Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremseskiver til 106E

Startet av elektrolux, torsdag 11. januar 2007, klokken 15:18

« forrige - neste »

elektrolux

Vår lokale Peugeot forhandler påstår at det ikke lenger er mulig å skaffe bremseskiver til bilene våre.

Kan være en ide å løpe til nærmeste Biltema butikk og kjøpe opp det de har der av både bremseskiver og nedre opphengsarmer før de også går lens.

Tilsvarende deler brukes forøvrig også på Th!nk.

Ta med original del for sammenligning at du får rett del. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Er ikke produsentene pliktige til å ha deler til bilene i minst 10 år?

Jeg tror ikke det du skriver medfører riktighet...

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Boogie

Det høre rart ut at de ikke har deler lenger.

Men prøv hos Citroen. Det er de samme delene. Vær klar over at klossene på bensin varianten og elbilen ikke er lik. Det er spesille klosser til elbil. Vet ikke hva forskjellen ligger i, men antar at de er mykere. Får vi ikke tak i "elbil-klosser" får vi bruke de som går til bensin.
Citroen har forøvrig mye billigere deler enn Peugeot, så jeg kjøper alle mine deler der enten det er til min Saxo eller 106.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Silkefot

Når ble den siste PSA bilen produsert? Med andre ord: Når kan vi forvente delemangel?
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Boogie

#4
I henhold til Enviro var dette på våren 2002.
Min bil ble første gang registrert i nov 2002, men med batterier fra juli 2002!
På meg virker det som om produksjonen sluttet på høsten 2002.

I denne linken fra 23 november 2002 sier "presidenten" i PSA gruppen at de gradvis vil stoppe produksjonen av 106 og saxo, men at de fremdeles vil være i salg en stund til:

http://www.clean-auto.com/article.php3?id_article=547

Uansett snakker vi om 2002 pluss 10 år, det gir oss 2012!!!
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

SoonSaxo

Byttet bremser på min Saxo og Citroën sa at det var forskjellig delenummer på el-bil klosser og vanlige, men kom tilbake til meg og sa at det ikke var noen "forskjell" på dem ... så jeg kjører med bensin-versjonen og merker ikke noe spesielt.

  Petter

Ken

Er det noen detektiver der ute som kan skaffe og legge ut delenumre til opphengsdeler. Jeg vet at det kan være risikabelt om alt ikke helt stemmer men `på kjøpers egen risiko`. Hvis vi hadde noen delenumre da kunne vi prøve å få tilsvarene og billigere deler fra Citroen. Jeg har prøvd å få noen Think deler gjennom en Peugeot forhandler, men de ikke var særlig villige til å konkurrere med Ford. Jeg tenker om bakaksel komplett, drivaksler og knuter og andre forstillingsdeler.

Med vennlig hilsen, Ken.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

Jeg har en Saxo 2000 mod, opprinnelig fra Danmark.
Bremsene var veldig dårlige, tok nesten ikke. Klossene var nærmest oppsmuldret og skivene rustne. Jeg tenkte jeg først skulle bytte bare klossene og se om det ble bedre. 
Jeg var hos Torshov rek. Elbil deler har de jo ingen informasjon om så jeg tok med et bilde jeg hadde tatt av en av de gamle klossene. De hadde 2 eller 3 alternativer til Saxo og jeg kjøpte de som var tilsynelatende like.
Ved første øyekast så jeg to vesensforskjeller. De nye hadde mye tynnere belegg. De var faktisk tynnere enn de gamle som såkallt skulle være slitt, og de nye hadde en  ekstra knast (klump) på midten (se 2 på bilde1. Jeg sjekket at de nye ikke var for tynne i forhold til lengden på stempel/sylinder. De nye var enkle å få på og knasten var bare en fordel for å sentrere klossen mot bremsestempelet så jeg valgte å sette inn de nye.
Bremsene ble om mulig enda dårligere. Jeg forsøkte å bremse mere enn vanlig for å slite vekk rust fra skivene, men det hjelp ikke.
Så helgen etter demonterte jeg og sjekket nøyere og det er andre små men vesentlig  forskjeller. Se bilde1. Når man holder klossene likt på midten har de nye gamle mere gods på venstre side (1) mens de gamle har mere gods på høyre side (3), og det er 1 som er nesten katastrofalt. Bilde2 viser klossene oppå hverande.
Jeg vet ikke om dette gjelder alle Saxo og P106, men det er viktig å sjekke.
De 2-3 mm ekstra gods ved "1" traff en styreknast på kaliperene (se merket på bilde3) med det resultat at klossene ikke kommer parallelt med skivene og det ble tilnærmet ingen bremseflate.  
I min iver etter å bremse ekstra for å slipe bort rust har jeg bøyd hele klossen så deler av belegget har knukket av. Se bilde4.
Jeg har ikke fått tak i klosser som passer bedre, hverken hos Biltema eller Torshov. Så i nøden har jeg kjøpt samme klosser igjen og rett og slett slipt vekk problem-området på klossen.
Kanskje ikke helt patent, men bremsene er blitt mye bedre, og EU-kontrollen sa heller ingenting.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Klossene ligner veldig mye på hverandre, men er likevel ikke helt like slik det ser ut til.

Se nøye på område til høyre for eller ovenfor punktet du har markert med tallet 1.

Der ser du at originalklossen har en vinkel som gjør at selve bremseklossen blir mer sentrert enn det den uorginale gjør. Det kan forklare at klossen hang seg opp i kalipperen.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Og hva er problemet med å kjøpe dem hos Citroen? Det er ikke så mye du sparer, men du vet at du får riktige klosser.
Dersom du har en P106 så kjøper du fremdeles hos Citroen siden de er billigere. Har ikke prisene nå, men kan tenke meg opptil 40-50% billigere.

Hos Citroen sier de at de ikke kan se noen forskjell på klossene til en bensin versjon og den elektriske, men det er forskjellige bestillingsnummer, så jeg regner med at original klossene er mykere siden elbilene nesten ikke har noen slitasje, og har en tendens til å "polere" klossene.
Har ved et parr anledninger pusset av belegget med en vinkelsliper med en myk pusseskive (sandpapir). Da blir de som nye.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Ken

Jeg må si at dae til venstre ligne veldig på Think sine bremseklosser. Har kjøpt Mintex erstatningsdeler som passer og det står litt info under Think her på forumet. Det var forskellige belegg på dem, vanlig og sports. Jeg selvfølgelig kjøpt sportsutgaven! Tror jeg kjøpte dem på Mekonomen.

Prøve å skrive opp partnr. her så vi kan slå opp senere. Passelig deler har begynt å forsvinne fra Biltema allerede og det er godt å ha oversikt over hvor vanlig slitedeler kan kjøpes. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

#11
Jeg har ikke noen stor motstand mot å kjøpe orginale deler på Citroen. Det er nå bare det med åpningstider og tilgjengelighet.
Hovedhensikten med innlegget var å gjøre andre oppmerksom på at feil klosser kan være veldig like de korrekte.
Neste gang blir det nok Citroen, men det er vel lenge til siden det meste av min oppbremsning foregår kun med motoren.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Limer inn et lite bremseråd Hens gav under et emne om veisalting.
Jeg har selv ikke tenkt på dette problemet før jeg nå leste rådet fra han.

Sitat fra: hens på tirsdag 20. november 2007, klokken 20:34
Regenererende brems og salt på veiene er definitivt ikke noen god løsning.
Bremseskivene ruster.
Derfor er det viktig på vinteren å bremse litt ekstra før bilen parkeres.
Da tørker bremsene slik at rustingen reduseres
.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA