Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Valg av ladestasjon hjemme til i3

Startet av Grevling, mandag 12. juni 2017, klokken 14:44

« forrige - neste »

Grevling

Hei

Da var det tid for debut innlegg, med påfølgende fare for å ha plassert det i feil tråd.

Får levert ny i3 i løpet av noen dager.
Skal ha elektrikker på befaring i morgen, mtp. montering av ladestasjon hjemme.
Er ikke spesielt el kyndig selv, og har gått meg litt vill i jungelen av ladestasjoner.

Tanken min er at jeg vil montere en stasjon som har potensiale til å levere så kraftig/hurtig lading så mulig, mest med tanke på å fremtidssikre for kommende el-biler de neste årene. i3 er vel begrenset til 11kw.

Ser imidlertid at de aller fleste pakkeløsninger fra innstallasjonsfirma er 3,7kw, noe som i mitt hode er unødvendig lite all den tid selve innstallasjonen neppe kan bli vesentlig dyrere ved å kjøpe en stasjon med høyere kapasitet?

Akkurat flyttet inn i nytt hus, men det er likevel "bare" ordinært 230v IT anlegg. Dog er det god plass i sikringsskapet.

Sitter med mange spørsmål, men de to viktigste er vel:
Hvor kraftig ladestasjon som kan kobles på (evt. om det lar seg gjøre å montere 3 fas på 230v IT)?
Hvilken ladestasjon (merke og type) er mest fremtidsrettet/ best å satse på akkurat nå?

Noen som har erfaring med lignende "dilemma" så er jeg takknemlig for erfaringer dere har gjort dere.

Mvh
LM


KnutOL

For å utnytte trefase må du oppgradere til TN nett. På IT nett er du begrenset til 7.3 kW. Jeg har selv brukt mye tid på å finne ut av dette og det finnes mange forskjellige løsninger og prisklasser. Jeg vil anbefale at du ser nærmere på løsningen fra Zaptec som har en ladestasjon som heter Zapcharger Pro med følende begrunnelse. Den takler både IT nett og TN nett så om du trenger ikke å oppgradere til TN nett med en gang. Andre ladestasjoner kan det hende du må anskaffe modell spesifikt for IT eller TN nett. På IT nett kan Zapcharger Pro ladestasjonen  levere 7.3 kW til bilen. Her er det viktig å vite at bilen har tre 16A ladere innebygget (ikke 32A) og disse forventer å få 400V for å sette igang lading. Zapcharger Pro laderen konfigurer seg selv dynamisk for å gjøre dette mulig. Dersom du oppgraderer til TN nett kan du lade opp til 11 kW på i3 forutsatt 16A 400V trefase i veggen, men boksen skal kunne levere fra seg 22 kW ifølge spesifikasjoner, så om du skulle bytte ut i3 en gang med en annen bil så skulle dette være i orden. Support og web løsning er på norsk. Hovedkontoret ligger i Stavanger. Jeg har brukt laderen i et halvt år nå og er kjempefornøyd med løsningen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Orbit

Start med å sjekke med netteier hvor stor 1-fase kurs du får lov å legge opp. Noen, for eksempel Hafslund, tillater max 20A. Dersom du er tilknyttet, Hafslund kan de gi et estimat på nettsidene på hvor mye kapasitet du har til lading.

Deretter sjekker du hovedsikringen/overbelastningsvernet ditt, og hvor mye effektbruk du har i dag. Det er ofte 40A inn totalt, og da går det neppe med 32A til ladestasjon.

Ut fra dette vet du hvor kraftig punkt du kan sette opp, opptil 32A. Den laderen du får levert med bilen gir 10A (som kanskje er nok.....), men kan plugges i en vanlig kontakt. Dersom du ikke har kontakt fra før i garasjen, må det legges opp egen kurs til dette. Du kan bruke kontakter du har fra før, men det er da lurt å sjekke at denne ikke er via mange (dårlige) koblinger på veien fra sikringsskapet.

Ønsker du noe mer enn 10A, har du to alternativ:

  • Du kan sette opp et CEE industristikk tilsvarende maksimal restkapsitet på inntaktet til huset. Dette blir da en egen kurs, og må sikres med B-vern i tillegg til automatsikring. Regn med 5000-10000 for dette. I tillegg må du ha en kraftigere portabel lader, som igjen koster i området kr 6000-10000
  • Sett opp ladestasjon som foreslått av KnutOL, eller annet merke. Jeg bruker selv Viridian EcoLite, som takler IT/TN uten å måtte reprogrammeres ved endring av tilkobling. Det kostet meg drøyt 10000 ferdig montert når jeg likevel hadde elektriker i gang med annet arbeid. (Den kan også brukes som en litt klumpete portabel lader)

Alternativ 1 gir litt ekstra fleksibilitet, da du kan utnytte mereffekten i industristikk også på tur. Men det er i praksis lite av disse på offentlige steder. Alternativ 2 gir en fastmontert løsning med de fordeler (robust, lite stjelbar) og ulemper (fastmontert....) det medfører. Alternativ 2 bruker du sammen med type-2 kabelen som også følger med bilen.

Se også et par relaterte tråder her og her.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Grevling

Takker for oppklaringer fra begge.

Fikk tilbud om saltostasjon (justerbar opp til 32a) ferdig installert til 14990.
Selv om huset er nytt virker det som det bare er 40a hovedsikring, så da blir det dessverre 3,6kw på 16a kurs ser det ut til. Fikk pris på oppgradering av tilførsel med økning til 3x50a på kr. 18000 ca. Med fare for at Hafslund krever annleggsbidrag i tillegg.

Tror jeg forsøker meg på 3,6 kw i første omgang, så får jeg heller punge ut for oppgradering dersom det skulle vise seg å bli alt for treg lading.

Forøvrig ikke så lett å finne installasjonsbedrifter som har erfaring med slike ladere og som vil montere annet enn det de selv selger (les Salto). Nå ser det jo ut som dette er en stabil og god boks (572 T2), men hadde vært greit å ha alternativer likevel.

Hvor lang tid tar det forresten å lade i3 (94ah) på 3,6 kw? Noen som har erfaring med det?

mvh
LM

geear

Du skal kjøre mye før 3,6kW blir for lite. For de fleste vil hjemmelading på langt mindre enn 3,6kW være tilstrekkelig. Bekymring for ladehastighet hjemme virker å være et ganske vanlig syndrom før man har hatt elbil i bruk en periode. Får du deg senere bil med veldig stor batteripakke og du tømmer den på langtur, så vil du definitivt kunne måtte starte til jobb dagen etterpå uten fullt batteri, men har bilen stått 10 timer har du allikevel ladet gjerne 15-18 mil med 3,6kW.

Orbit

#5
3.6kW gir deg ca 10% oppladet kapasitet per time på 94Ah.

Elbilhjelpen.no kan levere 16A pakke med ladestasjon og installasjon for kr 10980 inkl mva. (kr 12280 for 32A)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Grevling

#6
Hmmm. Det er jo noen kr. billigere. Usikker på om Abot strekker seg til å kjøre til Lørenskog men.

Får høre med dem også tror jeg.
Antar man da kan bestille 32ah utgaven, justere den ned til 16ah og bestille 3,6 kw installasjonspakke.

Får sende en Mail å høre for sikkerhets skyld.

Også sett på ecolite, men ikke funnet noen i området som installerer.

Takk igjen for gode innspill.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Orbit

Abot sier inntil 150km avstand fra "basen" er inkludert i pakken, og selv om det er Barkåker så skulle Lørenskog være innenfor. Kanskje Abot også kan installere EcoLite?  Evt. kan du sjekke med en av leverandørene av EcoLite om de har anbefalte installatører.

Mye av merkostnaden med 7.4kW installasjonpakke er tykkere kabel. Dersom du uansett setter opp 32A stasjon, ville jeg lagt de ekstra 500 kr på bordet for 32A kabel også. Da er det "bare" oppgradering av inntak + rekonfigurering av ladepunkt som trengs for senere oppgradering.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA