Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Maks batterikapasitet i servicemenyen 94Ah

Startet av Pallesnekkern, tirsdag 13. juni 2017, klokken 14:13

« forrige - neste »

Pallesnekkern

Hei

Er det flere som har sjekket ut sin max batt cap. i servicemenyens punkt 13.x ?

Jeg tenkte det kunne være interessant i se utvikling av denne over tid.

Jeg har sjekket den 4 ganger siden bilen var ny. Den har nå rullet 10.000km

29,5
29,5
29,6
29,5


Orbit

Jeg har i praksis samme kjørelengde, og ligger på tilsvarende tall (målt ved fulladet bil). Bestenotering er 30.1 rett etter uthenting, men jeg begynte uheldigvis ikke å logge dataene før nyttår. Om det er noen trend så langt, så er den i positiv retning. Mest sannsynlig har det med stigende temperaturer å gjøre.

Generelt er det fort 0.1 - 0.2 kWh variasjon fra dag til dag, ca 0.5% av totalen. Så jeg tror ikke en skal se blindt på et tall fra en enkelt måling.

Kuriosa: Bestenotering utenom uthenting (29.86) er rett etter å ha kjørt 1300km (se rask økning i utkjørt distanse i begynnelsen av april) på to dager med hurtiglading og relativt dype utladninger (<10% SOC før lading). Kanskje batteriet trenger litt intensiv trim innimellom?  ;D
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Autowinder

29,7 idag ved 5855km og 27,8 ved 2983km i april.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Orbit

PS: Mine tall er fra Connected-nettsidene. Jeg sjekket mot servicemenyen i bilen, som akkurat nå sier 29.7 for både Max.kapa (SocMax) og Batt.Ladung (Soc). Nettsidene viser tall med flere desimaler, og marginal høyere verdier. Servicemenyen trunkerer tydeligvis tallene, ikke avrunding. (Soc er litt under max da jeg har kjørt ca 3 km etter lading.... men har også sett noen ganger at Soc er noe over SocMax ved ladeslutt)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Olemann

Hvordan finner du de tallene på nettsidene?

Sitat fra: Orbit på tirsdag 13. juni 2017, klokken 20:52
PS: Mine tall er fra Connected-nettsidene. Jeg sjekket mot servicemenyen i bilen, som akkurat nå sier 29.7 for både Max.kapa (SocMax) og Batt.Ladung (Soc). Nettsidene viser tall med flere desimaler, og marginal høyere verdier. Servicemenyen trunkerer tydeligvis tallene, ikke avrunding. (Soc er litt under max da jeg har kjørt ca 3 km etter lading.... men har også sett noen ganger at Soc er noe over SocMax ved ladeslutt)

Orbit

Dette varierer litt fra nettleser til nettleser; dette er for Firefox:


  • Logg inn på 'Connected Drive' og gå til 'Remote Cockpit'
  • Trykk F12-knappen (utviklermodus)
  • Trykk F5 (last siden på nytt)
  • I debug-vinduet nederst, trykker du på Network, deretter XHR
  • I listen med trafikk mot server finner du flere med VIN-nummeret ditt. En av dem har 'offset=-120'. Velg transaksjonen etter dette.
  • I vinduet til høyre, velger du Reponse for å se hva serveren ga tilbake
  • Litt ned i den listen finner du soc/socMax

Se bilde nedenfor. Litt mange steg, men det sitter snart i fingrene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Autowinder

Av en eller annen grunn har jeg vehicleMass: "1420" her. Lurer på om det kan ha sammenheng med dekktrykket jeg bruker, som er litt over max...?  :D
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Beckern

På 60Ah versjonen kan Max Kapa variere ganske mye om man hurtiglader.
Når er det klart at 94Ah har en annen versjon av BMS enn den gamle så det kan være forskjeller her.
Mange som har sett Max kapa variere 10%, og i tillegg har det variert med forskjellige sw versjoner.


Olemann


Klarte å komme meg inn i utviklerverktøy i Chrome, etter pålogging til Connected Drive, men der var det rene spaghettien av kolonner og valg, ingen som heter Response eller Network....

Noen med tips om Chrome?

Autowinder

Firefox ;-)


Sent from my A1784 using Tapatalk Pro
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

TorS

iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

PionerThink

Det var jo en litt kul måte å finne det ut på :+1:
Må bare passe på at man først er innlogget på connectedDrive, og at bilen ligger inne som valg!
Fikk opp 19,33 Kwh etter at fruen har kjørt 2 km til jobb og brukt noen "watter" til å frese opp bakkene ;D
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

meshintas

#13
Noen andre her som har kjørt langt med 90Ah modellen? jeg har hatt min i 1år og 5mnd og kjørt 56k km så langt. hurtigladet mye siden jeg ikke har lading hjemme. målte 28 på max soc ved 2 anledninger. keen på å høre hva andre ar som har kjørt langt :P

edit: hvis noen skal sjekke via connected drive siden og benytte veiledning lengre opp der, så må man se etter offset 60 og ikke 120 som det står der (ihvertfall var det slik for meg)

Kjøleskapet


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA