Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mindre gass i ac-anlegget = tregere SC?

Startet av Jejl, mandag 12. juni 2017, klokken 16:47

« forrige - neste »

Jejl

Jeg så på en video på youtube der det hevdes at bilen bruker kjøling fra ac-anlegget hvis batteriet er varmt.
På Tesla hadde de sagt at en risikerer at bilen stopper dersom det er varmt i været, og batteriet ikke får nok kjøling fra ac. Jeg mistenker at ac-anlegget vårt mangler endel gass, for vi måtte kjøre med anlegget innstilt på 15,5 grader selv om vi satt i shorts og t-skjorte, når det var 26-27 grader i været for noen uker siden. Når bilen var ny kjølte bilen ekstremt bra, det mener jeg den ikke gjør lengre.
Noen som kan bekrefte at bilen bruker ac-anlegget for å kjøle ned batteripakken? Isåfall må vi få etterfylt før vi kjører til Spania.

sjokomelk

Det gjør den.
Få Tesla til å ta en kikk på bilen din. :+1:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Jejl

Fant ut hva som var "feil".
Bilen har vært innstilt på range mode, og da har vi jo bare fått halv effekt.
Kjempe smart. :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Lynet

Range mode gjør at batteriet ikke kjøles så godt om sommeren, dermed kan man sikkert få dårlig effekt på SC.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Man får omtrent halve effekten med range mode ja, men jeg har et bestemt inntrykk av at det har større betydning ved oppvarming enn kjøling. Imidlertid vet vi at når bilen kjøres i range mode varmes batteriet passivt opp til 42-43 grader, ca 10 grader over normal driftstemperatur. Starter man en hurtiglading etter å ha kjørt i range mode med utgangspunkt 10 grader høyere enn den "vanlige" temperaturen nås nok temperaturen hvor superladingen begrenses mye raskere om kjølekapasiteten ikke er tilstrekkelig.

BMW850

Hadde min på service for ett par dager uker siden. Nevnte også for dem at jeg syntes AC kjølte dårlig. De kikket på saken og fant ut at en O-ring var årsak til lekkasje og etterfylte anlegget. Nå kjøler den meget bra  :+1:
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA