Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading 10A/16A

Startet av ovev, onsdag 23. februar 2011, klokken 20:28

« forrige - neste »

ovev

Strøm er ikke helt min greie så jeg trenger definitivt hjelp for å bestemme meg om jeg skal bestille meg en elbil eller ikke.

Den aktuelle bilen ser ut til å bli en Nissan Leaf.

Jeg har forstått det slik at denne lades med 10A med medfølgende kabel. Denne skal allikevel ikke brukes i mindre enn 16A kontakt??

Bilen er tenkt brukt både til og fra jobb, men også til fra campingvogna i helger (93km hver vei).

Hjemme er det jo ikke noe problem å finne en 16A kontakt, men på campingplassen er det værre. Der er det kun 10A på alle kontakter. Jeg har sett at campingvogna ofte trekker 10-12A uten at sikring ryker. Jeg har også forstått det slik at ledningsnett på campingplasser er dimensjonert for mye samtidig bruk. Det er dessuten 4 stk 10A uttak pr stolpe, men aldri mer enn 2 i bruk samtidig på den stolpen vi bruker. Kan jeg da allikevel bruke disse til å lade bilen?
Hvis ikke, kan 2 kontakter kobles sammen? Vil det da kunne trekkes opp til 20A tilsammen over disse?
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

nofuelno

#1
Nissan LEAF kan i utgangspunktet lades i standard 16A uttak. For maksimal sikkerhet og kontroll anbefales spesielle 16A uttak med fast tilkoblet SAE J1772 ladekabel. Det er dette du bør få montert privat.
Campingplasser vil også kunne få installert enten dette eller DC hurtiglader.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

ovev

Jeg er klar over at den skal egentlig tilkoples 16A, men jeg har forstått det slik at den trekker kun10A. Er det ulovlig å kople utstyr merket med 16A i 10A uttak?

Plassen kun har 10A sikringer. Jeg ser ikke for meg at campingplasseieren vil gjøre noe endringer på elanlegget sitt pga at vi ønsker å lade en elbil.

Kan man kople sammen 2 uttak til 1 (omvendt fordeler) og dermed trekke maks 20A? Alle uttakene i stoplen er vel på samme hovedkurs? Det er vel bare at hvert uttak har en 10A sikring.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

Go-carter

Nei, jeg kan ikke tenke meg at det hverken fungerer, eller er lovlig. Da må du isåfall montere en 16A sikring på -ett- av uttakene, og blende/koble ut det andre uttaket. Og dette må en elektriker gjøre.

Sikker på at du ikke kan låne et 16A uttak ved f.eks. resepsjon e.l. da? Så "vedlikeholdslader" du med 10A ved vogna.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

cra

Sitat fra: ovev på torsdag 24. februar 2011, klokken 09:29
Jeg er klar over at den skal egentlig tilkoples 16A, men jeg har forstått det slik at den trekker kun10A. Er det ulovlig å kople utstyr merket med 16A i 10A uttak?

Å koble 16A utstyr på 10A kurs er vel kanskje ikke så lurt, men folk flest har strengt tatt ikke noe grunnlag for å bedømme om utstyret er på 2, 10 eller 16 A når de skal sette i et støpsel, og derfor har vi sikringer for å forhindre oppheting av anlegget og brann. Det skal (i alle fall i teorien) ikke skje noe verre enn at sikringen går hvis du prøver. Kontaktene for 10A/16A er jo identiske. Hadde man måttet trikse med kontaktene hadde det nok vært annerledes :)

Sitat fra: ovev på torsdag 24. februar 2011, klokken 09:29
Kan man kople sammen 2 uttak til 1 (omvendt fordeler) og dermed trekke maks 20A? Alle uttakene i stoplen er vel på samme hovedkurs? Det er vel bare at hvert uttak har en 10A sikring.

Vil tru at de er på samme kurs (som har en større "hovedsikring" i den andre enden). Hvorvidt det bare er å koble sammen to må noen av de som virkelig har peil på elektro nesten svare på, men jeg tror ikke jeg ville anbefale å prøve det uten at du *virkelig* vet hva du driver med.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: nofuelno på torsdag 24. februar 2011, klokken 00:40
Nissan LEAF kan i utgangspunktet lades i standard 16A uttak. For maksimal sikkerhet og kontroll anbefales spesielle 16A uttak med fast tilkoblet Chademo ladekabel. Det er dette du bør få montert privat.
Campingplasser vil også kunne få installert enten dette eller DC hurtiglader.

CHAdeMO er systemet for DC hurtiglading. Kun Røkke har råd til en slik hjemme. Jeg antar du mener Mennekes.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Sitat fra: ovev på torsdag 24. februar 2011, klokken 09:29
Kan man kople sammen 2 uttak til 1 (omvendt fordeler) og dermed trekke maks 20A? Alle uttakene i stoplen er vel på samme hovedkurs? Det er vel bare at hvert uttak har en 10A sikring.

Dersom det er samme hovedkurs kan man teoretisk gjøre det, men neppe lovlig.

Kommer kursene fra et 3 fase anlegg vil det ikke gå. Dette kan en ofte se om der er et 3 fase støpsel i nærheten av 10A støpslene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: ovev på torsdag 24. februar 2011, klokken 09:29
Jeg er klar over at den skal egentlig tilkoples 16A, men jeg har forstått det slik at den trekker kun10A.

Hvor har du hørt det ? De amerikanske utgavene trekker tett oppunder 16A ved 240V, den europeiske vil sikkert gjøre det samme. Bilen har jo en 3.3kW lader.

Men hvis ladekabelen har mulighet for å begrense til 10A via en bryter eller lignende vil det fungere. Evt. om du anskaffer en ladekabel som kun støtter 10A. Elektronikken i ladekabelen sender ut et signal som begrenser strømmen bilen kan trekke, tilsier signalet f.eks maks 6A så trekker bilen kun 6A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 24. februar 2011, klokken 10:01
Kommer kursene fra et 3 fase anlegg vil det ikke gå. Dette kan en ofte se om der er et 3 fase støpsel i nærheten av 10A støpslene.

Hvis det er et 3-fase støpsel i nærheten er faktisk problemet løst da de minste vel er på 16A. Man trenger altså kun en overgang fra 3-fase støpsel til 1-fase støpsel. Slike selges f.eks ferdig på Biltema eller man kan enkelt lage den selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ovev

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. februar 2011, klokken 10:03
Sitat fra: ovev på torsdag 24. februar 2011, klokken 09:29
Jeg er klar over at den skal egentlig tilkoples 16A, men jeg har forstått det slik at den trekker kun10A.

Hvor har du hørt det ? De amerikanske utgavene trekker tett oppunder 16A ved 240V, den europeiske vil sikkert gjøre det samme. Bilen har jo en 3.3kW lader.

Men hvis ladekabelen har mulighet for å begrense til 10A via en bryter eller lignende vil det fungere. Evt. om du anskaffer en ladekabel som kun støtter 10A. Elektronikken i ladekabelen sender ut et signal som begrenser strømmen bilen kan trekke, tilsier signalet f.eks maks 6A så trekker bilen kun 6A.

De amerikanske utgavene lader på 120V, ikke 240V med den medfølgende kabelen. Det er målt at laderen trekker 1.4kW på det de kaller tricklecharging. Hvis de skal lade på 240V lader de gjenom en fastmontert EVSE med tilhørende ladekabel. Da brukes ikke den medfølgende kabelen (med portabel EVSE).

For europeisk versjon er det bedre å se på den engelske utgaven. Der brukes 230V, men dog kun 13A kurser.
Her på http://www.leaftalk.co.uk/showthread.php/56-Charging-Station-Cost-Home står det endel om dette. Nissan anbefaler bruk av fastmontert EVSE hjemme og ser derfor ut til å begrense strømstyrken til 10A på den medfølgende kabelen. Skal man lade med mer enn dette må man lade via en fastmontert EVSE eller en ladestasjon. Det er vel uansett en fordel å få montert en fastmontert EVSE hjemme, men da i 32A utgave. Det ryktes at 2012 Nissan Leaf kommer med 6.6kW lader.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

ovev

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. februar 2011, klokken 10:25
Sitat fra: elektrolux på torsdag 24. februar 2011, klokken 10:01
Kommer kursene fra et 3 fase anlegg vil det ikke gå. Dette kan en ofte se om der er et 3 fase støpsel i nærheten av 10A støpslene.

Hvis det er et 3-fase støpsel i nærheten er faktisk problemet løst da de minste vel er på 16A. Man trenger altså kun en overgang fra 3-fase støpsel til 1-fase støpsel. Slike selges f.eks ferdig på Biltema eller man kan enkelt lage den selv.

Hvis det går er jeg vel kanskje reddet. Det er et uttak på akkurat den stolpen jeg kopler vogna til som ser ut til å kunne være et 3-fase støpsel. Jeg får høre med værten om det er 3-fase eller ikke.
Man kan da altså bare sette på en overgang fra 3-fase til 1-fase?
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

hens

Hvis det står i bilens spesifikasjoner at den trekker 10 A, kan du lade på 10A sikring.
Er du i tvil vil jeg anbefale å kjøpe et wattmeter hos Clas Olsson. Disse kan avlese spenning, strøm og effekt, watt.
Problemet med å lade 10 A på en 10 A sikring er at det ofte er andre forbrukere på samme krets, og da ryker sikringen. Når sikringen sitter umiddelbart foran kontakten vet du at det ikke er andre forbrukere på samme krets, og da går det bra.
Men trekk gjerne til sikringene før du begynner å lade hvis det er vanlige skrusikringer i boksen.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

ovev

Jeg har et slikt som strømmåler til vogna. Jeg ser at i kalde perioder trekker vogna gjerne over 12A uten at sikringen går, nå når det ligger på rundt 0 ute takler den ca 11A. Noe særlig varmere har det ikke vært etter vi plasserte vogna på plassen.
Det er automatsikringer, ikke skrusikring.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

commiesoft

Det er jo ikke noe som heter 10A eller 16A kontakt. Dersom ikke bilen kan lades
fra en 10A sikringskurs, så kjøp noe annet.

jkirkebo

Sitat fra: ovev på torsdag 24. februar 2011, klokken 18:35
De amerikanske utgavene lader på 120V, ikke 240V med den medfølgende kabelen. Det er målt at laderen trekker 1.4kW på det de kaller tricklecharging. Hvis de skal lade på 240V lader de gjenom en fastmontert EVSE med tilhørende ladekabel. Da brukes ikke den medfølgende kabelen (med portabel EVSE).

Det er vel uansett en fordel å få montert en fastmontert EVSE hjemme, men da i 32A utgave. Det ryktes at 2012 Nissan Leaf kommer med 6.6kW lader.

Jeg er klar over at den medfølgende ladekabelen i USA kun virker på 120V (dog kan den modifiseres til å virke på både 120V og 240V). Men bilen har beviselig en 3.3kW lader og det virker SVÆRT usannsynlig at Nissan i Norge ikke vil levere med en ladekabel som kan utnytte laderens fulle kapasitet, spesielt når de aller fleste ladestolpene i Norge består av standard 230V stikk på 16A kurs. Om denne kabelen også kan omstilles til 10A og f.eks 13A vites ennå ikke, men det vil garantert komme kabler på markedet som kan dette.

At Nissan i UK leverer en kabel for 13A er da helt forutsigbart, siden standardstøpslene der er på 13A. Skal du ha 16A i UK er det vel blått 3-polet CEE-stikk som gjelder.

Fastmontert EVSE hjemme kommer jeg til å montere når jeg kjøper el-bil, men det blir nok en 16A utgave, evt. maks 20A. 32A kan ihvertfall ikke jeg avse på en fase, det blir nok noe for høy belastning på hovedsikringene (3x56A). Men ladetid hjemme spiller da også fint liten rolle for min del, tar det 24 timer fra tomt til fullt er det helt ok.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA