Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla, 0,67% effektiv rente?!

Startet av Tybekk, søndag 18. juni 2017, klokken 11:02

« forrige - neste »

kristtorp

Noen som vet hvor lenge dette DnB tilbudet varer? Gjelder det også brukt Tesla som selges via Tesla?

Ladrab

Sitat fra: kristtorp på mandag 24. juli 2017, klokken 22:23
Noen som vet hvor lenge dette DnB tilbudet varer? Gjelder det også brukt Tesla som selges via Tesla?

Sellger hos Tesla Oslo sa i forrige uke at tilbudet går ut juli. Tror ikke det gjelder bruktbiler, men det kan du jo sjekke med Tesla selv.
Venter og håper på en elbil med hurtig hurtiglading, varme i baksetet, god app, firehjulstrekk, skiluke, plass til et par tre store kofferter bak og frunk foran, uten at bilen er på størrelse med et lite isfjell og koster en mill...hmmm høres jo egentlig ut som Model Y...

TMYP hvit September 2022
TMYP sort utlevert juni22
TM3#2021 utlevert des20
Venteliste plass #54 Hyundai Kona (solgt)

Navl1

VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

John_Bergen

Tilbudet gjelder til 10.8
Kjøpte i går  :o

AirCanada

TMS 75D (levering oktober 2017)

...

Kommer også til å benytte meg av dette tilbudet på en X75. Putter heller EK i Tesla aksjer eller fond, det genererer med all sannsynlighet mer enn rentekostnaden på lånet, og jeg beholder EK og friheten.

Mippen

#51
Dette tilbudet er ikke så godt med mindre man har penger til å betale ut bilen den dagen man skal selge. Når man tar opp billån med 100 prosent finansiering er det ganske sikkert at bruktverdien på bilen vil falle fortere enn du betaler inn på lånet, spes hvis du har 8-10 års nedbetalingstid som mange har tatt her (har lest på face og her inne). På grunn av at det pumpes ut nye og "billige" Tesla og andre elbiler vil verdifallet bli høyere enn det har vært til nå. Det blir derfor vanskelig å få igjen mer enn man har i lån dersom man fullfinansiert bilen. Har man ikke spyttet inn noen hundre tusen i egenkapital, eller har penger til å betale ut bilen den dagen den skal selges av en eller annen grunn vil man slite. Ser at mange nye folk hiver seg på og skal ha ny Tesla nå fordi den lave renten gjør at de tilsynelatende har råd til å låne 7--800.000 uten å ha egenkapital. Det er svært dumt og veldig risky. Ser for meg en del billige Model X framover nå.
Husk også at renten vil justeres opp over tid og da blir lånet dyrere.

For å ta et eksempel på problemet. Kjøper man en bil til 750.000 kroner med 0 i egenkapital er man avhengig av at bruktbil verdien på bilen holder seg høyere enn det man har i lån. Er bilen verdt 400 tusen etter 3 år og man har igjen over 500.000 i lån må man faktisk betale penger for å slette gjelden sin. Når renten stiger kan man gjerne bli tvunget til å selge også.

Man kan gjerne argumentere til man blir grønn om at prisene vil holde seg høy og renten lav osv, men det er ikke noen som kan spå det. Husk at for eksempel TMX er en stor bil, og med 75 kWh batteri vil rekkevidden bli begrenset. Om tre år er neppe 75 kWh standarden på en så stor bil, og de som vil kjøpe brukt Tesla er nok mer interesert i å kjøpe en med 90 eller 100 kWh batteripakke. Det selges 75 kWh biler i bøtter og spann i dag på grunn av rentekampanjen, så tilbudet blir fort større enn etterspørselen når man skal selge brukt. Husk også at Model 3 er i produksjon nå. Nissan kommer med ny leaf neste md. som skal konkurrere med Tesla. VW og Audi skal lansere flere konkurrenter til Tesla. Innen 3 år vil elbil markedet være forandret i form av flere biler med lang rekkevidde. Etterspørselen etter dyre Tesla vil flate mer ut og kjøpere vil i stedet velge nyest mulig bil med størst mulig rekkevidde til en mer normal pris.

Man må også tenke på andre konsekvnser av å låne så mye på en bil. Man reduserer for eksempel muligheten til å refinansiere på bolig dersom man trenger penger til vedlikhold eller andre ting. Skal man kjøpe bolig får man også låne mindre penger. Har bekjente som har brent seg på liknende kampanjer. Noen sitter i en alder av snart 40 og har ikke fått lån på bolig pga. de har etterslep på billån som de var lur å fullfinansierte. På toppen av det hele har gjerne bilen begynt å kreve mer vedlikehold, også har det kommet et par unger inn i bildet. De har ikke råd til å selge bilen pga verdien er lavere enn lånet, men har heller ikke råd til å eie den da de i stedet for å kunne kjøpe bolig må betale dyr husleie og må betale ned på et "billig" billån. Pengene kunne i stedet gått til å betjene et boliglån. Da hadde man fått igjen pengene senere i form av verdistigning. Nå må de betale dyr leie og betjene lånet på en bil som begynner å dra på årene.

Det jeg prøver å si i korte trekk er at du bør ha minst 2-300 tusen kroner tilgjengelig dersom du benytter deg av dette tilbudet. Det beste er å betale pengene inn som EK slik at restverdien på bilen hele tiden er høyere enn det du har igjen på lånet. Da blir utgiftene hver md. lavere og du kan betale mer på bolig, spare eller annet. Alternativt kan du sitte pengene på en høyrentekonto eller liknende slik at du kan betale ut restverdien på bilen når lånet skal slettes. Uansett bør du ha 2-300 tusen kroner tilgjengelig. Å kjøpe bil uten å ha penger på konto er ren galskap... Utrolig at bankene tillater det når det er så strengt med bolig til sammenlikning.
Fremtiden er elektrisk.

Viking800

Et fornuftig innspill, Mippen. Ganske så enig!

Espen Hugaas Andersen

Enig at man bør ha noen hundre tusen tilgjengelig. Noe av dette kan brukes til en buffer for uforutsette kostnader, type 2-3 månedslønner. Resten kan brukes til å betale på boliglån (eller andre dyrere lån, hvis man har noen), hvis man vil ha mindre risiko, eller så kan det settes i indeksfond, hvis man er litt mer risikovillig.

Jeg syns kanskje også man bør betale inn noe EK på billånet, men økonomisk sett er dette ikke det som er mest gunstig. Jeg ville likevel gjort det om jeg er typen som bytter bil ofte.

Og man må være sikker på at innbetalingene per måned på billånet er noe man håndterer. Jeg betalte inn 50% EK fordi jeg hadde satt meg en grense på maks 5.000 kr/mnd på billånet. Hadde jeg fullfinansiert så hadde jeg betalt 10.000 kr/mnd på billånet, og det hadde hjulpet meg fint lite om jeg hadde låst fast de pengene jeg ville ha betalt inn som EK i nedbetaling av boliglånet. Det hadde vært upraktisk å refinansiere boliglånet hver måned for å få ut penger til å betale billånet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 07. august 2017, klokken 08:00
Enig at man bør ha noen hundre tusen tilgjengelig. Noe av dette kan brukes til en buffer for uforutsette kostnader, type 2-3 månedslønner. Resten kan brukes til å betale på boliglån (eller andre dyrere lån, hvis man har noen), hvis man vil ha mindre risiko, eller så kan det settes i indeksfond, hvis man er litt mer risikovillig.

Jeg syns kanskje også man bør betale inn noe EK på billånet, men økonomisk sett er dette ikke det som er mest gunstig. Jeg ville likevel gjort det om jeg er typen som bytter bil ofte.

Og man må være sikker på at innbetalingene per måned på billånet er noe man håndterer. Jeg betalte inn 50% EK fordi jeg hadde satt meg en grense på maks 5.000 kr/mnd på billånet. Hadde jeg fullfinansiert så hadde jeg betalt 10.000 kr/mnd på billånet, og det hadde hjulpet meg fint lite om jeg hadde låst fast de pengene jeg ville ha betalt inn som EK i nedbetaling av boliglånet. Det hadde vært upraktisk å refinansiere boliglånet hver måned for å få ut penger til å betale billånet.
Men da har du allikevel en 100% lånefinansiert Tesla - siden egenkapitalen kommer fra et annet lån. For de aller aller fleste vil det aldri bli et problem, men verdt å tenke over. Noen har strukket strikken på boliglån og finansierer allikevel et dyrt bilkjøp med lån. Gambling..

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gr på mandag 07. august 2017, klokken 08:31Men da har du allikevel en 100% lånefinansiert Tesla - siden egenkapitalen kommer fra et annet lån. For de aller aller fleste vil det aldri bli et problem, men verdt å tenke over. Noen har strukket strikken på boliglån og finansierer allikevel et dyrt bilkjøp med lån. Gambling..
Min EK kom ikke direkte fra ett annet lån. Men så klart, jeg har andre lån, så dermed er på en måte alt lånefinansiert, ettersom jeg kunne betalt ned på lån i stedet for å bruke penger. Dette er tilfelle for nesten alle.

Men jeg vet det er de som strekker strikken ganske langt, og ikke tenker veldig nøye på hva som kan skje i fremtiden. Jeg har hørt om folk som regelmessig refinansierer boliglånet, for å få lånt mest mulig penger, og bruker disse pengene til forbruk. Da kan man få en skikkelig smell om man kommer i en posisjon der boligprisene faller og/eller renten går opp. Eller man blir ufør, arbeidsledig, e.l.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Acustica

Det er jo ikke slik at dersom renta er lav så tjener man på det. Hele kostnaden på bilen skal betales og man må jo tenke at pengen man betaler inn kunne betalt ned annen gjeld - eller stått på sparekonto og skapt renteinntekter.

Det er egentlig bare litt mindre dyrt.

arthur

La oss like gjerne være ærlige? Er det noe vi virkelig har lyst på så kjøper vi det, og deretter finner vi en god forklaring på hvorfor akkurat det var så lurt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Acustica

Sitat fra: arthur på mandag 07. august 2017, klokken 16:25
La oss like gjerne være ærlige? Er det noe vi virkelig har lyst på så kjøper vi det, og deretter finner vi en god forklaring på hvorfor akkurat det var så lurt.

Point.

moby666

Hvis du har boliglån på rundt 2.5% rente så bør du selvfølgelig cashe inn egenkapital på boliglånet. Jeg selger 2 biler for å få råd til å kjøpe en x. Pengene jeg får for bilene casher jeg ned på boliglånet. Ved å gjøre dette så sparer jeg ca 100.000 kr på 10 år i renteutgifter. Så i realiteten så koster x meg 600.000. Ikke så ille det

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA