Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia Optima SW PHEV

Startet av Fagasstraps.com, tirsdag 20. juni 2017, klokken 22:39

« forrige - neste »

Fagasstraps.com

På tide at denne bilen kom. Får min straks inn døren da bilen er i Wallhamn nå. Tenker å skrive litt om hvorfor jeg har gått for bilen selv om det finnes andre biler med vel så gode kvalifikasjoner, andre biler med firehjulsdrift, og biler som kan tvinges i elektrisk kjøremodus. Selv om ikke alle har hatt det fra starten, så har noen fått det ett år etter facelift *Host* Outlander *Hark*.

Jeg startet med bilintiativet etter å ha møtt og snakket med importøren av Roadsteren når den først kom til Norge (for de som ikke vet, så var dette noen år tilbake før Tesla var hipsterriking-klassen), men jeg var vel interessert i bil lenge før det. Jeg fikk aldri pratet meg til en prøvekjøring... Lei sak, men jeg var ikke klar til å bytte bil så fort da jeg var en godt fornøyd eier av en Amarok (som jeg ventet i 6 mnd. etter bestilling før jeg fikk).

Nye plattformer er jo bare konge; ikke bare er verditapet lavere hvis du rekker å selge før facelift, men du sitter i en bil som antakeligvis er mange hakk bedre enn den gamle modellen. Man kan jo trekke samme konklusjon på Optima.

Tre år med diesel, bråkete drit (i etterpåklokskapen ved å ha kjørt Elbil i nesten tre år, selv lyden av Caddy og Amarok 2l TDI gir meg frysninger); ingenting er som å kjøre pickup til butikken. Det hadde sine fordeler når du skulle komme fram i trange gater, da alle slipper deg frem, men kjør bilen inn i P-huset under plaza og du bruker 10 min på å få bilen ut igjen etter at du finner ut at ingen av plassene er lange nok. Måtte ta inn speilene for å komme meg ut.

Men mer til nyere tider, vi er jo tross alt nå i 2014.

En dag klarte jeg bare ikke å dy meg og begynte å lese Nettavisen i arbeidstiden, og så en reklame for Kia Soul.  Da tenkte jeg; den så vel kul ut, og dro opp på Ensjø. Jammen meg fikk jeg ikke bil etter 6 mnd. igjen. Det var helt utrolig å gå fra mini F-150, til hipster delux og alle skulle plutselig vinke til meg. Jeg har aldri følt meg så teit. 

Bilen var og ble pendlerbilen min, selv om jeg ikke måtte gjennom bommen *bomm der ja. 2 mil til jobb og gratis lading på jobben stoppet ikke meg i å sprenge budsjettet ved å sette inn en ladeboks i garasjen. Greia var jeg ønsket at bilen skulle greie alt jeg ville når jeg ville. Det endte med at bilen ikke greide å kjøre tur/retur gardemoen på vinteren med varme. Bedritent. Hva jeg skulle gitt for å ha det varmt på føttene noen ganger.
Så kunne jeg kjøre til 1 av 2 hytter i familien, med lading på hytta. Det skal ikke mer enn ett år tilbake at jeg hadde en gammel stasjonsvogn jeg kjørte Sverigeturer med og til 1 av 2 hytter når det trengtes. Når den ble lånt bort til en i familien som trengte en hobby, (da en gammel tysk stasjonsvogn krever hobby mekaniker for å være lønnsomt). Trengte jeg en bil for alt. Som ikke kostet for mye, og som hadde alt utstyret til Kia Soul Exclusive, full pupp, eller full pakke for detta forumet. Dog en 2003 VW Phaeton hadde alt utstyret til en fullt utstyrt Koreaner har i dag (altså du kunne spekke alt i bilen til over 2 mill. (haha, dusteavgifter)). Du får til og med lov til å kjøre bilen helt selv uten at bilen piper når du kommer over den gule streken.

Dermed bestilte jeg i fjor, men jeg skuet vel Optima SW PHEV lenge før Model 3/Ampera-e hysteriet startet. Så kan de eierne krangle om hvem som får flest esker fra IKEA inn i bagasjerommet selv. Selv stjeler jeg nok varebilen fra jobben hvis det blir for mye.

Det jeg får med bilen er: Størst batteri til bil som kan kjøres på motorveien uten å tappe det på 2 mil. *Ja, vi snakker om deg Outlander.*
Jeg får litt mindre bagasjerom enn i en Passat GTE, men du vet at når du kjører Passat er du gørr kjedelig. Det er ingen spenning. Det beste for en Passat GTE-eier blir vel å følge med på bridgeoppgjøret i Aftenposten. Det er en flott bil, selv med en videreutvikling av den forferdelige DCG-kassen. Passat 2017 ser dønn lik ut som den gamle. Det er ingen endringer, ingen følelser. Analoge klokker som skal få bilen til å føles som en Phaeton fra 2003. Den blir aldri så god som en Phaeton fra 2003. Punktum. Jamfør Top Gear Phaeton på Youtube.
Jeg får en bil med en tradisjonel girkasse, med elmotor der momentomformeren skulle ha vært.

Sist, men ikke minst, betaler jeg betydelig mindre for all luksusen jeg krever av bilen min, uten å måtte prute uanstendig. Dog, litt pruting skal det alltid være. Kjære vene, sjekk hva de tjener på proff.no. Latterlig hvordan folk ikke pruter mer.

Jeg håper at dette innlegget tåler tidens tann. Jeg kommer tilbake igjen over helgen med noen ferske bilder av bilen.




Den plasseringen... MFW...
Edit Mandag*, fant bilde fra Geneve. Venstre sentrifugalvifte gir induksjonsvarme for pakken og høyre sentrifugalvifte tar ut varmen. (Det gamle bilde var fra sedanen.)


moby666

Kikker litt på denne bilen jeg også. Tenker å bytte ut outlander phev med noe mer moderne. Har god erfaring med Kia soul og enda bedre med Hyundai IONIQ. Virker som optima har mye av det samme utstyret som IONIQ. Testet så vidt passat gte og fant ihvertfall fort ut at jeg ikke skulle ja en sånn. Mye måtte du betale for optima? Stjeler panotak noe av høyden og er det mulig å åpne? Spiller anlegget bra?

stianl

Noen med erfaringer så langt?
Positive og/eller negative?  ;)

Pga familieøkning ble denne bestilt, med estimert levering i oktober.
Vurderte Passat GTE, men Optima var nesten 3 cm bredere mellom isofix over midtsete.
Da kan det gå akkurat med en voksen mellom to barnestoler på langtur, ved behov.

Lei av mørk bil som alltid ser skitten ut, så ble aluminium silver denne gangen med teknikkpakke og panorama soltak.
Siden den ikke har mulighet for forvarming ble det også DEFA Link.

moby666

Testet bil faktisk i går. Likte den ganske godt. Litt rart at den girer på eldrift :)

Synd den ikke kan forvarmes på timer, det er nok showstopperen for meg. Klarer meg fint uten app, men forvarmer trenger jeg. Kan du hente strøm fra type2 kontakten til defa, eller setter du inn diesel varmer?
Synes også elmotoren var litt for liten. 60-70 hk blir litt lite ved ren elektrisk kjøring. Når bensinmotor slår inn er det rikelig med krefter.

stianl

Blir en egen ledning å koble i med DEFA Link (motorvarmer og kupevarmer på app), men sameiet hvor jeg bor har en kombinert ladepunkt og motorvarmer boks med 2 tilgjengelige schuko kontaker.
Hvordan det fungerer i hverdagen finner jeg vel ut i vinter...
Satser på varme fra kupevarmer slik at bilen er isfri og varmeapparat kan være avslått deler av vinteren.
Nåværende diesel går ikke akkurat varm på vei til jobb vinterstid, så det å kjøre kald bil blir ikke akkurat noe nytt  :P

Det jeg trolig vil savne mest er muligheten for kraftigere regenerering inn i rundkjøring/lyskryss.

Men for oss ble plassen avgjørende. God plass foran med et stort barnesete bak.

Bøygen

Sitat fra: Fagasstraps.com på tirsdag 20. juni 2017, klokken 22:39
Jeg håper at dette innlegget tåler tidens tann. Jeg kommer tilbake igjen over helgen med noen ferske bilder av bilen.
Sitat fra: stianl på torsdag 03. august 2017, klokken 15:05
Hvordan det fungerer i hverdagen finner jeg vel ut i vinter...
Satser på varme fra kupevarmer slik at bilen er isfri og varmeapparat kan være avslått deler av vinteren.
@Fagasstraps og @stianl, nå som dere har hatt bilen gjennom vinteren, hvordan har det vært?
Jeg tenker da både på batteriet i kulda og spesielt kjøreegenskaper på glatta.
Vurderer denne, men er litt bekymret etter en del rapporter (om sedanen) om veldig dårlige egenskaper på glatt føre pga batteriet langt bak. Er dette bedre på stasjonsvognen?
Trenger i utgangspunktet ikke firehjulstrekk, men kan ikke ha en helt ubrukelig vinterbil :)

Asbjornel

#6
Jeg kan gi deg svar til neste år.

Fagasstraps.com

#7
På 8300km så har jeg hatt et livs forbrukt på 0,37 l/10km. Gjennomsnittshastighet på 32km/t.
En sverigetur ++ 5-6 hytteturer på 60-120km avstand fra Oslo. Inkl. i snittet.

På europa ferie 4000+ km så hadde jeg et forbruk på 0,7l/10km, med bare 2 oppladninger. Det var også i innkjøringsperioden så det vil være noe høyere enn vanlig også grunnet mye over 150-200km/t.

Vinter: Bilen har vært fin å kjøre, rekkevidden er bare noe lavere på vinteren enn på sommerstid. Når motoren er ferdig varm så skrur den seg av. Ventilene kjøres som regel lukket på vinteren. Jeg har hørt at det er enda verre på Passat GTE og Niro PHEV som ikke har lukking av front ventiler slik at på -10 grader så starter så og si motoren etter et par minutt.

På Optimaen går motoren til motortemp 55 grader, så etter ca. 5 min kjøring i -10 så så er motortemp på 30 grader og så starter motoren automatisk så lenge du ønsker varme i kabinen. Ved korte kjøreturer uten frost og dugg så har jeg pleid å kjøre uten varme uansett da bilen ikke rekker å bli varm uansett som dagens elbiler blir. Da med varme i sete og rattet. Summert; På korte kjøreturer så er bilen som er diesel bil på oppvarming på vinterstid. Det har sammenheng med at motoren er så varme-effektiv, og jeg får aldri motoren opp til 90 grader uten å ha først brukt opp batteriet.

Fin bil på snø, men har samme spinn problemet på snø som alle elbiler jeg har kjørt, antispinnen er for treg ved små trykk på gassen så du polerer is fort under snøen og kjører deg fast hvis du ikke er forsiktig på gassen.

Vil tilføre en sammenligning med Outlander PHEV;

Optimaen, selv med mindre HK på el-motor akselerer raskere bare på el enn Outlander bare på el, og den har lenger rekkevidde på motorvei og ved start og stopp. Men nå som har brukt begge bilene mye, kjører du mindre enn 15km hver vei til jobb og kan lade hjemme og på jobben så kan du bruke batteriet i Outlanderen til varme. Forbruket på strøm vil være høyere, men den vil være mer konfortabel på vinteren ved småkjøring så lenge du kjører med strøm på batteriet. Kjører du mer enn 15km uten lading så vil jeg anbefale Optimaen. Som er rimeligere og kjører mye bedre enn aggregat motoren på Outlanderen.

Asbjornel

 :+1:
Takk for fin rapport.
Jeg har tenkt litt på det der med korte turer og kaldt vær. Lurer litt på om det kan være bedre å kjøre på hybrid de første minuttene til bilen blir lunken. Har du prøvd det? Vil koste litt forbruk mot at bilen blir varm fortere.

Fagasstraps.com

#9
Sitat fra: Asbjornel på onsdag 20. juni 2018, klokken 23:29
:+1:
Takk for fin rapport.
Jeg har tenkt litt på det der med korte turer og kaldt vær. Lurer litt på om det kan være bedre å kjøre på hybrid de første minuttene til bilen blir lunken. Har du prøvd det? Vil koste litt forbruk mot at bilen blir varm fortere.


Har ingenting å si så lenge du har på varme innstilt over ute temp på vinteren. (Altså; så lenge du ønsker varm bil gjennom klimaanlegget, så vil bilen fungere som om den er i HEV-modus, AC-kjøling fungerer uten HEV-modus btw.) Eneste måten å få bilen varm fortere på er å bånne gassen hver gang jeg skulle ut på ringveien på vei til jobb, og på 12km reisetid endte jeg ofte opp med et forbrukt på 0,9l/10km, når jeg ønsket en varm bil, og da var bilen varm 3 av 12 km. Rattet og sete blir jo varmt etter 2 min.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA