe av det mest humørdrepende som finnes på veien.

Ja, nå liker jeg godt fjellsko, men er helt enig i at Leaf må være bilen for spesielt u-interesserte. Som bilnerd er det eneste positive at man ikke blir lei seg når den går i stykker en dag, blir litt som å bli lei seg av at vaffeljernet eller kaffetrakteren går til evige kaffekoker eller vaffelsteker-marker; ingen blir trist av sånt...

Jeg kjører allerhelst mine Landrovere, og spesielt RangeRoveren blir jeg glad av å sitte bak rattet i. Selv om det rent OBJEKTIVT sikkert er verdens dårligste bil, er jeg så glad i den at jeg helst vil at den skal være hos meg for bestandig.

For ikke snakke om min " fornuftige " Toyota Hilux Arctic Truck. Kjempesmart bilvalg sett fra objektive kriterier...

Goggen123

Sitat fra: Initium på søndag 02. juli 2017, klokken 19:54
Sitat fra: ArthurWikan på søndag 02. juli 2017, klokken 13:06for ikke å snakke om Leaf, som er noe av det mest humørdrepende som finnes på veien.

Ja, nå liker jeg godt fjellsko, men er helt enig i at Leaf må være bilen for spesielt u-interesserte. Som bilnerd er det eneste positive at man ikke blir lei seg når den går i stykker en dag, blir litt som å bli lei seg av at vaffeljernet eller kaffetrakteren går til evige kaffekoker eller vaffelsteker-marker; ingen blir trist av sånt...

Jaja. Noen av oss tenker vel at vi skal sitte på innsiden og kjøre bilen, mer enn vi skal stå på utsiden og betrakte den  ;D

ArthurWikan

Sitat fra: Goggen123 på søndag 02. juli 2017, klokken 20:23
Sitat fra: Initium på søndag 02. juli 2017, klokken 19:54
Sitat fra: ArthurWikan på søndag 02. juli 2017, klokken 13:06for ikke å snakke om Leaf, som er noe av det mest humørdrepende som finnes på veien.

Ja, nå liker jeg godt fjellsko, men er helt enig i at Leaf må være bilen for spesielt u-interesserte. Som bilnerd er det eneste positive at man ikke blir lei seg når den går i stykker en dag, blir litt som å bli lei seg av at vaffeljernet eller kaffetrakteren går til evige kaffekoker eller vaffelsteker-marker; ingen blir trist av sånt...

Jaja. Noen av oss tenker vel at vi skal sitte på innsiden og kjøre bilen, mer enn vi skal stå på utsiden og betrakte den  ;D

Haha, da jeg kjøpte en Leaf for halvannet år siden, sa selgeren akkurat det - men så ble jeg minnet på hele tiden hva jeg satt i, hver gang jeg så en - altså hele tiden. Fikk solgt den etter to måneder.

PionerThink

Jeg synes mange Italienske biler er flotte og se på, og ikke minst det å høre når en Maserati fyrer opp får nakkehårene til å reise seg ;D
Tror allikevel jeg ville hold meg unna en Fiat 500e etter å ha lest denne saken for en tid tilbake:
http://www.tv2.no/a/4131078/

Vet at ikke dette nødvendigvis er gjeldende i dag, men hvorfor ta sjangsen når det finnes så mange andre alternativer ::)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Svend O

TV2-saken hander om «en ombygd Fiat 500 elbil, 2012-modell.» Dette er en bensinbil som er bygget om, på en særdeles dårlig måte, til elbil.

Den kan på ingen måter sammenlignes med en Fiat 500E som er bygget fra grunnen av som en elbil.


Sitat fra: PionerThink på mandag 03. juli 2017, klokken 08:53
Jeg synes mange Italienske biler er flotte og se på, og ikke minst det å høre når en Maserati fyrer opp får nakkehårene til å reise seg ;D
Tror allikevel jeg ville hold meg unna en Fiat 500e etter å ha lest denne saken for en tid tilbake:
http://www.tv2.no/a/4131078/

Vet at ikke dette nødvendigvis er gjeldende i dag, men hvorfor ta sjangsen når det finnes så mange andre alternativer ::)
-----
Lever av ord og bilder
* Vurderer å hente en Fiat 500E fra USA
* Kalkhoff Agattu Premium Elsykkel
* VW Golf Plus

ArthurWikan

Omtalt på "den venstrevridde" Wikipedia, samt en del i forum her.
https://en.wikipedia.org/wiki/Micro-Vett

Jeg hadde en Fiat Fiorino selv, til den stoppet og jeg fikk byttet den inn hos Elbilmek mot en el-focus.
Det tror jeg reddet økonomien en smule ihvertfall. Fiorinoen var ei ræv av en bil. e500, not as much.

Sitat fra: Svend O på mandag 03. juli 2017, klokken 09:10
TV2-saken hander om «en ombygd Fiat 500 elbil, 2012-modell.» Dette er en bensinbil som er bygget om, på en særdeles dårlig måte, til elbil.

Den kan på ingen måter sammenlignes med en Fiat 500E som er bygget fra grunnen av som en elbil.


Sitat fra: PionerThink på mandag 03. juli 2017, klokken 08:53
Jeg synes mange Italienske biler er flotte og se på, og ikke minst det å høre når en Maserati fyrer opp får nakkehårene til å reise seg ;D
Tror allikevel jeg ville hold meg unna en Fiat 500e etter å ha lest denne saken for en tid tilbake:
http://www.tv2.no/a/4131078/

Vet at ikke dette nødvendigvis er gjeldende i dag, men hvorfor ta sjangsen når det finnes så mange andre alternativer ::)

elektrolux

Må ikke sammenligne Micro-Vett 500 med Bosch 500.

Har selv Micro-Vett og skal bytte ut teknikken til Think Classic. Micro-Vett har vel verdens dårligste pedal følelse, og ødelegger med det all kjøreglede.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

oggaman

Er det hurtiglading på disse?

oggaman

http://www.ebay.com/itm/2013-Fiat-500-E-Hatchback-2-Door-/262962438830?hash=item3d39c862ae:g:qt8AAOSwcgNZB5gu&vxp=mtr

Denne ble solgt for 45000,- Kan man ikke da få en bil for ca. 65000,- ferdig registrert i Norge?

Kan man reise over selv til USA og fikse det praktiske? Eller må man betale en mellommann?

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Knut Røe

Sitat fra: oggaman på tirsdag 11. juli 2017, klokken 10:11
http://www.ebay.com/itm/2013-Fiat-500-E-Hatchback-2-Door-/262962438830?hash=item3d39c862ae:g:qt8AAOSwcgNZB5gu&vxp=mtr

Denne ble solgt for 45000,- Kan man ikke da få en bil for ca. 65000,- ferdig registrert i Norge?

Kan man reise over selv til USA og fikse det praktiske? Eller må man betale en mellommann?
Høres omtrent rett ut. Er jo nesten bare frakt som koster litt, noen dokumenter i usa sikkert et par hundrelapper. 3 tusen i registreringsomkostning og vrakpant i norge.
Tilsvarende bil prøver noen å selge ferdig importert til 170 tusen
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=99837408
100 tusen i fortjeneste på en enkelt bil er jo ganske brukbart.

oggaman

Må innrømme at det er ganske fristende å importere en Fiat 500e.

Samtidig så tar man litt av en sjanse. Er det noe galt med bilen så sliter man ganske kraftig, men regner med at standard operasjoner som bremser går greit.

Svend O

Forsikring: If har en «supergaranti» som også dekker batterier på elbiler. «Hvis motor, girkasse eller drivverk havarerer innen bilen har kjørt 200 000 km, reparerer vi eller bytter den ut. Dekker også batteripakke på elbil og hybrid.» https://www.if.no/privat/forsikring/bilforsikring

Jeg kontaktet If og ba om et pristilbud på superforsikring på Fiat 500E. Først ringte en en konsulent meg og snakket om at «NAF har advart oss om å forsikree denne bilen, fordi bilen ikke produseres lenger.» Da jeg forklarte at nye 500E daglig produseres på en egen fabrikk i Mexico, måtte hun sjekke nærmere. Etter et par purremail ble jeg en uke senere oppringt av en annen konsulent. Han var ikke særlig villig til å forsikre bilen i det hele tatt, «siden denne modellen ikke selges i Europa.» Så sa han at de godt kunne forsikre bilen, med full kasko, «men da dekker vi hverken drivlinje, batteri eller motor, siden det er omtrent umulig å få tak i reserveredeler.»

Er det noen andre forsikringsselskaper som har tilsvarende «superforsikring» av elbiler?

-----
Lever av ord og bilder
* Vurderer å hente en Fiat 500E fra USA
* Kalkhoff Agattu Premium Elsykkel
* VW Golf Plus

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA