Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken ladeløsning passer meg best?

Startet av AAK, onsdag 14. juni 2017, klokken 20:26

« forrige - neste »

AAK

Har veldig lite kunnskap om strøm, lading og begrepene rundt dette. Har i dag en Leaf 24kw og i begynnelsen av august får jeg også en Ioniq. Leafen blir i dag ladet i schuco i garasjen. Går en egen fase ut til denne. Slik jeg har forstått det så er ikke dette bra nok nå som jeg får to elbiler. Jeg har foreløpig ikke noe behov for at ladingen skal gå så fort, men jeg vil at det skal være trygt. Står 400v i sikringsskapet mitt, har forstått at det også kan ha noe og si.

Hva vil dere anbefale meg og gjøre? Må gjøres litt på budsjett nå


Sent from my iPhone using Tapatalk

Trekkoppbil

Det aller billigste kan være å lade bilene til ulike tider, eller samtidig på f.eks 8A hver, eller på hhv 6A og 10A, eller 7A og 9A, dersom du har justerbare EVSEr.

Leaf har type1, og ioniq har type2-kontakt:


Skal man først ha ut elektrikker, så ville jeg ha montert rød 3-fasestikk til framtidig bruk, og gjerne noen enfase industrikontakter.

cra

Å lade hver for seg vil være billigst, men jeg ville kanskje sett på en løsning med en Type-2 boks med løs kabel, slik at du får den sikreste måten å gjøre det på.  (Du vil da trenge en ny kabel til hver bil siden de har ulike plugger, men disse vil du også kunne benytte på offentlige plasser som stort sett ser ut til å være av Type-2 nå.)

Med unntak av to bokser og lastfordeling er det kanskje den dyrest måten, selv om det ikke trenger å koste allverden.

Ville unngått å treke 16A over tid selv om kursen er 16A, men du kan fint lade begge to på f.eks. 6A og da ha marginer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sylwester

Det billigste ville være å kjøre 1/2 kurs mode 2.
Det finnes sånne ladestasjoner som kan kobles sammen slik at de deler en kurs. Dvs. at den justerer hva bilene kan trekke basert på hvor mye som brukes av den andre.

I begge disse tilfellene er det det å kunne koble til bilen og glemme den som er viktig. Må du dra tilbake til garasjen for å bytte kabel mot bil så kommer du nok til å ha glemt det en del ganger og en i husstanden må jobbe hjemmekontor :-(
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

AAK

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 15. juni 2017, klokken 08:02
Det aller billigste kan være å lade bilene til ulike tider, eller samtidig på f.eks 8A hver, eller på hhv 6A og 10A, eller 7A og 9A, dersom du har justerbare EVSEr.

Leaf har type1, og ioniq har type2-kontakt:


Skal man først ha ut elektrikker, så ville jeg ha montert rød 3-fasestikk til framtidig bruk, og gjerne noen enfase industrikontakter.

Takker for alle svar!
Den jeg har til Leafen i dag er ikke justerbar, hvertfall ingen knapper eller lignende å trykke på, det er der så vidt jeg vet ikke på den jeg får med ioniqen heller. Hvis jeg får montert disse rød-3fasestikk og industrikontaktene. Kan jeg da bruke de kablene jeg har i dag, eller må jeg kjøpe nye? Vil bilen lade seg raskere opp på disse stikkene? 




Sent from my iPhone using Tapatalk

Elmo

Sitat fra: cra på torsdag 15. juni 2017, klokken 10:19
Å lade hver for seg vil være billigst, men jeg ville kanskje sett på en løsning med en Type-2 boks med løs kabel, slik at du får den sikreste måten å gjøre det på.  (Du vil da trenge en ny kabel til hver bil siden de har ulike plugger, men disse vil du også kunne benytte på offentlige plasser som stort sett ser ut til å være av Type-2 nå.)
Sitat fra: sørlandsbanden på torsdag 15. juni 2017, klokken 16:47
Den jeg har til Leafen i dag er ikke justerbar, hvertfall ingen knapper eller lignende å trykke på, det er der så vidt jeg vet ikke på den jeg får med ioniqen heller.

Det følger med både type2-type2 kabel og justerbar schuko kabel på Ioniq
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA