Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bil nummer en

Startet av TeslaSvein63, søndag 27. november 2016, klokken 21:51

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: TeslaSvein63 på torsdag 23. mars 2017, klokken 23:29
Hvor mye vil batteriet svekkes av å være "flatt" så lenge. Det ble jo tømt for strøm, allerede før det le sendt avgårde.
Tåler fint å lagres på lav soc så lenge man ikke dropper det ned til nivået hvor det er skadelig og fare for bricking. Med ~0% på displayet er spenningen fremdeles langt unna det nivået.

Øyvind.h

Og selvutlading er noe helt annet enn ordinært standby forbruk.

Jeg kunne med glede kjørt et år med lånebatteri :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TeslaSvein63

Oppdatering. Har fått batteriet tilbake og montert. Monteringen ble gjort av idioter. Bilen ble levert med en avknekt skrue i bakant av batteriet, en manglende skrue og en skrue som var halvt innskrudd på skjeve, men ødelagte gjenger som resulatat. I tillegg manglet det en skrue "vingen" ved siden av batteriet og klipsene var ikke på plass. Det skal være rettet opp nå, men ikke sjekket ut enda av meg. Så til mitt hoved spørsmål : Vet noen om man kan være sikker på at det er ens eget batteri man har fått igjen? klistrelappen med part og serienummer er skiftet. Det er også et grønt merke i aluminiumen ved stikkeren som ikke var på batteriet før det ble sendt til rep. Serienummeret er ikke det samme. Det er føyd til R1 bak nummeret som jeg hadde før det ble sendt avgårde, men ellers riktig. Er det noen andre steder på battereiet nummeret er slått inn i batteriet, slik at man kan sjekke det ut?

Muffinman

Tror ikke det. Kan vel heller være en grei løsning at du kjører noen passe lange sykluser så BMS får justert seg inn, og deretter får lest ut nominal verdien. Har du et batteri med gode verdier spiller det ikke så mye rolle om det er ditt eget eller et annet.

Brosme

@ Teslasvein:  Er i samme situasjon som deg. Mitt batteri døde i november 2016. Fikk låne batteri 22.12..en måned etter og dette har jeg enda :o. Har fått time til service i august. Da kunne de kanskje sette inn batteriet om det var kommet. Dvs vi snakker minimum 9 måneder. De kan gå enda lengre da Tesla ikke har noe status.

Er selvsagt meget bekymret for tilstanden på mitt batteri. F.eks vet jeg ikke om batteri ble vedlikeholdt den måneden de hadde bilen før låne batteriet kom. Får håpe på det beste. Blir spennende å se kapasiteten når det kommer tilbake. Hva kan man "godta"?
2014 P85 | Grå | 21''Grå | Alt utstyr uten +.
2021 Model 3 LR Rød med hengerfeste.  Bestilt 09.04.21. Leveres........snaaaaaaart.

AttackOfTheMac

Mitt døde for ca 6 uker siden og venter på nytt.
Ny policy om batteriet dør er at man får installert ett "tilsvarende bruk" batteri.
Man får ikke sitt eget tilbake.

Brosme

Sitat fra: Thorbjorn på torsdag 08. juni 2017, klokken 14:25
Mitt døde for ca 6 uker siden og venter på nytt.
Ny policy om batteriet dør er at man får installert ett "tilsvarende bruk" batteri.
Man får ikke sitt eget tilbake.

Får man da med noe form for historikk på batteriet man overtar? Jeg har siden bilen var ny prøvd å behandle batteriet så bra som mulig. Dvs SOC 40-75 i det daglige. Antall SC besøk anslår jeg er rundt 30-40. Antall 100% SOC kan jeg telle på fingrene.  Hadde 44k km på telleren da det tok kveld.
2014 P85 | Grå | 21''Grå | Alt utstyr uten +.
2021 Model 3 LR Rød med hengerfeste.  Bestilt 09.04.21. Leveres........snaaaaaaart.

TeslaK

Burde vært mulig å lese ut historikk på batteriet fra bilen. Det kunne f.eks. vært vist som et histogram med prosent av total levetid for hver 5 % SoC. Da kan man enkelt se hvordan batteriet har vært behandlet. I tillegg kunne man hatt et histogram med prosentvis tid fordelt på batteritemperatur. Dette kunne også vært presentert med en score slik at det blir enkelt for folk å sjekke dette ved bruktbilkjøp.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

TeslaSvein63

Jeg er forundret over holdningene til mange her om at det er pytt pytt, ikke så nøye hva slags batteri man får igjen. Man skulle nesten tro det var Tesla sin holdning som blir formidlet i ett slags forsøk på å ro det hele ned. Jeg for min del vil ikke finne meg i å få igjen ett batteri som ikke er mitt eget, som mangler dokumentasjon på tilstand og ikke minst ingen informasjon om det hele, hva som var feil, hva som er fikset, om det lot seg fikse osv. I tillegg fikk jeg ett batteri som ikke var forskriftsmessig montert i bilen (montert av idioter) så den måtte tilbake igjen med en gang. Det er ikke akseptabelt at de satser på at eierne er uten mekanisk erfaring. Hvis batteriet ikke lar seg reparere så skal man da for faen ha informasjon om det hele. Jeg har fått ett jævla batteri som jeg vet ikke er mitt, uten ett eneste ord og det er faen ikke min jobb å finne ut tilstanden på det. Det jeg vet nå er at det forsvant 15% på kun 4 dager når bilen stod i ro, så dette batteriet er på langt nær i orden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA