Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gummilister på i3

Startet av Ingeniøren, onsdag 07. juni 2017, klokken 07:26

« forrige - neste »

Ingeniøren

Hadde bilen hos Riis for å bytte frontrute i går.


Når jeg fikk den igjen var det gjort en bra jobb men manglet et par småting. Blandt annet hadde i løsnet innerkledning på venstre vindusstolpe og fremre takplate og ikke fått det skikkelig på plass i gjen i gummilista. I prosessen med å fikse dette løsnet jeg mitre av tre liste som går over vinduet til bak førerdøren, den som ender i en firkant der døra er festet. Gikk veldig lett av men nesten umulig å få skikkelig på plass igjen.

Problemet er at den skal ned i en skinne som er smalest på toppen og det er nesten kul umulig. Mulig men trenger et verktøy, smøre den med silikon/talkum, tre den inn fra enden av festelista eller liknende. Har fått den på sånn nokenlunde på plass med der er ikke godt nok for meg. Kunne sikker reist tilbake til Riis for litt hjelp men liker og å fikse ting selv..

Noen som har tips om dette ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

Nå er jeg litt Captain Hindsight altså, men hvorfor i alle dager leverte du ikke bare bilen tilbake og ba de fikse det de "ødela"? Å begynne å fikse på dette selv uten å helt vite hvordan, gjør kanskje vondt verre og som resultat kan du ikke be Riis gjøre opp for seg lenger.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

#2
Fordi jeg altid skal fikse ting som fungerer.... :)

Ellers ser det nå så greit ut at de nok vil lure hva som skal fikses, men jeg ser den ikke ligger helt som den skal og derfor søker ekspertisen på området...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Autowinder

Jeg kjenner meg igjen, men har brent meg på slikt én gang for mye. Lever tilbake og be om en ordentlig utført jobb. Ikke tror jeg du får mange vettuge svar her heller  ;D
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

bromm

#4
Bytte av frontrute BØR utføres av de som har i-Agentur for service på i3. Mest pga. at det kreves spesialverktøy for å løsne ulike ting fra karbonfiberrammen, men også fordi disse teknikerne har 3 ukers spesialopplæring med i3 som ikke er skrudd sammen som andre biler (veldig mye er limt).

Hvis man setter bort slike jobber til de som ikke har denne kompetansen/verktøyet, så må man minst være Ingeniør for å rette opp det som er gjort feil, etterpå ;)

Ingeniøren

#5
Ikke så mange fagfolk her inne virker det som....mest papirtigre ?

I alle fall så fiksa jeg lista i dag etter at den har vært delvis på plass noen dager. Dro den av igjen til dit hadde dratt den ut sist gang. Forrige gang la jeg leppen inn i festelisten fra toppen og trykke den inn i bunnen. Det gikk bare delvis bra da det er en leppe på listen nedenfor som komme i konflikt og dermed kommer den ikke skikkelig på plass.

I dag la jeg lista inn i sporet i nedkant mens jeg passet på at den vesle leppa fra lista nedenfor ikke kom i mellom. Her er det lurt å ha en liten flat skrutrekker og dra den ut mens man jobber. Når jeg hadde fått den i inngrep nede ca 10 cm løftet jeg den øverste listen ovenfor litt opp slik at jeg kom til med en 5 mm bred flat og butt skrutrekker som jeg presset litt og litt av gummilistleppa inn under øvre leppe på festelist. Gikk relativt greit men ble litt fiklig i fremkant da jeg hadde klart å dra lista litt for langt frem. Ved å løsne litt av lista og jobbe meg fra andre enden og opp kom alt på plass.

Tok vel en times tid med rigging av godt lys, verktøy og jobben. Herlig når man får det til men ikke noe for dere papirtigre - her må man ha det litt i finga  ;)

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bromm

Hva skal du gjøre i morgen ?  ;D ;D ;D

Jon Braathen

Jeg har bestemt meg for å bytte frontruta hos bmw når det trengs.. Etter å ha forsøkt Riis bilglass 2 ganger de siste 12 åra (en carina e og avensis) har det vært lekkasje og surr begge gangene.
Det har ikke vært noe problem når vi har byttet ruter hos merkeverksted...
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Ingeniøren

#8
Sitat fra: bromm på fredag 09. juni 2017, klokken 22:26
Hva skal du gjøre i morgen ?  ;D ;D ;D

Ikke flytte papir og stikke nesa ned i mobilen i alle fall.....

Ellers har jeg relativt gode erfaringer med Riis etter flere ruteskift på tidligere biler. Denne gangen var det noen småting men den lista som lagde problemer var min egen feil. Valgte de da de ligger rett bort i veien, rett ved bussen og veldig praktisk, samt at mange her inne har brukt slike verksteder på BMW'n uten problemer har det blitt sagt.

Kamera ble og kalibrert - de viste meg utstyret de bruker. Faktisk satt proben igjen i kontakten så det kan tyde på at de kanskje har fått det litt travel pga en hastejobb slik at min ble avsluttet litt for fort. Kamera er i alle fall riktig kalibrert. Har nesten testet alle funksjoner som adaptiv krus og autopilot på motorvei og det virker nesten bedre nå enn når den kom fra fabrikk, regnsensor og. Anti kollisjon droppet jeg... Han i disken var veldig blid når jeg kom med proben og beklaget så mye  :)

Mener og å ha lest her inne at BMW verksteder setter ut slike jobber og ikke gjør det selv....?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Autowinder

Få merkeverksteder har glassbytte inhouse i dag. Bare spør når du er innom en gang, om dere er i tvil.

Jeg gjør mye selv sånn handymessig, men det lille skrujernet kan fort lage riper og rifter, om det glipper og en har litt uflaks. Der er også noe med nye ting og dokumentasjon som er vanskelig å få tak i. Da tenker jeg på info om om hvordan ditt eller datt er festet i bakkant eller på et skjult eller vanskelig tilgjengelig sted, jeg tror det er klipset fast eller ligger i en slisse, og så viser det seg at det er limt eller at klipsene må løsnes med spesialtang eller noe.

Det er greit å inspisere sikringene under dashbordet på i3 eller ta ut bakseteputa liksom, men bytte armlene i dørpanelet er noe jeg setter bort, selv om jeg vet jeg hadde klart det selv om jeg hadde hatt tid og lyst. Og vært forberedt på å vente til mandag med å avlutte jobben, fordi del XYZ ble ødelagt og jeg må kjøpe ny... ;o)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

bromm

SitatThe body shell or life module on the i3 and i8 are made completely of carbon fiber.  While this construction component possesses strength and rigidity qualities similar to steel, it is very lightweight and can be extremely delicate to work on.  Conventional glass removal tools used on steel and aluminum vehicles must not be used on BMW i-brand carbon fiber vehicles for risk of damage to the mating surfaces.  Damage to these surfaces can create structural problems, may form leaks, and are very difficult if not impossible to repair.
The bonded glass pieces of the i3 and i8 are stressed structural members integral to performance and safety.  The type of bonding adhesive used along with the size and shape of the bead profile is critical to maintaining high BMW standards.  Failures caused by adhesive or application shortcomings may have catastrophic consequences.
BMW recommends the use of Authentic BMW replacement glass when needed because it is the only glass thoroughly tested to perform to BMW's stringent crash and structural damage tests.

http://sfgermanmotors.com/bmw-i3-and-i8-glass-replacement/

bromm

SitatReplacing the glass, however, is a bit more complicated. BMW typically relies on a machine that uses piano wire to cut the adhesive bonding glass to frame. That wire could potentially damage the carbon, so BMW developed a system that works in the same way but uses a softer filament. "It's like a high-test fishing line," BMW Technical Training Manager Walter Malec told us. This works every bit as well as the wire option but is a fair bit gentler to the surrounding frame.

https://www.cnet.com/roadshow/news/crash-your-carbon-fiber-i3-ev-heres-how-bmw-will-fix-it/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA