Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sikring med konstant strøm

Startet av oland, onsdag 21. juni 2017, klokken 11:12

« forrige - neste »

oland

Er det noen som tilfeldigvis vet om en sikring i boksen i instrumentpanelet (fra 1 til 60) som leverer konstant strøm?  På engelsk refereres det til som "constant power fuse".  Dette er en sikring som også leverer strøm når tenningen er slått av.

Grunnen til at jeg spør er at jeg skal koble til en BLACKVUE  Power Magic Pro.
2017 Opel Ampera-e

kammiz

Odb2 kontakten kan gi deg permanent strøm

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

oland

Sitat fra: kammiz på onsdag 21. juni 2017, klokken 11:13
Odb2 kontakten kan gi deg permanent strøm

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Takk for svar.  Det stemmer nok at Odb2 kontakten gir permanent strøm.  Jeg er bare ikke sikker på hvordan jeg skal koble ledningene til den, så det enkleste ville nok være å følge instruksjonene og finne en sikring som har permanent strøm.
2017 Opel Ampera-e

kammiz

Du får kjøpt adaptere til dette formålet spesifikt for blackvue på bilkomponenter.no

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17


oland

2017 Opel Ampera-e

oland

Da har jeg fått kontakten. Er det noen som kan fortelle meg hvilke punkter (1 til 16) som jeg må lodde rød og gul ledning på?
2017 Opel Ampera-e

bno

#7
Kjøpte en slik på Ebay for å koble meg til odb2 kontakten for permanent strøm og som sikrer mot å lade ut batteriet og man slipper å kappe ledninger / lodde m.v.: http://www.ebay.com/itm/191808084128

I tillegg kjøpte jeg meg en ODB II splitter som denne
http://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw=30cm+ODB2+ODB+II+Splitter+Extension+Y+J1962+16+Pin+Cable+Male+to+Dual+Female+NEW&_id=111386408855&&_trksid=p2057872.m2749.l2658

Ellers stusset jeg litt i går, da jeg ser at det er to ODBII kontakter om jeg ikke blingset helt. Det er  en på fører- og en på passasjer sida.


Zuexi

Sitat fra: oland på torsdag 22. juni 2017, klokken 17:12
Da har jeg fått kontakten. Er det noen som kan fortelle meg hvilke punkter (1 til 16) som jeg må lodde rød og gul ledning på?
Google "ODB2 pinout" da får du opp bilde av kontakten. Holder en knapp på nr. 4 og 16, men dobbeltskjekk med et voltmeter.

e-Golf

oland & bno, når dere er i gang med å legge opp dashcam, kunne dere laget en slags oppskrift og legge det ut her, som vi andre kan hente inspirasjon ifra? Hvis dere gidder, så hadde det vært en kjempe hjelp, når (jeg) skal montere mitt eget  :D :D
Tesla model Y Performance Hvit/sort- reservert mars 19 - utlevert juni 2022
Tesla model 3 reservert 1/4-16 -lev mars 19 - solgt okt 20

bno

#10
Det kunne jeg godt, men jeg kommer nok ikke til å gjøre noe på noen måneder enda pga. prioriteringer.

oland

Sitat fra: Zuexi på torsdag 22. juni 2017, klokken 22:33
Sitat fra: oland på torsdag 22. juni 2017, klokken 17:12
Da har jeg fått kontakten. Er det noen som kan fortelle meg hvilke punkter (1 til 16) som jeg må lodde rød og gul ledning på?
Google "ODB2 pinout" da får du opp bilde av kontakten. Holder en knapp på nr. 4 og 16, men dobbeltskjekk med et voltmeter.

Takk for info.  Gjorde et google søk, og tror det stemmer som du sier at 16 er strøm, og 4-5 er jordet.  Power magic modulen som jeg kjøpte skal i tillegg kobles med gul kontakt til et punkt som bare har strøm når tenningen er på.  Jeg går ut fra at dette ikke finnes i ODB2 plug, men kanskje jeg ikke trenger den da?
2017 Opel Ampera-e

oland

Sitat fra: e-Golf på torsdag 22. juni 2017, klokken 22:36
oland & bno, når dere er i gang med å legge opp dashcam, kunne dere laget en slags oppskrift og legge det ut her, som vi andre kan hente inspirasjon ifra? Hvis dere gidder, så hadde det vært en kjempe hjelp, når (jeg) skal montere mitt eget  :D :D

Selve installasjon av kamera gikk greit ved å følge instruksjoner.  Eneste problemet er at du ikke får montert det bak sladrespeilet, ettersom det allerede er en boks der.  Jeg monterte det under kanten til vinduet på passasjersiden, og det fungerer greit.  Ser at kamera får med deg refleksjonen av dashbord på bildet, samt at jeg er usikker på om det er dumt at kamera ser gjennom soting på overkant av vinduet.  Vindusviskeren dekker heller ikke området øverst på passasjersiden, så det er et minus. Kamera som ble montert på bakvindu ga et veldig bra bilde.

Tips til bedre montering/plassering av kamera mottas det med takk.
2017 Opel Ampera-e

bno

#13
Andre som har montert og eventuelt vil dele erfaringer. Planlegger men er usikker på plassering i bilens ftont. Er ikje rett frem her. Synes boksen i vinduet er stor ja så der passer det ikke.

http://www.chevybolt.org/forum/26-electronics-audio-lighting/9658-dash-cam-install.html

jj44nn

#14
Sitat fra: bno på mandag 21. august 2017, klokken 15:37
Andre som har montert og eventuelt vil dele erfaringer. Planlegger men er usikker på plassering i bilens ftont. Er ikje rett frem her. Synes boksen i vinduet er stor ja så der passer det ikke.

http://www.chevybolt.org/forum/26-electronics-audio-lighting/9658-dash-cam-install.html

Flere som vil dele erfaringer?
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA