Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har bestilt/ prøvekjørt nye fokus?

Startet av Mmore1875, tirsdag 20. juni 2017, klokken 18:15

« forrige - neste »

Mmore1875

Av alle el bilene ut på markedet så har jeg falt litt for focusen.
Har planer om å bytte bil i nærmeste fremtid og lurer på om noen har erfaring med den nye focusen.

tomv.h

#1
Bestilte meg ny Focus tidligere i vår. Regner med å få den første uka i juli.

Har kun prøvekjørt forrige versjonen, men i utgangspunktet er det vel samme bilen, bortsett fra større batteri, hurtiglading og sync3. Vurderte også Leaf, men fant meg ikke helt til rette i den. Synes Focusen var mer bil, og den havnet omtrent på samme pris som ny leaf med tilsvarende utstyr.

Her er en nylig gjennomført test: https://elbil.no/test-av-ford-focus-en-sterkt-forbedret-elbil/ og her er sammenligning mellom e-Golf, Soul og Focus: https://elbil.no/stor-sammenligningstest-volkswagen-e-golf-mot-ford-focus-og-kia-soul/

Og en annen test: http://www.mannblogg.no/2017/05/14/elbil-provd-nye-ford-focus-electric/

Nye e-golf ser også bra ut, men for vår del der dette skal være en nr 2 bil som erstatning for en antikvarrisk bensinbil så spiller også prisen inn. Elbilfordelene gjørt at i stedet for å kjøpe en brukt fossilbil til ca 100k havner vi på ca samme kost pr mnd med den ny elbilen med vårt bruksmønster.

Det kan virke som ford sentralt (Tyskland?) ikke er så veldig interessert i å selge for mange biler. Forhandlerne har etter det jeg har forstått ikke fått lov å ta inn biler til lager. "Min" forhandler hadde likevel noen biler i bestilling slik at jeg fikk mulighet til å slå til på en av de.

Registrering av nye El Focus har vært ganske labert de siste måneden, men bør gjøre et lite hopp kanskje i slutten av denne måneden og juli når det begynner å komme inn biler som har vært i bestilling.
Ford Focus Electric 2017
Ford Mondeo AWD Aut.
Ford Focus 1.4 1998

nr1rayner

Kun den erfaring at jeg prøvesatt den gamle focusen for... noen mnd siden. Men den nye er jo nesten lik.
Skjønner godt at du falt for den :) Selv om jeg liker Leafen min utrolig godt var det litt vemodig/kjipt å sette seg inn i den istedet for en Focus..
Fristet å bestille, men drawbacket for oss var bagasjerommet  :(

Har hatt endel Ford oppgjennom årene (den nyeste er vel -04 Mondeoen jeg har nå), men prøvekjørt endel nyere Forder. Samtlige av de har vært utrolig gode å kjøre og ser ingen grunn til at Focus EV skulle være noe unntak  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Mmore1875

takker for alle svar!
bagasjerommet bekymrer meg litt, men bilen skal i hovedsak brukes til jobb pendling.

Skal signere kontrakt neste fredag, så etter signering er det bare å smøre seg med tålmodighet.
Kunne være opp til 30 uker leveringstid i følge forhandleren og bestillingen tredje ikke i kraft før i september i følge forhandleren.


Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Mmore1875 på fredag 23. juni 2017, klokken 21:57
Skal signere kontrakt neste fredag, så etter signering er det bare å smøre seg med tålmodighet.
Kunne være opp til 30 uker leveringstid i følge forhandleren og bestillingen tredje ikke i kraft før i september i følge forhandleren.

Noe sier meg at Ford overhode ikke er interessert i å selge denne bilen... Du signerer kontrakt i mai, men besillingen vil ikke bli godkjent før i september, med levering etter over 1/2 år, på en bil de i utgangspunktet ikke har problemer med å produsere....
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

tomv.h

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 16. august 2017, klokken 10:33
Sitat fra: Mmore1875 på fredag 23. juni 2017, klokken 21:57
Skal signere kontrakt neste fredag, så etter signering er det bare å smøre seg med tålmodighet.
Kunne være opp til 30 uker leveringstid i følge forhandleren og bestillingen tredje ikke i kraft før i september i følge forhandleren.

Noe sier meg at Ford overhode ikke er interessert i å selge denne bilen... Du signerer kontrakt i mai, men besillingen vil ikke bli godkjent før i september, med levering etter over 1/2 år, på en bil de i utgangspunktet ikke har problemer med å produsere....

Du er nok inne på noe vesentlig her. Forhandlerne er nok mer enn interessert i å selge bilen, men Ford sentralt  ser ut til å ha innført en del begrensinger i forhold til de andre bilene de selger.

Ford Focus Electric 2017
Ford Mondeo AWD Aut.
Ford Focus 1.4 1998

tomv.h

#6
Da har jeg vært med i den "eksklusive" klubben av Ford Focus Electric eiere i en uke. :) :) :)

Sålangt svarer bilen til forventningene. Foreløpig kun til og fra jobb som er ca 46km t/r. Så har ikke fått testet ut hvor langt jeg kan tøye rekkevidden. Snittforbruk t/r ifølge logg ca 160wh/km.

Ser ut som, og kjører som en standard Focus, bortsett fra at det ikke er noe lyd når man setter i gang.
Litt dekkstøy i 80-90kmh, men det er vel vanskelig å ikke legge merke til da det ikke er noe annet som lager lyd.

Kan man klare seg med det litt begrensede bagasjerommet så er dette et veldig godt alternativ i dag.
(hvis man da klarer å få tak i en ;)). 

Noen betraktinger:
- Man må bestille skinnseter for å få varme i setene (Var klar over det før jeg bestilte, så det er på plass)

- Type2 ladekabel følger ikke med, medfølgende ladekabel er 10A.

- Ikke adaptiv cruisecontrol, så man må passe avstand selv. Ikke noe problem, men kan bli litt ekkelt når man er vant til det fra den andre bilen.

- Sync3, Fords siste versjon av infotainment, med støtte for Android Auto og Car Play. AA var plug & play på min telefon.
  Men den integrerte navigasjonen er også veldig bra, med mulighet for å søke etter ladestasjoner i nærheten.
  Ladestasjoner skal oppdateres automatisk dersom kobler bilen til nett (Wifi f.eks hjemme)

- App for status og kontroll, rask oppdatering av status på bil. Også sporing av bilens posisjon

- Forvarming kun med ladekabel tilkoblet, og tidspunkt må settes i kalender. Har ikke funnet funksjon for "start nå"
Ford Focus Electric 2017
Ford Mondeo AWD Aut.
Ford Focus 1.4 1998

...

Har rekvirert prøvekjøring.. men ikke hørt et kvekk på en ukes tid. Er ikke Ford interessert i å selge Focus i Norge? Skulle tro de ville smi nå mens jernet er rødglødende.. men neida.

LA3UX

Jeg har nå 45000 km med den "gamle" Focus og gleder meg hver dag over å kjøre denne bilen, altså kan jeg trygt anbefale denne bilen til dere som vurderer å kjøpe. De fleste vil nok som jeg bruke den til byturer og jobbturer, og da er det veldig sjelden at bagasjeplassen har vært noen hindring. Jeg har for eksempel kjøpt en herresykkel på impuls, og den går helt greit inn i bilen etter å ha tatt av forhjulet. Legg ned baksetene og du får inn alle kofferter du kan ha bruk for og enda litt til. Kjørekomforten er god, det er sportsfølelse over bilen og jeg gliser hver gang det ligger en fet svart Audi som jeg lett kjører fra i et lyskryss. Man blir som et barn igjen av å kjøre elektrisk bil.

tomv.h

Da er det på tide å komme med en oppsummering etter 1. år med el bil.

I løpet av det siste året har det blitt 16.000 km i vår 2017 Focus Electric.
Bilen fungerer glimrende til vårt bruk. Stort sett til/fra jobb og litt småkjøring. Men også noen lengre turer innimellom.

Snittforbruk over hele året er ifølge bilen, 193 Wh/km.
Det er stor forskjell på sommer og vinter. Realistisk rekkevidde sommerstid opp mot 200km, men på veldig kalde vinterdager kanskje ned mot 120km.
Kjører stort sett med klimaanlegg på 22˚C. Så er nok noen km å hente på å redusere på komforten.

Har en fast tur jeg har gjort noen ganger i løpet av året på 150km i løpet av en dag. 80km er motorvei med 100km, resten landevei med varierende farstgrenser. Sommerstid går denne turen med god margin, selv om en presser fartsgrensen på motorveien. Mens vinterstid med kuldegrader så går det sakte på motorveien hvis man skal ha håp om å komme fram uten ladestopp.


Ford Focus Electric 2017
Ford Mondeo AWD Aut.
Ford Focus 1.4 1998

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA