Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beste strategi for langtur til Danmark

Startet av S4e, onsdag 07. juni 2017, klokken 09:02

« forrige - neste »

S4e

Har ingen erfaring med elbil på langtur. Skal kjøre fra Oslo til København om 14 dager og lurer på hva som er den beste strategi for lading og kjøremønster.

Turen er ca. 570 km (inkl ferge Helsingborg/Helsingør). Med vanlig bil har jeg stort sett kjørt i ett, med pause på ferge og en liten pause nord for Gøteborg. 130 på de fine motorveiene syd for Gøteborg og 120 nord for Gøteborg.

Har forstått at ladehastigheten går ned etterhvert og at det ikke lønner seg å fylle 100% underveis. Og at forbruk er mye høyere med høy hastighet.

Hva er beste strategi. "Vanlig fart" eller er det mye å hente på å kjøre noe saktere?  Hyppig ladning eller bedre med færre pauser?

Hvor lang tid må jeg regne med å lade?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

kammiz

Følg fartsgrenser og lad til 60 prosent. Heller flere korte stopp.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Gnilre

Enig med foregående innlegg.

Litt kort avstand fra Oslo, men lading på Tanum shoppingcenter litt sør for Strømstad er gratis. Det er tre hurtigladere der.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

S4e

Sitat fra: kammiz på onsdag 07. juni 2017, klokken 09:55
Følg fartsgrenser og lad til 60 prosent. Heller flere korte stopp.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Noen ide om hvor mye ladetid en må beregne på turen?

Ser at de fleste ladestasjoner i Sverige har kun en hurtiglader som kan være opptatt. Hvilke erfaringer har dere - er dette ofte et problem?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

kammiz

Det er ganske lett å regne ut. Si 35 mil rekkevidde da, på 60kwh batteri. Du lader 50kw opp til 60 prosent ish. Da har du 40kwh ish og kommer 25 mil ish. Finn ut hvor langt du skal kjøre så kan du selv regne ut ladetid ifht hvor langt du har kjørt og hvor mange kwh du har igjen.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Orbit

Sitat fra: Gnilre på onsdag 07. juni 2017, klokken 10:26
Litt kort avstand fra Oslo, men lading på Tanum shoppingcenter litt sør for Strømstad er gratis. Det er tre hurtigladere der.

De laderne er nå desverre [midlertidig?] stengt ned (men det er en Clever-lader på bensinstasjonen ved samme avkjørsel fra motorveien)

Sitat fra: S4e på onsdag 07. juni 2017, klokken 15:31
Ser at de fleste ladestasjoner i Sverige har kun en hurtiglader som kan være opptatt. Hvilke erfaringer har dere - er dette ofte et problem?

Mine erfaringer er at belegget på ladere blir lavere og lavere jo lenger en kommer unna norskegrensen. Skal ikke så langt av gårde før folk kommer bort under lading og spør hva en elbil er  ;D

Et forslag til stopp underveis er Laholm. Det er en liten avstikker fra motorveien, men en fredelig liten by hvor det passer med en lengre pause for lunsj eller lignende (ca 5 timers kjøring fra Oslo). Det er gratis hurtiglading på torget (og backup med vanlige aktører i nærheten ved motorveien). Ruteforslag, hvor jeg har lagt inn stopp på betalingsladeren ved Laholm siden gratisladeren ikke er på dette kartet. Det andre ladestoppet kan du da gjøre litt lenger for å ha marginer når du kommer frem.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

S4e

Sitat fra: Orbit på onsdag 07. juni 2017, klokken 16:17
Sitat fra: Gnilre på onsdag 07. juni 2017, klokken 10:26
Litt kort avstand fra Oslo, men lading på Tanum shoppingcenter litt sør for Strømstad er gratis. Det er tre hurtigladere der.

De laderne er nå desverre [midlertidig?] stengt ned (men det er en Clever-lader på bensinstasjonen ved samme avkjørsel fra motorveien)

Sitat fra: S4e på onsdag 07. juni 2017, klokken 15:31
Ser at de fleste ladestasjoner i Sverige har kun en hurtiglader som kan være opptatt. Hvilke erfaringer har dere - er dette ofte et problem?

Mine erfaringer er at belegget på ladere blir lavere og lavere jo lenger en kommer unna norskegrensen. Skal ikke så langt av gårde før folk kommer bort under lading og spør hva en elbil er  ;D

Et forslag til stopp underveis er Laholm. Det er en liten avstikker fra motorveien, men en fredelig liten by hvor det passer med en lengre pause for lunsj eller lignende (ca 5 timers kjøring fra Oslo). Det er gratis hurtiglading på torget (og backup med vanlige aktører i nærheten ved motorveien). Ruteforslag, hvor jeg har lagt inn stopp på betalingsladeren ved Laholm siden gratisladeren ikke er på dette kartet. Det andre ladestoppet kan du da gjøre litt lenger for å ha marginer når du kommer frem.

Tusen takk for utførlig tilbakemelding :-)

Hadde ikke sett den tråd du refererer til og ditt svar her. 5x ladning var jo mye på 700km - hvor lang tid brukte du på ladning?

Den tyske web side som beregner rute - er den til å stole på? Forstår forslaget er 2 stopp på ca 1 time i alt?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Arha

Her er ei oversikt jeg laget for et halvår siden for Chademo.  Antar de aller fleste (alle?) laderne er multistandard så den også er gyldig for CCS.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Counterpointer

Er det ca 20 minutter fra 20% til 60%?

Jeg foretrekker absolutt heller flere korte stopp på langtur en en lang. Blir mindre sliten og ladefarten går opp. Blir utrolig rastløs av hurtigladere som går saaaaakte

bno

#9
Edit
Innlegg slettet. Wegpunkt hang igjen. Min feil

Edit og da fungette den veldig bra

Orbit

Sitat fra: S4e på onsdag 07. juni 2017, klokken 17:08
Hadde ikke sett den tråd du refererer til og ditt svar her. 5x ladning var jo mye på 700km - hvor lang tid brukte du på ladning?
5x ladinger på utfart var for å lade hos flest mulig leverandører for å sjekke at ladebrikker etc fungerte. Hjemtur gikk fint med 3x ladestopp, typisk fra 5-10% opp til 90-95%, ca 35-40 min med 25-28kWh påfyll på hvert stopp. i3 94Ah lader på full fart helt til 92%. Total ladetid var rett under to timer både med 3x og 5x stopp.

Ampera-e lader på full effekt opp til 55% (i praksis blir det 5-55% for å ha noe margin ved ankomst til lader), dvs ca 30kWh påfyll per optimal lading. Med strategi for korteste total reisetid, kan Ae hoppe over første ladestoppet som i3 trenger, deretter er det ganskje jevnt hvor mye og ofte det er optimalt å lade (regnet i kWh, så får høyrefoten avgjøre hvor mange km en får ut av den energien).

Sitat
Den tyske web side som beregner rute - er den til å stole på? Forstår forslaget er 2 stopp på ca 1 time i alt?
Den har ingen justeringer for temperatur (utenom at en selv kan sette ned maksmal rekkevidde), men utenom vintersesongen har den truffet bra for meg på rekkevidde. Jeg er ikke alltid enig i de automatiske ruteforslagene, men det går an å legge inn egne mellompunkter både med og uten lading. Forslaget for denne turen er to stopp, og så kan du evt gjøre de litt lengre for mer margin, evt hvor mye du vil ha når du kommer frem (dersom det er en plass uten lading). Det er mange muligheter til å lade før første planlagte stopp dersom forbruket ditt ikke stemmer med planen.

På i3 bommer nettsiden en del på ladetid (er alt for pessimistisk), mens ladetidene for Ae virker noe optimistiske da de tilsvarer 50kW inn på batteriet. I praksis vil du nok få rundt 45kW. Ta med stoppeklokke på tur og rapporter tilbake!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Pallesnekkern

#11
Full hastighet til 55% må være en ekstrem konservativ tilnærming av GM. Enten er de livredde for å havne i garantiansvar på batteriene eller så har de brukt celler som tåler hurtiglading dårligere.  Min i3 94Ah har full hastighet til ca 87-90%.

Kanskje det kommer en software oppgradering etterhvert. Jo større batteriet er, jo bedre skal det tåle hurtiglading.

Mitt tips er at det er best å lade når du skal gjøre andre ting uansett, som feks spise lunsj. Da går tiden mye fortere og det er ikke kritisk å utnytte det området som gir maks ladehastighet.  Maks hastighet er uansett sakte hvis du sitter i bilen og stirrer på måleren.

Orbit

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 07. juni 2017, klokken 17:40
Er det ca 20 minutter fra 20% til 60%?

Nå får Ae-gjengen komme med fasiten her, men 20-60% på Ae er ~24kWh. På en 50kW lader får du normalt ikke mer enn ca 45kW inn på batteriet (siden max spenning [400V]  og max strøm [125A] i praksis ikke inntreffer samtidig). Ut fra dette, bør 20-60% [minst] ta 24kWh/45kW = 0.53h = 32 minutter på Ae.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Counterpointer

Sitat fra: Orbit på fredag 09. juni 2017, klokken 15:32
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 07. juni 2017, klokken 17:40
Er det ca 20 minutter fra 20% til 60%?

Nå får Ae-gjengen komme med fasiten her, men 20-60% på Ae er ~24kWh. På en 50kW lader får du normalt ikke mer enn ca 45kW inn på batteriet (siden max spenning [400V]  og max strøm [125A] i praksis ikke inntreffer samtidig). Ut fra dette, bør 20-60% [minst] ta 24kWh/45kW = 0.53h = 32 minutter på Ae.
Høres ut som et fornuftig regnestykke. Skal sjekke ut når jeg skal på langtur. Foreløpig er det ikke behov for å lade ute.

Hadde 75% ca og kjørte 22 mil med rest på 30%

Ipadjove

Har bare prøvd hurtiglading 2 korte ganger og begge gangene holdt det seg på ca 43kW.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA