Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Maks batterikapasitet i servicemenyen 94Ah

Startet av Pallesnekkern, tirsdag 13. juni 2017, klokken 14:13

« forrige - neste »

Orbit

Jeg har ikke sett noen mulighet for å hente historiske data. Mine egne tall er hva jeg har akumulert over tid.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hELgenen


SveinJ

Sitat fra: Orbit på tirsdag 29. januar 2019, klokken 15:45
Jeg har ikke sett noen mulighet for å hente historiske data. Mine egne tall er hva jeg har akumulert over tid.

....og hvordan akkumuleres man data over tid og lager API-data av det? Eller noe sånt?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Orbit

#33
Beklageligvis på ytterst manuelt vis..... Ligger på hylla over prosjekter jeg kanskje en gang skal grave litt i. Hadde noen enkle saker i gang for et par år siden, men så ble det endringer i autentisering etc mot serverne som knakk det. Tenkte det kostet mer å vedlikeholde dette, enn å bare plukke det ut manuelt et par ganger i uken (bruker bilen hovedsaklig i helger, så lader ikke så ofte).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

marte3no

socMax: 27.4 etter 29500km. Kjørt "alltid" i 30-80% området på batteriet, men ikke vært flink til å forvarme...

ElectroJuice

En oppdatering fra meg:
SOC 29.4 Max SOC 29.4 i dag.
Bilen er fra oktober 2016 og gått nå ca 70000 km. Hurtiglader nå typisk hver annen uke.

Orbit

#36
Bil fra november 2016, snaut 55000 km. Hovedsaklig ladet på 3,7-11kW AC, pluss ca en DC-lading i uka (alltid med oppvarmet batteri), typisk 20-80%.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

quandt1960

#37
29,52. 8200km, 94 ah 2018mod.. Husk at dette tallet vil variere med utetemp samt flere andre faktorer etter hva jeg har lest meg opp på utenlandske forumer. Dessuten stemmer ikke oppgitt SOC i % (67.5) med det jeg leser ut fra portalen/XHR. SOC: 19.209 og SOCmax: 29.519, det skulle tilsvare 65% og ikke 67.5 som oppgitt. Uansett bedre enn de oppgitte netto 27.2.


quandt1960

29,49 tidligere idag, utetemp 9-10 grader som da indirekte virker å påvirke batteritemp. Etter fullading nå på vanlig Type 2 Schuko oppe i 29,72socmax, da trolig siden batteritemp er noe høyere med jevnlading og da tillater noe høyere ladekap. Blir spennende å se hvordan den avtar og den avtar sikkert litt raskere med mye hurtiglading men virker å komme seg tilbake etter en full syklus opp mot 29.6-7 tallet.

Orbit

Sitat fra: quandt1960 på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 20:50
Husk at dette tallet vil variere med utetemp samt flere andre faktorer etter hva jeg har lest meg opp på utenlandske forumer.

Titter du litt lenger tilbake på denne tråden finner du en mer oppdatert versjon av den samme grafen, uten å gå utenlands  8)

Sitat fra: Orbit på mandag 28. januar 2019, klokken 08:53
94Ah fra november 2016, 45000km, MaxSoc på 29.68 kWh i dag (hentet fra API'et som driver websidene, derfor flere desimaler enn i bilen). Det varierer helt tydelig med temperatur for meg, og kapsiteten er tilbake hver sommer så langt. Første vinter for to år siden (som ikke var spesielt kald) lå kapasiteten lavere enn i dag. Spekulativt kommer dette av at jeg som nybegynner ikke kjørte ned mot tomt batteri, mens jeg nå innimellom kjører helt ut på batteriet, så lenge jeg vet jeg har sikker lademulighet på destinasjonen.

Nå ligger uansett variasjonen på rundt 0.3kWh gjennom året, dvs 1% av totalen, så det er uansett minimalt forskjell på hva batteriet leverer gjennom årstidene. Vinterrekkevidde er utelukkende en konsekvens av høyere fremdrifts- og varmeforbruk for min del.
Du kan ikke vise dette vedlegget.


2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

quandt1960

Ja såg den og, veldig bra graf :) Ser det er en god korrelasjon her, men som du sier, er ikke mye det er snakk om. Varme, bilens egen forvarme og battery management tar en del. Leser også ut via API at maks batt. kapasitet faktisk er 33.2kWh, men videre et annet sted dersom en leser ut rådata fra APIn til BMWconnected så står soc batt hv 96.3, dvs 96,3% selv om bilen og portalen viser 100. 29,7/33,2=89,45% tilgjengelig av brutto. Det er flere buffre her og jeg tror 94ah utgaven ser ut til å være mye mer stabil i restkapasitet enn det 60ah er grunnet en litt annen celleteknologi og en bedre temperatur og spenning/ladestyring.

Strøm Tycoon

Har en 2017-modell som har gått 27500km.

29.64kWh

quandt1960

Ny bunnotering idag, 28.9, igår var det 29,48. Kun ladet med vanlig AC Mode 2 og Mode 3 den siste måneden. Veldig temp og bruksavhengig.

quandt1960

Tilbake på 29.58 igjen etter litt lengre kjøring og lading to dager på rad. Har rett og slett med celletemperaturen å gjøre så jo lengre bilen står ute i kulden jo mer vil socmax gå ned da cellene blir kaldere og kaldere. Så den korellasjonen mellom utetemp og socmax er ikke helt korrekt da en må ta hensyn til hvor lenge bilen befinner seg ute i kulden uten kjøring. Kjørt en trendanalyse med å lese ut XHR fra Google Chrome.

quandt1960

Hvor lavt bør SOCmax gå før en bør reagere. Notering idag, 28.78, aldri vært så lavt. 11800km, høyeste notering jeg har hatt har vært 1kwh mer. Syns dette er veldig stor variasjon fra bunn og topp og det er ikke så kaldt ute nå. 7-8 grader. Om den skal falle 1kwh for hver 5000km så er jo det litt rart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA